Site icon Kitekintő.hu

Végleg elszállhat az Alitalia

Néhány napja van csak az olasz nemzeti légitársaságnak, hogy megoldást találjon likviditási problémáira, és elkerülje a csődhelyzetet. Az épphogy válságából kikecmergő Enrico Letta vezette kormánynak versenyt kell futnia az idővel, hogy megmentse az Alitaliát. Ha az olasz légitársaság kevesebb, mint 15 napon belül nem jut legalább egy 500 millió eurós forráshoz, akkor csődbe jut.

Az Alitalia évek óta csak problémát okoz az olaszoknak: 2008-ban maga a kormány adta el azt egy olasz nagyvállalkozókból álló csoportnak, a „Compagnia Aerea Italiana SPA”-nak (CAI), amely társaságot többek között olyan helyi vállalatok és nagyvállalkozók alapították, mint az Intesa Sanpaolo Bank, vagy a Riva és a Benetton család.

A CAI végül 75 százalékban lett tulajdonosa az „új” Alitaliának; 25 százalékot ugyanis továbbértékesített a francia-holland Air France-KLM-nek, akik korábban már előzetes megállapodást kötöttek a kormánnyal a légitársaság felvásárlásáról.

A parlamenti választások éve azonban nem a legszerencsésebb időpont a családi ezüst túladásához, így az akkori ellenzékből miniszterelnöki székbe kerülő Silvio Berlusconi mindent megtett, hogy a társaság hazai kézben maradjon. Igen ám, de az olasz nagyvállalkozói kör egy egyébként már veszteséges légitársaság feltámasztásában kevésbé volt érdekelt, mint ahogy egy, a már piacon mozgó másik légitársaság lett volna.

Így az elmúlt négy-öt évben, a CAI által üzemeltetett Alitalia társaság pénzügyi helyzete csak rosszabbodott: a 840 millió eurós veszteségen túl nagyjából egymilliárd eurós tartozást halmozott fel a vállalat.

A hétfői találkozás az Alitalia, a kormány, és a hitelező bankok képviselői között nem vezetett eredményre, így a társaság napjai meg vannak számlálva.

Habár az elmúlt hetekben több találgatás is szólt az olasz sajtóban arról, hogy a franciák hajlandóak lennének megvenni az Alitaliat, sokáig úgy tűnt, hogy mindkét fél kivárásra játszik. A kivárás oka az olaszok részéről feltehetőleg az volt, hogy ebben a hónapban jár le a CAI és az Air France KLM megállapodásának azon záradéka, miszerint a részvények felvásárlására a tagoknak elsőbbségi joguk van. Ha az Alitalia kihúzza a hónap végéig, akkor a CAI eladáskor felsrófolhatja az árat. Az időhúzásnak azonban ára van: a szakszervezetek szerint a krízishelyzet elhúzódása legalább 4500-5000 munkahely megszűnéséhez vezethet.

A franciák sem kapkodtak az ajánlattétellel, hiszen nem érdekük, hogy egy csődközelben lévő vállalatba pénzt pumpáljanak.

A legfrissebb hírek szerint a kormányfő és környezete az állami gépezet segítségével próbálná menteni a menthetőt, és a hírek szerint egy másik állami társaság, az állami vasúttársaság bevonásával garantálnák a hitelezők előtt a társaság fizetőképességét.

Letta továbbá kijelentette, hogy a helyzet súlyosságára tekintettel nincs idő áthidaló megoldásokra. 100 millió eurós azonnali tőkeemelést vár el a részvényesektől, ami az Air France KLM-et maradásra bírhatja és tárgyalóasztalhoz ültetheti.

Exit mobile version