Kitekintő.hu

Változóban az Egyesült Arab Emírségek külpolitikája

Az Egyesült Arab Emírségek külpolitikája különös esettanulmányt kínál a nemzetközi kapcsolatokkal foglalkozó tudósok számára: egy kicsi, kis népességű állam, amely mindeddig történelmileg is kevés vizet zavart a világ színpadán, amelynek azonban újabban nagyra törő és látszólag egyre bővülő ambíciói vannak. Az elmúlt évtizedben, miközben megszilárdította státuszát, mint regionális pénzügyi- és nemzetközi üzleti központ, az Egyesült Arab Emírségek szép csendben a közel-kelet egyik meghatározó katonai erejévé vált.

A vízválasztónak számító arab tavasz óta az EAE egyre határozottabb beavatkozó külpolitikát folytat, amelynek hatásai leginkább a Vörös-tenger mentén és Afrika szarvában (Északkelet-Afrikában) jelentkeznek. Itt ugyanis folyamatosan törekedett arra, hogy jelentős politikai szereplővé váljon és fenntartsa félelmetes katonai jelenlétét, miközben bőséges gazdasági támogatást nyújt, valamint „magára vállalja” a királycsináló és a békebíró szerepét. Az ország jelenleg a Vörös-tenger-menti országok közül négyben (Egyiptomban, Szomáliában, Jemenben és Szaúd-Arábiában) üzemeltet kikötőt, valamint Jemenben, Eritreában és Szomáliföldön vannak katonai bázisai is.

A kikötők feletti „hatalomátvétel”

Arra, hogy bemutassuk az EAE gazdasági tevékenységének fokozását a Vörös-tenger mentén a legjobb példa a kikötők megszerzése:

Igaz, hogy az Egyesült Arab Emírségek a fent említett kikötői ügyleteket tárgyalásos úton nyerte meg, máshol azonban erőteljesebb intézkedéseket alkalmazott. A jemeni konfliktusban való részvételét (a szaúdi vezetésű koalíció részeként, a húszi lázadók ellenében) például arra használta, hogy kiterjessze geopolitikai hatalmát a térségben:

De miért váltott irányt az arab ország?

Bár vitatható, mégis sokan úgy gondolják, hogy az Egyesült Arab Emírségek hatalomátvétele Kelet-Afrikában a Vörös-tenger fontosságának tulajdonítható, amely igen jelentős szerepet játszik az ország szénhidrogén-exportjának szállításában. A tenger két végét lezáró pontokon – északon a Szuezi-csatorna és délen a Báb el-Mandeb szoros – mintegy napi 3,9, illetve 4,8 millió hordónyi olaj „folyt keresztül” 2016-ban. A tengeri kikötők ellenőrzése ezenkívül segít a piacok megnyitásában, gazdasági lehetőségeket teremt, valamint egy konfliktus esetén a katonai hatalom kivetülése.

Emellett minden bizonnyal fontos szerepet játszik az emirátusi vezetés megszállottsága az iszlám fenyegetés kapcsán. Nemcsak hogy az uralkodó elit – élükön Mohammed bin Zayed Al Nahyannal, Abu Dhabi koronahercegével, aki egyben az Egyesült Arab Emírségek de facto uralkodója – mélyen gyökerező ellenséges érzelmeket táplál a militáns iszlamistákkal szemben, hanem ráadásul a saját hatalmára veszélyt jelentő, potenciális fenyegetésnek tekinti őket.

Az EAE valószínűleg azért kezdett közvetlen beavatkozási politikát folytatni, mert jelenleg számos aktív militáns iszlamista csoport van jelen Kelet-Afrikában, beleértve a Boosaasoban tevékenykedő al-Ittihad al-Islami csoportot, az eritreai Iszlám Dzsihád Mozgalmat, az Igazság és Egyenlőség Mozgalmat és az Al-Takfir wal-Hijra csoportot Szudánban, valamint az al-Shabaabot Szomáliában.

Azonban még ennél is több áll a háttérben. Úgy tűnik, az, hogy 2004-ben Zayed sejk, az államalapító továbbadta a hatalmat örököseinek, Khalifának és Mohammednek jelentette a valódi változást az ország politikájának dinamikájában. Míg Zayed kedvelte a párbeszédet és a csendes diplomáciát, illetve nem-beavatkozási politikát folytatott a többi állam konfliktusai kapcsán, utódai ennél sokkal proaktívabbak és merészebbek. A temérdek pénzzel és ambícióikkal arra törekedtek, hogy az országot kiemelkedő katonai erővel rendelkező regionális hatalommá alakítsák – egy kis Spártává a Perzsa-öbölben.

Emellett számos regionális változás bátorította az országot. Ezek közé tartozik:

Az olajban gazdag Perzsa-öböl-menti monarchiákban azonban a döntéshozatali folyamatok rendkívül személyre szabottak, a vezetők helyettesítik az intézményeket, és az ego-központú dinamika képezi a politikai teljesítmény nagy részét. Tehát a vezetés hozzáállásának változása nélkül a régi felfogás és politika valószínűleg változatlanok maradtak volna. Az Egyesült Arab Emírségeknek azonban új, merész vezetői vannak, vagy, ahogy egy szakértő rámutatott: „egy kis állam, nagy egóval”, amelynek hosszú karjai nemcsak Kelet-Afrika szegényebb országaiba érnek el, hanem Szíriába, Líbiába, Egyiptomba és más közel-keleti államokba.

  • Az arab politika nagy változásokon megy keresztül
A nagy államok évtizedekig tartó megfigyelése után a közel-keleti nemzetközi kapcsolatok kutatói most jobban teszik, ha a kis államokra koncentrálnak – például Katarra és az Egyesült Arab Emírségekre –, amelyek már nem számítanak fiatalnak, többé nem sebezhetőek és már nem fordulnak magukba. Míg a nagy arab államok lassan gondolkodnak és cselekszenek, ezek a kisebb államok dinamikusak, agilisak és egyre nagyobb befolyással bírnak. Új regionális rend van tehát kialakulóban.

Kapcsolódó cikkeink:

Trump jobban járna, ha kicsit alább adná az arab NATO ötleténél
A szaúdi trónörökös kockázatos játékot játszik
Dubaj, a modern közel-keleti gazdaság valódi modellje

Forrás: Reuters

Exit mobile version