Számos tagállam nem teljesítette az Egységes Európai Égbolt (SES) kezdeményezésből fakadó jogszabályi kötelezettségeit, ami miatt továbbcsúszik a funkcionális légtérblokkok kialakítása. Az Európai Bizottság kedden közölte: a december 4-i határidő után kötelezettségszegési eljárásokat fog indítani a renitens tagországok ellen. Brüsszel szerint így egyelőre várni kell a rövidebb repülőutakra és a csökkenő irányítási költségekre.
Egy nappal a határidő lejárta előtt az Európai Bizottság a nyilvánosság előtt hívta fel a figyelmet arra, hogy még mindig számos tagállam késlekedik az európai légiforgalom-irányítás jelentős egyszerűsítésével, legalábbis az ezzel kapcsolatosan már korábban meghozott uniós jogszabályok tagállami alkalmazásával.
A tagországoknak december 4-ig kellett volna törvényben garantálniuk, hogy a jelenlegi 27 tagállami légtér helyett 9 funkcionális légtérblokkot hoznak létre. Siim Kallas közlekedési EU-biztos közölte, a határidő lejárta után kötelezettségszegési eljárást fog indítani az összes renitens tagországgal szemben.
Az Egységes Európai Égbolt kezdeményezés szerint a jelenlegi tagállami rendszereket európai dimenziójúvá kell alakítani. Az uniós intézmények 2004-en fogadták el az ezzel kapcsolatos első jogszabálycsomagot, a másodikat pedig 2009-ben. Ezekben a tagállamok maguknak szabták meg a 2012 decemberi határidőt a szükséges tagországi munka elvégzésére. A saját vállalásuk szerint a 9 funkcionális légtérblokk már decemberben működésbe léphetett volna, illetve már eszerint irányíthatták volna a tagországi hatóságok az európai légiforgalmat.
Az elképzelés szerint a tagállami rendszerek megszüntetése, és az egyszerűbb légtérirányítás megteremtése átlagosan mintegy 42 kilométerrel rövidítené le az európai légiútvonalakat. Ez rövidebb menetidőket, alacsonyabb költségeket, kevesebb károsanyag-kibocsátást és pontosabb járatokat eredményezne – legalábbis az EU szerint.
A Bizottság úgy véli, évente 5 milliárd euróval csökkennének a költségek, felére mérséklődnének a légiirányítás anyagi terhei, megháromszorozódna az európai légtér kapacitása, és 10 százalékkal csökkennének a káros környezeti hatások, ha a légtérblokkok alapján irányítanák az európai légiforgalmat: eszerint a repülőgépeknek nem kellene minden országhatár „átlépésekor” kijelentkezni, majd bejelentkezni az adott ország hatóságánál, csak a légtérblokkok közötti váltáskor lenne dolga a pilótának. Ezáltal sokkal egyszerűbb, egyenesebb vonalban repülhetnének a járatok, nem kellene ugyanis tekintettel lenniük az adott ország határaira és légifolyosóira.
A rendszer reformjára a Bizottság szerint nemcsak azért van szükség, hogy egyszerűsödjön az irányítás, hanem azért is, hogy a rohamosan növekvő légiforgalmat egyáltalán kezelni tudják a hatóságok.1993 óta 54 százalékkal nőtt a kontinens légiforgalma, ez részben a gazdasági aktivitásnak, részben az 1993-as piacnyitásnak köszönhető.
Az Európai Bizottság közlekedési szóvivője a testület álláspontjának ismertetésekor nem árult el részleteket azzal összefüggésben, hogy hány ország, és mely országok adósak még a légtérblokkok kialakításával.
Brüsszel már egy évvel ezelőtt megkongatta a vészharangot a közelgő 2012 decemberi határidő miatt. Akkor még csak öt tagállamról volt bizonyos, hogy teljesítette a feltételeket, és az EU közölte: ha így megy tovább a folyamat, a tagállamok nem fogják tudni tartani a részhatáridőt.
Az Egységes Európai Égboltot 2030-ra kellene a tagországoknak kiteljesíteniük, ebben a hónapban viszont több részfeladatot is be kellene fejezniük a tagországoknak. A funkcionális légtérblokkok működésbe lépése után az európai légtérforgalom irányítását az erre kijelölt európai hatóságnak, az Eurocontrolnak kellene átvennie. Az integráció eleme az is, hogy 2014-től már a – jelenleg még kutatási fázisban lévő – új légtérirányítási technológia, a SESAR segítségével kellene irányítani az európai légtérben repülő járatokat.
Az integrációs csomag legfőbb eleme viszont a jelenlegi tagállami rendszerek teljesítményének a javítása közös mérce és célszámok alapján. Ezzel kapcsolatban kellett a tagállamoknak nemzeti terveket kidolgozniuk, a bennük lévő célokat pedig már 2012 elejére teljesíteniük kellett volna.