Site icon Kitekintő.hu

Kínai konkurenst kap idén az Airbus és Boeing

Kína első hazai gyártású, hosszabb útitávokra is alkalmas személyszállító repülőgépe már idén júliusban megkezdheti repüléseit, ezzel középtávon komoly konkurenciát támaszthat a légipiacot jelenleg uraló Airbus és Boeing társaságoknak.

Az állami kézben lévő repülőgépgyártó, a Commercial Aircraft Corp of China – röviden COMAC – 2015 novemberében leplezte le C919 kódjelű gépét, mely egy 168 utas szállítására alkalmas, egyfolyosós modell – azóta már a fedélzeti rendszereket is telepítették és számos sikeres teszten van túl a típus. Öszességében ez már a cég második modellje lesz, 2016 nyarán ugyanis már üzembe állítottak egy kisebb, regionális típust, az ARJ 21-est.

Az eredeti tervekhez képest a C919-es fejlesztése csúszásban van, korábban ugyanis 2015-re tervezték a tesztelés befejezését, de a dátumot további tesztek elvégzése érdekében módosították, így az új céldátum 2017 júliusa lett.

A COMAC a C919-es gépet kifejezetten az Airbus 320-as és a Boeing 737-es versenytársának fejlesztette és az eddigi megrendelések számát figyelembe véve egészen erősen kezdhet a cég. 2016 novemberi médiajelentések szerint a C919-re máris 23 országból érkeztek megrendelések, eddig összesen 570 darabra.

A fő vásárlók persze kezdetben várhatóan a helyi vagy eleve állami érdekeltségű légitársaságok közül kerülnének ki, így az Air China, a China Southern és a China Eastern Airlines lehetnek az első fecskék, de még 2015-ben a Qatar Airways vezérgazgatója is úgy nyilatkozott, hogy semmi problémát nem okozna a kínai gépek üzembe állítása, ha tudják hozni az általuk megkívánt minőségi követelményeket.

A személyszállító gépek iránti kínai kereslet várhatóan meghatározza majd a fő gyártók eredményszámait, az Airbus például úgy számol, hogy a 2016-2035 közötti időszakban a kínai légitársaságoknak közel 6000 új gépre lesz szükségük.

Figyelembe véve, hogy tavaly az Airbus összesen 688, a Boeing pedig 748 gépet adott át üzemeltetésre, a kínaiak által támasztott kereslet még évekre lebontva is a teljes értékesítés jelentős hányadát teheti ki – ebből szelne ki 2017-től egy szeletet a COMAC.

Forrás: CNBC / Kitekintő

Exit mobile version