Noha a légiforgalom egységnyi, utaskilométerenkénti szén-dioxid-kibocsátása duplája a személygépkocsikénak, és 1990 óta abszolút tételben meg is duplázódott a kibocsátás, a kerozinra mégsem vetnek ki ásványolaj-adót, a nemzetközi repülőjegyekre pedig áfát – kifogásolta a Verkehrsclub Österreich (VCÖ) osztrák környezetvédelmi szervezet szerdán publikált jelentése szerint.
A közlekedési kérdésekre szakosodott osztrák környezetvédelmi szervezet jelentése rámutat, hogy az osztrák környezetvédelmi hivatal, az Umweltbundesamt adatai szerint a légiforgalom teljesítményegységenként, utaskilométerenként 451 gramm szén-dioxidot bocsát ki, dupláját a dízeles és benzines autókénak, nyolcszorosát a távolsági autóbuszokénak és több mint harmincszorosát a vasúténak.
A légiforgalom 1990-ben 900 ezer tonna szén-dioxidot juttatott a légkörbe Ausztriában, tavaly pedig már 2,3 millió tonnát, amely 1,5 millió személygépkocsi éves kibocsátásának felel meg. Az Európai Unióban a légiforgalom szén-dioxid-kibocsátása az 1990-es 83 millió tonnáról 2017-re duplájára, 164 millió tonnára emelkedett.
Miközben a személygépkocsik szén-dioxid kibocsátása 60 százalékkal emelkedett 1990 óta Ausztriában, a közúti teherforgalomé pedig 91 százalékkal, addig a légiforgalomé 155 százalékkal. Az összes szén-dioxid-kibocsátás tavaly 2,3 millió tonnára csökkent Ausztriában az előző évi 2,4 millió tonnáról, az idén viszont a VCÖ ismét némi növekedésre számít.
A VCÖ jelentésében kihangsúlyozza, hogy a repülőgép-üzemanyag ára a légiforgalom magas emissziós értékei ellenére sem tartalmaz ásványolaj-adót, sőt a vasúti jegyekkel ellentétben a nemzetközi repülőjegyek árában nincs még áfa sem.
„Mindaddig, amíg a kerozinra ára nem tartalmaz ásványolaj-adót, a repülőjegyek adóztatásával kellene egyenlő feltételeket teremteni az EU-ban” – jelentette ki Markus Gansterer, a VCÖ szakértője.
Véleménye szerint az Európán belüli vasúti összeköttetést kellene elsősorban fejleszteni, nagysebességű vasúti pályákkal kellene összeköttetést létesíteni a jelentősebb városok között. Ezzel a megoldással ki lehetne váltani az Európán belüli rövid repülőjáratokat, ami nagyban hozzájárulhatna a klímacélok teljesítéséhez a közlekedésben.
- Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: MTI/APA