A Nissan japán autógyártó felveszi a versenyt az Uberrel és más technológiai cégekkel azáltal, hogy megteszi első lépéseit az autonóm szállítási szolgáltatások üzemeltetőinek területén.
A Nissan japán technológiai partnervállalatával, a DeNA-val karöltve márciusban kezdi el az Easy Ride nevű robottaxi-szolgáltatás tesztelését, amely először a Tokiótól délnyugatra található Jokohama városában lesz elérhető, és amit a felhasználók valós körülmények között próbálhatnak majd ki.
Az Easy Ride-ot, amelyet a gyártó 2020 elején tervez piacra dobni Japánban, egy olyan, kerekeken guruló komplett felhasználói élménnyé kívánják tenni, ahol egyetlen mobilprogrammal lehet mindent megcsinálni, a szállítóeszköz megrendelésétől kezdve az úti cél meghatározásán át a fizetésig. Ajánlott helyszíneket – például éttermeket – is betáplálnak a rendszerbe, így az autó akár városnézésre is használható lesz.
Az utasok biztonsága érdekében távolról figyelik a járműveket, valamint több nyelven nyújtanak tájékoztatást. A szolgáltatást a tömegközlekedés kiegészítőjeként tervezik bevezetni, így az a várakozások szerint nagyban segíteni fogja az agglomeráció fejlődését és felpezsdíti a városi életet.
„Tudatában vagyunk annak, hogy időbe fog telni, hogy szolgáltatóvá váljunk, de mindenképpen szeretnénk csatlakozni ehhez a szegmenshez olyan partnerekkel, akik szakértők a területen” – mondta Hiroto Saikawa, a Nissan főigazgatója a Reutersnek adott interjúban.
Piaci szakértők szerint az előkelő autonóm taxi-szolgáltatás létrehozása segítheti a Nissan törekvéseit az olyan nagyobb versenytársakkal szemben, mint az Uber.
„Azáltal, hogy prémium terméket árul, a Nissan megengedheti magának, hogy többet számoljon fel a szolgáltatásért és potenciálisan enyhítsen egy olyan jövedelmezőségi nyomást, amellyel akkor szembesülne, ha például az Uber-ével megegyező szolgáltatást próbálna lenyomni az emberek torkán, csak alacsonyabb áron” – fogalmazott Jeremy Carlson, az IHS Markit autóipari elemzője.
A Nissan 2010-ben, Leaf modelljével lépett be az elektromos autók piacára, amely az első olyan tisztán elektromos meghajtású autó volt, ami nagy tételben került forgalomba. A vállalat korai támogatója volt az önvezető járműveknek, és 2013-ban ígéretet tett arra, hogy 2020-tól teljesen autonóm autókat is forgalmaz.
Bár a vállalat egyre több modelljébe építi be az automatizált autópálya vezetési funkciókat és az önparkolási lehetőségeket, a riválisok is egyre fejlettebb önjáró funkciókat építenek be autóikba. Hogy csak néhány példát említsünk:
- A Mercedes-Benz tulajdonában lévő Daimler tavaly áprilisban jelentette be, hogy együttműködésre lépett a Robert Bosch autóipari alkatrész beszállító vállalattal, hogy az évtized végére sorozatgyártásra érett, vezető nélküli járműveket fejlesszenek ki. A BMW ugyanezen okból kifolyólag szövetségre lépett az Intel és az Israel Mobileye chip gyártójával. A projekthez később a Fiat is csatlakozott. A Daimler és a BMW aztán nemrég közölte, hogy autómegosztó szolgáltatásainak egyesítésére készül.
- A Ford tavaly éve elején jelentette be, hogy a következő öt évben egymilliárd dollárt fektet be az Argo AI nevű pittsburgh-i székhelyű, mesterséges intelligenciával foglalkozó cégbe, a befektetés célja pedig az, hogy kifejlesszék a Ford virtuális vezetőrendszerének szoftverét, amit a Ford 2021-től érkező önvezető autójában terveznek majd használni.
- A Peugeot francia autógyártó együttműködik a bostoni székhelyű nuTonomy tech céggel, hogy közösen teszteljenek önvezető autókat Szingapúrban.
Forrás: Reuters / Kitekintő