Az Opel autógyárat, a márkanév ismertségére építve, nyereséges és globális elektromosautó-gyártóvá teszi az integrációt szolgáló átszervezés – jelentette be Michael Lohscheller, az Opel/Vauxhall vezérigazgatója csütörtökön Rüsselsheimben, az PSA Groupe és az Opel egyesülését követő századik napon bemutatott PACE stratégiai terv bemutatásakor. Hozzátette: az autóipar forradalmi átalakulásának kihívásaira válaszként, az európai gyárak megtartásával és elbocsátások nélkül alakítják át az Opelt.
Mint kifejtette, az Opel/Vauxhall évek óta tartó veszteséges működésére és az autóipar drámai átalakulására tekintettel elengedhetetlenné vált a status-quo feloldása a cég működésében. Már csak azért is, mert bizonyossá vált, hogy az Opel a jelenlegi keretek között nem lesz képes teljesíteni a 2020-ra hatályba lépő szén-dioxid-kibocsátási korlátozásokat.
A PACE terv által nemcsak ez válik lehetségessé, hanem a vállalat ráadásul a nemzetközi élvonalba emelkedik az emissziós normák teljesítése tekintetében, mivel 2024-re teljes egészében elektromosítják a modellpalettát.
A vezérigazgató megjegyezte ugyanakkor, hogy a terv végrehajtása egyúttal a költségek csökkentését jelenti, még a munkaerőköltségek területén is. Hangsúlyozta azonban, hogy a foglalkoztatási kérdésekben felelősségteljesen fognak eljárni, üzembezárásokra és elbocsátásokra nem fog sor kerülni. A vállalat tárgyalásokat folytat az érintett felekkel, az IG Metal szakszervezettel és is innovatív foglalkoztatási megoldásokkal, korai nyugdíjazással igyekszik megoldani a kérdést.
Ehhez első teendőként el kell érni, hogy az Opel 800 ezer autó legyártásával érje el fedezeti pontját. A céget és az alkalmazottakat ugyanis a hatékonyságon kívül semmi más nem tudja megvédeni az autóipar átalakulásának a kihívásaitól – jegyezte meg.
Ismertetése szerint az átszervezési terv négy fő területet jelölt ki a működés átalakítására:
- Az első ilyen terület a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése elektromosítással. Az Opel 2020-ra már négy teljesen elektromos modellel rendelkezik majd, lesz például teljesen elektromos Corsa is. 2024-re pedig az európai modellkínálatban minden egyes modellnek lesz elektromos vagy hibrid változata is.
- A második fontos terület az integráció szinergikus előnyeinek a kihasználása. 2020-ra ezen a területen 1,1 milliárd euró, 2026-ra pedig 1,7 milliárd euró megtakarítást tervez elérni az Opel. A gyártási költségeket autónként 700 euróval, a marketing költségeket pedig 10 százalékkal tervezik csökkenteni 2020-ra. A modellpaletta közös platformra épül majd a PSA konszern keretében a hatékonyság növelése érdekében. A konszern bevételének 7-8 százalékát tervezi kutatási fejlesztési költségekre fordítani. Az Opel fejlesztési és tervezési tevékenységei integrálódnak a PSA szervezetébe, a gyártóüzemek pedig új modellkínálatot kapnak. A karcsúsítás legfelül kezdődik – jelezte a vezérigazgató -, az igazgatótanács tagjainak a száma hatra csökken kilencről.
- A harmadik terület az Opel márka megerősítése, a német mérnöki munka és precizitás ismertségének az elmélyítése. Az Opel német marad, és német mivoltával bővíti és erősíti a PSA konszern arculatát – jelentette ki Michael Lohscheller.
- A terv negyedik területe az eladások nemzetközi felfuttatása. „Opel will go global” – idézte az átszervezés egyik jelmondatát a vezérigazgató. Az Opel 2018-tól évente egy új modellt mutat be a PSA közös platformján.
Carlos Tavares, a Groupe PSA igazgatótanácsának az elnöke arról beszélt, hogy az átszervezési tervet az Opel munkatársai készítették az Opel munkatársai számára. A PSA konszernnek nem áll szándékában kézi vezérléssel irányítani az Opel munkáját, a cég sorsa teljes egészében az Opel vezetésének a kezében van – mondta. Megjegyezte ugyanakkor, hogy minden terv csak 5 százalékát szokta jelenteni az elvégzendő munkának. „A végrehajtás a mai nappal kezdődik, és a munka 95 százaléka hátra van” – fogalmazott.
Az Opel alkalmazottai fenntartható jövőt várnak tőlünk, márpedig ami volt, az nem volt fenntartható. Az Opel másfél évtized alatt 19 milliárd dollárt veszített, és három százalékponttal hat százalék alá csökkent a piaci részesedése Európában – mutatott rá.
Carlos Tavares felidézte, hogy a PSA átalakításnak elmúlt négy éve sem volt könnyű, és a mostani vezetők nem voltak népszerűek. „De végül minden érintett összefogott, így tudtuk elérni, hogy a bevételarányos jövedelmezőség a 2013-ra mínusz 2,8 százalékról az idei első kilenc hónapban már 7,3 százalékra emelkedjen. Miközben 2013-ban még 2,8 millió autót adtunk el, addig 2016-ban mér 3,15 milliót. A fedezeti pontot pedig sikerült levinni 2,6 millió autóról 1,6 millióra” – mondta el.
Tavares kiemelte, hogy mint a PSA átalakítása során, úgy az Opelnél is az alkalmazottak nem a problémát, hanem a megoldást jelentik. Az autóipar öldöklő versenyében csak egyetlen dolog nyújthat védelmet: a teljesítmény – fogalmazott.
A GM hosszú ideig tárgyalt a PSA-val európai érdekeltségének eladásáról, de csak február közepén szivárogtak ki az első hírek a tervezett ügyletről. A korábbi bejelentések is megerősítik, hogy a PSA az Opel új tulajdonosaként érvényesnek tekintené a GM által a németországi munkahelyek megőrzésére, az üzemek fenntartására és a beruházások, fejlesztések folytatására vállalt garanciát.
Kapcsolódó cikkeink:
- Már látszik az eredményekben az Opel eladása
- Zöld utat kapott a PSA az Opel felvásárlására
- Nem álmodik gyors nyereségről az Opel új gazdája
Forrás: MTI / Kitekintő