A bankok mondhatni nyugodt szívvel elhagyhatják Nagy-Britanniát, a Brexit által fenyegetett kiskereskedelmi vállalatok számára azonban ez nem olyan könnyű: nekik akkor is maradniuk kell, ha az Európai Unióból történő kilépés lezárja a kereskedelmi útvonalakat és kiüríti a raktárakat.
Mivel a kilépési tárgyalások egyre bizonytalanabb kimenetellel kecsegtetnek, az olyan kiskereskedelmi áruházláncoknak, mint a Tesco, a Sainsbury’s és a Next – amelyek jelentős mennyiségű importált árut értékesítenek az országban – most azzal kell szembesülniük, hogy nem tudnak vészhelyzeti forgatókönyvvel tervezni.
„Sokkal jobban aggódunk, hogy a kormány képes lesz-e kezelni a helyzetet, mint hogy mi képesek leszünk-e” – mondta Simon Wolfson, a Next divatáruház-hálózat vezérigazgatója egy interjúban. „Valóban fennáll annak a veszélye, hogy a kikötőkben megáll a forgalom, ez pedig nagyon megnehezítené az összes kiskereskedő életét” – tette hozzá.
A ruhák túlnyomó többsége és az Egyesült Királyságban elfogyasztott élelmiszerek majdnem fele importált. Mivel az ország hazai gyártási kapacitása nem elégíti ki a keresletet, nincs könnyű megoldás arra az esetre, ha Nagy-Britannia kereskedelmi megállapodás nélkül távozik az EU-ból 2019-ben.
A legrosszabb forgatókönyvvel járó károk
Naponta közel 700 000 bejövő szállítmányt kellene ellenőrizni a határon, ha az Egyesült Királyság szerződés nélkül hagyja el az EU-t – nyilatkozta a Brit Kiskereskedelmi Konzorcium (BRC). Az ország legforgalmasabb kikötőjének, Dovernek a tisztviselői ezzel kapcsolatban arra figyelmeztettek, hogy további két perc minden egyes tehergépkocsi vámkezelésére 17 mérföldes (27 kilométeres) forgalmi dugóhoz vezetne.
„Dover nem áll készen arra, hogy az élelmiszeripari termékeket ellenőrizni lehessen, és az ország nem tudja egy csettintésre megduplázni a hazai eper vagy burgonya mennyiségét” – fogalmazott William Bain, a BRC politikai tanácsadója.
A jelenlegi vámeljárás keretében, ha egy kiskereskedő ebédidőben megrendeli például a paradicsomot Hollandiából, és azt időben szállítják, akkor már másnap a polcokon van az áru.
Mike Coupe, a Sainsbury’s vezérigazgatója is arra figyelmeztetett, hogy a fáradságos vámeljárások magasabb árakat és alacsonyabb minőséget jelentenek. Coupe szerint a brit kormány nem ismerte fel teljesen a kockázatokat.
Még ha a beszállítók ki is küszöbölik a különféle nehézségeket, a kikötőkben bekövetkező késések azt jelentik, hogy a szupermarketek üzemeltetői nem tudnak majd árulni bizonyos termékeket. Az áruházláncok vezetői azt mondják, hogy a legrosszabb forgatókönyv elképzelhetetlen károkkal járna az iparág szempontjából.
Nincs jó megoldás
A divatáruházak olyan módszereket is vizsgálnak, amelyekkel elkerülhetőek a felmerülő díjak. Mind a Next, mind az online kiskereskedő Asos – amely értékesítésének 63% -át az Egyesült Királyságon kívül bonyolítja – azt tervezi, hogy németországi raktárakba szállítja készleteinek egy részét, hogy ezáltal tudja kiszolgálni a nemzetközi ügyfeleket. Ez azonban nem segítene abban, hogy a brit vásárlóknak ruhát adjanak el.
A tervezés hiánya mellett a Brexit potenciális hatása egyre inkább ráveti árnyékát egy olyan iparágra, amely ráadásul folyamatosan küzd a brit vásárlóerő megtartásáért, ami a növekvő infláció és a stagnáló bérek miatt igencsak megcsappant.
„A fogyasztói bizalom törékeny dologgá vált, a kiskereskedelem pedig marginális üzlet. Jelen pillanatban még a kereslet viszonylag kicsi enyhülése is nagy károkat okozna” – mondta Richard Hyman független kiskereskedelmi elemző.
- Akik könnyebb helyzetben vannak
Kapcsolódó cikkeink:
- Brit jegybank: 75 ezer munkahely szűnhet meg a londoni Cityben
- S&P: semmilyen megállapodás nem érhet fel az uniós tagsággal
- Bloomberg: a Brexit a legostobább döntés, amelyet egy ország valaha is hozott
- Annyi a brit élelmiszeriparnak EU-munkavállalók nélkül
Forrás: Bloomberg / Kitekintő