A japán külügyminiszter szerint kérdésessé válhat a Nagy-Britanniában tevékenykedő japán vállalatok további jelenléte a brit gazdaságban, ha a brit EU-tagság rendezetlen módon, megállapodás nélkül szűnik meg.
Kono Taro a BBC rádió csütörtöki hírmagazinjában kiemelte, hogy több mint ezer japán vállalat működik Nagy-Britanniában, és mindegyiküket nagyon aggasztja a megállapodás nélküli Brexit lehetősége.
Kono, aki a 19 legnagyobb fejlett és feltörekvő gazdaság, illetve az EU alkotta csoport (G20) oszakai csúcstalálkozója előtt nyilatkozott a brit közszolgálati médiatársaságnak, elmondta: a kormányzó brit Konzervatív Párt vezetői tisztségéért versengő két jelölttől, Boris Johnson volt és Jeremy Hunt jelenlegi brit külügyminisztertől egyaránt nyomatékosan kérte a megállapodás nélküli Brexit elkerülését. A Konzervatív Párt új vezetője lesz Nagy-Britannia következő miniszterelnöke a távozó Theresa May utódjaként.
Boris Johnson azt az álláspontot vallja, hogy Nagy-Britanniának mindenképpen ki kell lépnie az EU-ból a Brexit jelenleg érvényes október 31-i határnapján, akkor is, ha addig nem sikerül új megállapodást elérni az EU-val a kilépési feltételekről. Jeremy Hunt a vezetőválasztási kampányban úgy fogalmazott, hogy ha semmi esély nem mutatkozik a londoni alsóház által eddig háromszor elutasított Brexit-megállapodás újratárgyalására az október 31-i határnapig, akkor „nehéz szívvel ugyan”, de ő is kész lenne megállapodás nélkül kivezetni Nagy-Britanniát az EU-ból.
A japán külügyminiszter szerint a rendezetlen brit kilépésnek „nagyon negatív hatása” lenne a japán vállalatok további nagy-britanniai tevékenységére.
Mint hangsúlyozta, a Nagy-Britanniában termelő japán autógyárak a részegységek bizonyos hányadát az európai kontinensről importálják, és jelenleg ez a beszállítói hálózat zökkenőmentesen működik. Ezek a vállalatok azonban minden egyes alkatrészből csupán néhány órányi termelésre elégséges készletet raktároznak, és ha megállapodás nélküli Brexit esetén e részegységeket tényleges, fizikai ellenőrzésnek kell alávetni a határon, akkor lehetetlenné válhat a japán autógyárak további működése Nagy-Britanniában.
Kono szerint a japán vállalatok egyszerűen nem tudják, hogy jogilag és fizikailag mi történik a Brexit után, és néhányan közülük máris kezdik áttelepíteni tevékenységeiket más európai országokba.
A BMW és a Toyota sem bírná el a Brexit miatti esetleges vámokat
Forrás: MTI