Site icon Kitekintő.hu

A Juncker-terv ellenttarthat a lassuló magyar növekedésnek

Az európai beruházási csomagért felelős bizottsági alelnök biztos abban, hogy sikerülni fog a megcélzott 315 milliárd eurónyi befektetést mozgósítani. Jyrki Katainen pénteki magyarországi roadshow-ja előtt válaszolt írásban a BruxInfo kérdéseire.

Ön az utóbbi időben több roadshow-n is népszerűsítette a Juncker-tervet a tagállamokban. Mi volt az a kifogás vagy kétely, amivel a leggyakrabban találkozott az ilyen utazásokon?

A roadshow célja a beruházási tervben érintett különböző felekkel való közvetlen kapcsolatfelvétel és a terv különböző elemeinek a megvilágítása. Minden egyes ilyen út célja a beruházási terv három kulcsfontosságú elemének a népszerűsítése. Ezek: a beruházáshoz szükséges források mozgósítása, egy átlátható projektportfólió és a szabályozói reformok. A roadshow-k eddig megítélésem szerint nagy sikert hoztak. Minden egyes látogatás alkalmával valami újat tanulok, és tapasztalatokat gyűjthetek olyan projektekről, amelyek már uniós forrásokból részesülnek. Az egyik leggyakoribb kérdés, amit nekem szegeznek, hogy ki fogja kiválasztani a projekteket. Én ilyenkor mindig elmondom, hogy ez egy független, szakértőkből és nem politikusokból álló befektetési testület feladata lesz. Ennek a befektetők nagyon örülnek, mert sokkal kisebb hajlandóságot mutatnának a befektetésre, ha azt látnák, hogy politikai szempontok érvényesülnek.

Egyes kritikusok szóvá teszik, hogy a Juncker-terv alapvetően olyan infrastrukturális beruházásokat finanszírozna, amelyek hagyományosan az államok és nem a magánbefektetők hatáskörébe tartoznak. Ezért egyesek biztosak abban, hogy a terv nem lesz képes a megcélzott 315 milliárd eurónyi magánbefektetés mozgósítására. Erről mi a véleménye?

A beruházási terv a közpénzek intelligens felhasználásán alapul, annak elősegítésére, hogy magánpénz áramoljon a beruházásokba. Az Európai Stratégiai Befektetési Alap (EFSI) létrehozására egy 16 milliárd eurós garancia szolgál majd, amiből 8 milliárd eurót az uniós büdzsé biztosít majd. Az EFSI a magasabb kockázatokat fogja fedezni a stratégiai beruházásokban, és ezáltal olyan magánforrásokat lesz képes mozgósítani, amelyeket jelenleg nem forgatnak be a reálgazdaságba. A befektetési alap jelentős tűzerővel indul majd, és idővel tovább szélesítheti a tevékenységét. A Bizottság és az Európai Beruházási Bank (EIB) tizenötszörös tőkeáttétellel számol, amit reálisnak tekintünk. Az EIB óriási tapasztalatokat szerzett már ezen a téren.

Milyen érdeke fűződhet Magyarországnak a beruházási csomaghoz? Milyen előnyei származhatnak belőle?

Magyarországon jelenleg dinamikusan növekszik a gazdaság. A 2014-es 3,6 százalékos GDP-növekedés az egyik legdinamikusabb Európában. 2013-ban erőre kaptak a beruházások, majd 2014-ben 11,7 százalékos nettó éves beruházás-bővüléssel elérték a csúcsot. A növekedés azonban a következő években a közberuházások és közvetlen külföldi tőkebefektetések csökkenése miatt előreláthatóan lassulni fog. Ebben a helyzetben a kutatásba és fejlesztésbe, valamint az innovációba való beruházás segítségére lenne Magyarországnak a gazdasági kibontakozás tempójának fenntartásában és a tartós munkahelyteremtésben.

A független szakértőkből álló befektetési bizottság az EFSI irányító testülete által meghatározott iránymutatások alapján dönti majd el, hogy adott projektek igénybe vehetik-e az EU által nyújtott garanciákat. A projektek kiválasztásánál szigorú kritériumokat alkalmaznak majd, nem lesznek ország- vagy szektorspecifikus kvóták. A projekteket ehelyett hozzáadott értékük, gazdasági életképességük, megbízhatóságuk és hitelességük alapján választják majd ki, és az is fontos elvárás, hogy az EU növekedésre fókuszáló politikáival összhangban legyenek. Ez magába foglalja a tudást, az innovációt, a digitális gazdaságot, az energia uniót, a közlekedési és szociális-egészségügyi infrastruktúrát, a természeti erőforrásokat és a környezetet.

Már több tagállam is megerősítette, hogy fejlesztési bankjain keresztül kész beszállni a befektetési alapba. Milyen szabályok lesznek érvényesek a tagállami hozzájárulásokra?

Jó hír, hogy öt tagállam (Németország, Spanyolország, Franciaország, Olaszország és Luxemburg) bejelentette, hogy nemzeti fejlesztési bankjaikon keresztül hozzá fognak járulni az európai beruházási tervhez. Reméljük, hogy a következő hetekben további bejelentések lesznek. Ugyanakkor ne feledkezzünk meg róla, hogy az alap önmagában áll. A Bizottság kezdettől fogva három módját javasolta a tagállami hozzájárulásnak: közvetlenül az alapba, platformokhoz vagy projektekhez. Megelégedésemre szolgál, hogy a tagállamok ígéretet tettek a platformokhoz és a projektekhez való hozzájárulásukra a nemzeti fejlesztési bankjaikon keresztül, mert ezek rendelkeznek a befektetési terv végrehajtásához szükséges szakértelemmel, és képesek biztosítani a közforrások leghatékonyabb felhasználását. A tagállami fejlesztési bankok részvételének részleteit még meg kell határozni, de a tagállamoknak bizonyosan lehetőségük van befektetni a határokon átnyúló beruházásokba, és közös befektetési platformok révén együttműködni.

Egyes kohéziós országok amiatt aggódnak, hogy a jövőben garanciák és kölcsönök váltják majd fel a kohéziós és strukturális alapokból nyújtott uniós támogatásokat, megkérdőjelezve ezzel a regionális politika alapvetését. Mennyire reális egy ilyen perspektíva?

Az EFSI-be nem kerülnek majd bizonyos szektorok vagy régiók számára elkülönített alapok. Ugyanakkor, ahogy említettem, az életképességi kritériumok szektoroktól és a társadalmi megtérüléstől függően eltérőek lesznek, amit figyelembe kell venni ebben az összefüggésben. A befektetési alap mindenesetre az egész Unióban finanszírozni fog projekteket, és a technikai segítségnyújtást is megerősítjük annak szavatolására, hogy minden tagállam jól felépített, életképes és befektetésre alkalmas projekteket tudjon prezentálni.

Milyen üzenetekkel érkezik Magyarországra?

Budapesti tartózkodásom alatt megbeszéléseket folytatok majd a kormány és az üzleti élet képviselőivel, és a potenciális befektetőkkel arról, hogy az EU-nak miért van szüksége a beruházási tervre, hogyan lesz az finanszírozva, milyen típusú projektek számíthatnak támogatásra, és hogyan profitálhat Magyarország a beruházási csomagból. Ezek a programok ugyanakkor arról is szólnak, hogy meghallgassam az érintettek ötleteit és véleményét. Ezért egyszerre beszélni és jegyzetelni is fogok.

Exit mobile version