Az egykori Német Demokratikus Köztársaságból származó termékek közül sok landol újra a polcokon, ugyanis a megbukott szocialista országból származó márkák iránt továbbra is erős a kereslet. Közel huszonöt évvel a berlini fal leomlása után, az NDK bizonyos szemszögből tovább él tyúk alakú csészék, tisztítószerek és Spreewald üveges uborkák formájában.
A tangermüdei Ostprodukte Versand futárcég keletnémet termékekre specializálódott. Az árukészletet nem csak emléktárgyakként, hanem tényleges aktív fogyasztásra és használatra kínálják. A vásárlók pedig szívesen választják a gyerekkorukból ismert termékek egyre szélesebb körét – számolt be thelocal.de című hírportál.
A keletnémet úttörő mozgalom világoskék és vörös sálai dobozszámra állnak sorban az ATA márkájú súrolóporok, Nudossi mogyorókrémek, Halloren csokoládék és Mekorna márkájú bébiételek mellett. A cég ezeket szállítja házhoz azoknak, akik a mindennapokban régi keletnémet termékekre vágynak.
A tulajdonos, Torsten Klipp a futárszolgálat mellett egy boltot is üzemeltet Tangermüde történelmi városrészében. Elmondása szerint „az ügyfeleknek saját szemükkel kell látniuk és a kezükben kell fogniuk az egyes termékeket.”
Az üzlet kirakatában, a gyerekek körében egykor rendkívül népszerű keletnémet televíziós bábfigurák, Sandmännchen és barátai népszerűsítik a helyet. A bolt másik megtéveszthetetlen jelképe egy világossárga Trabant vörös téglafalból kinyúló hátsó fele, amely régóta jellemzi a hely homlokzatát.
„Régen nekünk is volt ilyenünk” – hallani a vásárlók boldog reakcióit az üzletben nap mint nap. Ezt a jelenséget a szakértők keleti nosztalgiának nevezik, vagyis németül Ostalgie-nek. Az emberek akaratlanul is összekapcsolják valamivel a termékeket – mondja Marko Sarstedt, a magdeburgi Otto-von-Guericke Egyetem marketingszakértője. Az, hogy a vásárlók ezeket a termékeket vonzónak találják, egy automatikus reakció, ami a gyerekkori élményekben, emlékekben gyökerezik. De akik vásárolnak ezekből a termékekből, azok valamilyen mértékben a boltok polcain található többi márkával szemben is lázadnak – teszi hozzá Sarsedt.
A DDR-termékek többsége nem sokkal a berlini fal leomlása után megszűnt, túlszárnyalták azokat a Nyugatról érkező divatos és színpompás új márkák. Aztán a német újraegyesítést követően, néhány év múlva, a vevők elkezdtek vágyakozni a régi keletnémet áruk iránt.
„Mindig is a lehető legszélesebb termékskálát szerettem volna kínálni” – mondja Klipp. Az online-bolt jelenleg mintegy ezer terméket kínál, vásárlói adatbázisában százezer ügyfél található és minden tízedik megrendelés az ország határain túlról érkezik. Az ügyfélkör egyébként arányosan oszlik meg az egykori Kelet- és Nyugatnémet területekről érkező rendeléseket illetően. A magánszemélyek megrendelésén túl gyakran szállít egész termékcsaládokat jelentős szupermarket láncoknak és egyéb forgalmazóknak, viszonteladóknak is.
Klipp újraéleszt privát márkákat is, és uniós termékjog védelem alá helyezteti azokat. „Ez az egész arról szól, hogy továbbfejlesszünk egy trendet és vonzóbbá tegyük azt a fiatalok számára mondja ő. Ezért például Klipp felfrissítette a híres kék-sárga-fehér tyúk alakú tojástartót a modern időkre, most kizárólag a német zászló színeiben, feketében, vörösben és aranyszínben pompázik.
Úgy tűnik, hogy mindez meg is hozza a gyümölcsét, ugyanis a 2003-ban egy kis szobában elkezdett üzlet, évről-évre növekszik. Tavaly a bevétel tizenegy százalékkal nőtt, összesen 1,2 millió euró volt. Klipp ma már tizenkét embert foglalkoztat , aki jelenleg egy régi sörfőzdében lakik, amely egyben irodájának és a raktárnak is otthont ad. Az ideérkező vendégeket egyébként egy Lenin-szobor fogadja a folyosón.