Új, korlátozó szabályokra tett javaslatot az amerikai kormányzat kedden az olyan, adómentességet élvező nonprofit csoportok kampánytevékenységének ügyében, mint amilyenek körül tavasszal botrány robbant ki az amerikai adóhatóságnál (IRS).
Májusban Amerika-szerte megütközést keltett a leleplezés, hogy az IRS célzott és fokozott ellenőrzést indított olyan, a „társadalmi jólét” előmozdítását vállaló és ezért adómentességben részesített csoportok ellen, amelyek a nevük alapján vélhetően kapcsolatban álltak a Tea Party ultrakonzervatív mozgalommal.
A pénzügyminisztérium új javaslatai ezeknek a csoportoknak a politikai hirdetés és az adománygyűjtés terén való tevékenységét szabályoznák.
Közleménye szerint a pénzügyminisztérium meg kívánja változtatni a „társadalmi jólét” meghatározását, amelynek alapján adómentességet élvező csoportok korlátozott mértékben ugyan, de bekapcsolódhatnak a kampánytevékenységbe. A javaslatok között szerepel, hogy politikai tevékenységnek számítson minden olyan hirdetés közzététele, amely 60 nappal az általános választások előtt valamelyik jelöltet megemlíti. Emellett a csoportoknak meg kell majd nevezniük, hogy bizonyos, hozzájuk befutott adományok kitől származnak.
A tárca azt is pontosítaná, hogy milyen típusú befizetések és a szavazókkal való kapcsolattartás mely formái minősülnek „a jelöltekkel kapcsolatos politikai tevékenységnek”.
„Ez a javasolt útmutató az első kulcsfontosságú lépés társadalmi jóléti szervezetek politikai tevékenységének egyértelmű meghatározása felé” – hangoztatta a közleményben Mark Mazur, a pénzügyminisztérium adópolitikai ügyekben illetékes helyettes államtitkára.
Az Egyesült Államokban az adótörvénykönyv 501-es paragrafusa c pontjának 4. bekezdése rendelkezik az adómentességet élvező nonprofit szervezetekről, amelyek fő profilja nem lehet politikai jellegű, vagyis az idejük és az anyagi eszközeik kevesebb mint a felét fordítják politikai tevékenységre.
Az ilyen csoportok száma ugrásszerűen megnőtt azután, hogy a legfelsőbb bíróság 2010-ben határozatot hozott az úgynevezett Citizens United-ügyben. A testület ugyanis engedélyezte az ilyen szervezeteknek, hogy korlátlanul költhessenek politikai hirdetésekre a választási kampányokban. A megkötés eddig mindössze annyi volt, hogy konkrét jelöltek vagy pártok mellett nem kampányolhatnak, a „társadalom jólétének ügyei” mellett azonban igen. Vonzó lehetőség az ilyen szervezetek létrehozói számára, hogy nem kell megnevezniük az őket pénzzel támogatókat.