Kitekintő.hu

Hiányzik a minőségi oktatás Kelet-Afrikában

Az általános iskolában legalább két évet eltöltött diákok körében elvégzett mérések szerint három diák közül kettő elbukik az angol és szuahéli nyelvek, illetve a számolókészséget mérő teszteken, jelzi egy most napvilágot látott jelentés.

A vizsgálatot végző, oktatásüggyel foglalkozó Uwezo civil egyesület jelentős különbségeket tárt fel az átlagosan elért tesztpontszámokban Kelet-Afrikában. Míg a kenyai diákok teljesítenek legjobban olvasásban és számolásban, addig a kezdeti iskolai években az ugandaiak messze a legrosszabbak, ám idővel lassan megelőzik a tanzániaiakat, jelzi a tanulmány.

Mérvadó eltérések mutatkoznak egyrészt az országokon belüli kerületek vonatkozásában, másrészt látható, hogy míg a fiúk és lányok eredményei csak minimálisan térnek el egymástól, addig a szegény, hátrányos helyzetű gyerekek életkortól függetlenül messze alulteljesítenek.

Feltehetően olaj lesz a tűzre az állami és magániskolák közötti vitában tett megállapítás, miszerint mindhárom országban egyértelműen jobban teljesítenek a magánkézben levő intézmények tanulók.

2011-ben 350 ezer 10 és 16 év közötti gyerek olvasási és számolási készségét mérték fel a három említett országban. Az olvasás-értési feladatokban az ABC egy-egy betűjét kellett felismerni, elolvasni egy szót vagy egy bekezdést, illetve megérteni egy rövid történetet.

A számolás során a gyerekeknek számfelismerést, valamint a négy alapművelet használatát célzó feladatokat kellett megoldaniuk. Hatból egy gyerek (16%) ment át mindkét teszten.

„Az eredmények azt mutatják, hogy a többség nem szerzi meg a nemzeti tanterv által az általános iskolákban elvárt alapvető kompetenciákat” jelzi az egyesület. Szerintük a fő probléma nem a forráshiány, hanem, hogy az illetékesek kizárólag a rendszerbe történt „befektetésekre” koncentrálnak, nem pedig azok következményeire, eredményeire.

A 2000-ben elfogadott Millenniumi Fejlesztési Célok 2. pontjában az ENSZ az alapfokú oktatás általános bevezetését tűzte ki feladatul. Ennek keretében célul határozták meg, hogy

Általános tapasztalat, hogy késik annak felismerése, hogy az alapvető ismeretek megszerzése közelebb juttathatja a fejlődő országokat a gazdasági növekedéshez, a járványok megfékezéséhez, az éhínségek elkerüléséhez. Azonban, ahogy a jelentés is rámutat, létkérdés, hogy mindez minőséggel együtt járva történjen. Ahogy az Uwezo is kiemeli: a beiratkozások növekvő száma ellenére a gyerekek nem szereznek elmélyült, az életkorukhoz és tudásszintjükhöz illő tudást. „Míg a tanulás hozzáférhetősége szélesedett, az oktatás minősége nem javult, sőt”, jegyzik meg.

Exit mobile version