Az Egyesült Államokban jelenleg összesen tízféle elektromos autó jogosult a teljes, 7500 dolláros adójóváírásra, ha azokat egy magánszemély vásárolja meg. A lízing esetében viszont hagytak egy kiskaput a hatóságok: a lízingelt autók kereskedelmi célú járműveknek minősülnek, így minden akkumulátoros modellhez jár a teljes adójóváírás.
Az Egyesült Államokban idén április 18-tól vezettek be egy új szabályt, miszerint csak olyan elektromos vagy tölthető hibrid autók kaphatják meg a 7500 dolláros adójóváírást, melyek mind a gyártás helye, mind a felhasznált akkumulátor-komponensek terén megfelelnek az előírásoknak.
Az új szabályok szerint így a Volkswagen, a BMW, a Nissan, a Volvo, a Hyundai és a Rivian márkák vásárlói elveszítik hozzáférésüket az adójóváírásokhoz. Van azonban egy kiskapu: a lízing.
A lízing igénybe vétele ugyanis lehetővé teszi, hogy az ügyfél akkor is részesüljön az adójóváírásból, ha nem az állami feltételeknek megfelelő 10 modellből szeretne választani – igaz, ez esetben nem vásárolhat, csak lízingelhet. Az új szövetségi szabályok ugyanis mentesítik a lízingelt járműveket a korlátozások alól, minden akkumulátoros modell részesül belőle, mert ebben az esetben a rendelet a haszongépjárművek közé sorolja őket.
Máris látszik az intézkedés hatása
Az EV-lízing azóta növekszik, hogy az amerikai pénzügyminisztérium decemberben megnyitotta a kiskaput azzal, hogy a lízingelt EV-ket haszongépjárműveknek minősítette. A Hyundai Motor amerikai EV-értékesítéseinek 28%-át az első negyedévben a lízingelt és bérelhető autók tették ki – amelyek szintén haszongépjárműveknek számítanak -, szemben a 2022-es 5%-kal – mondta áprilisban Choi Sang-mok, a dél-koreai elnök gazdasági ügyekért felelős főtitkára. Márciusban az Edmunds adatai szerint az amerikai EV-piac lízingaránya pedig összességében is 34%-ra ugrott az egy évvel korábbi 18%-ról, az áprilisi változások nyomán pedig tovább nőhet ez az arány.
Forrás: Bloomberg / Kitekintő