Site icon Kitekintő.hu

Jön a román villanyautó?

Kiszivárgott információk szerint az elektroautókról tárgyal a mioveni-i Dacia gyár illetékeseivel Borbély László környezetvédelmi miniszter. A tárcavezető hétfőn a Gândul című napilapnak megerősítette az értesülést, ám mindössze annyit árult el, hogy a megbeszélésen érintendő témák között szerepelnek majd a villanyműködtetésű autók gyártóinak szánt kormánykedvezmények is.

A miniszter elmondta: amellett, hogy a tervek szerint eltörölnék az elektromos, illetve hibridjárművek beíratásának illetékét, további könnyítéseket is bevezetnének, ezeket azonban csak azután hoznák nyilvánosságra, hogy egyeztettek a Pénzügyminisztériummal és a szállításügyi tárcával. A román lap tudomása szerint tegnap került volna sor a találkozóra, Borbély László sajtóirodája szerint azonban az időpont mára tolódott.

Korai öröm?

„A Renault érdekelt az elektromos autók romániai gyártásában” – fogalmazott Borbély, míg Constantin Stroe, a Dacia alelnöke nem kommentálta a hírt, csupán a környezetvédelmi miniszterrel való találkozás tényét erősítette meg. Ugyanakkor éppen Stroe volt az, aki román lapok megkeresésére tavaly ilyenkor határozottan cáfolta, hogy belátható időn belül elektromos autókkal foglalkoznának Mioveniben. Akkori meglátása szerint a következő negyed évszázadban még az üzemanyag meghajtású gépkocsik diktálják az autópiac alakulását.

Amint arról korábban beszámoltunk, Emil Boc miniszterelnök egy évvel ezelőtt jelentette be egy tárcaközi bizottság létrehozását, amely ösztönző politikát dolgozna ki az elektroautót gyártók számára. A bizottság elnöke, Dan Lazăr akkor a Gândulnak elismerte, hogy nemcsak az autótulajdonosok körében nagy a tájékozatlanság a villanyautókat illetően, de az ezzel megbízott szakemberek is a dokumentálódás fázisánál tartanak. Lazăr szerint mindenekelőtt az elektromos töltőállomások hálózatának kiépítését kell tető alá hozni.

 „Japán sztrájk” a Daciánál

Problémák elé állítja a romániai Dacia gyár működését is a japán katasztrófa, miután a mioveni-i üzem beszállítóihoz nem érkeztek meg a szigetországból rendelt alkatrészek. Az üzemben emiatt munkabeszüntetésre lesz szükség, amire valószínűleg a húsvéti ünnepek után kerül sor. Ion Iordache szakszervezeti vezető kijelentette: a gyár ettől függetlenül teljesíti idénre vállalt megrendeléseit, így valószínűleg év végére több munka gyűl majd fel.

Bár a kényszerszünetet az alkalmazottak bére is megérzi majd, a cégnél „hagyományos” húsvéti prémiumokat teljes egészében megkapják a dolgozók. A világ majdnem minden gépkocsigyártója problémákkal küszködik a kimaradó alkatrész-utánpótlások miatt. A Romániában szintén jelen levő Ford hétfőn jelentette be, hogy átmeneti időre kénytelen a belga Genkben található üzemét bezárni, hogy „takarékoskodjon” a raktáron levő készletekkel.

Exit mobile version