Németül kezdte, szlovákul és franciául is megszólalt, majd angolul zárta mondanivalóját – az Európai Parlament közlekedésügyi szakbizottsága kedd este „vallatta” Maroš Šefčovič közlekedési és űrkutatási biztosjelöltet. A szlovák jelölt nem számított rázós meghallgatásra, egy kérdést leszámítva nem is okoztak neki nehéz pillanatokat a bizottság tagjai, írja az Új Szó.
A meghallgatásokat kommentáló brüsszeli megfigyelők szerint Šefčovič kihasználta korábban szerzett tapasztalatait és profi módon adta el magát. Tudta, hogy az EP-ben be lehet vágódni a többnyelvűséggel, így igyekezett megmutatni, hány idegen nyelvet – és milyen színvonalon – beszél. A megfigyelőknek az is feltűnt, hogy a szlovák politikus olykor átesett a ló másik oldalára: válaszai tele voltak brüsszeli szakzsargonnal.
Mihez ért ön?
Az egyetlen kellemetlen kérdést egy svéd EP-képviselő intézte Šefčovičhoz. „Igaz, hogy önéletrajza impozáns, ám hiányoznak a gyakorlati tapasztalatok. Lehetetlen, hogy megfelelő jelöltként mutassam be magam a választóimnak, ha korábban sosem dolgoztam a közlekedési iparban. Ön az akadémiai világból érkezett és a keményen dolgozó munkásokkal ellentétben rendkívül magas fizetése van” – mondta Peter Lundgren, a szélsőjobboldali Svéd Demokraták politikusa. Šefčovič erre azt felelte: olyan korszakban nőtt fel, amikor a diákok számára nyáron kötelező volt a gyári munka, és ugyanezt kellett tennie akkor is, amikor Oroszországban tanult. „Ezt a tapasztalatomat szívesen megoszthatom majd egyszer önnel” – zárta Šefčovič, aki a 80-as évek végén a moszkvai diplomataképző egyetemen (MGIMO) tanult. Orosz nyelvtudását egyébként nem villantotta meg a képviselők előtt.
A svéd képviselő a „szociális dömpingre” is rákérdezett, közvetve kritizálva a posztszocialista uniós tagországokból érkező munkavállalókat. Szerinte ugyanis sok svéd fuvarozó tönkrement, mert a kelet-európai konkurenseik a hazai árak harmadáért elvégzik a munkát. Šefčovičtól megkérdezték azt is, mit szól a széles nyomtávú vasút nyugati irányú bővítéséhez. A szlovák biztosjelölt azt mondta: ezt semmiképpen sem uniós forrásból építenék. Mint ismeretes, az orosz normáknak megfelelő nyomtávú vasút bővítését főként a Fico-kormány preferálja.
Az utasok jogait védené
És mit ígért Šefčovič? A biztosjelölt kilátásba helyezte, hogy az eddiginél erőteljesebben kívánná érvényesíteni a légi utasok jogait. Rámutatott, hogy a légi járatok kiesése vagy késése esetén jelenleg az utasoknak csak mintegy öt százaléka kap megfelelő pénzbeli kárpótlást. Šefčovič szerint egyelőre nincsenek alkalmas mechanizmusok a már létező előírások érvényesítésére, de az Európai Bizottság előbb-utóbb kénytelen lesz fellépni a tagállamokkal szemben.
A biztosjelölt kritizálta a tagállamokat, mert ellenállnak az egységes európai légtér kialakítására tett lépéseknek. Állítása szerint az unió évente 5 milliárd eurót veszít azzal, hogy – az USA-val ellentétben – nincs a légi közlekedés szempontjából egységesen kezelt légtere. Így ugyanis az egyes repülőgép-indulások között nagyobb időtartamot kell kivárni, vagyis csökken a légtérkihasználás hatékonysága.
Maroš Šefčovičot egyik nagy EP-frakció sem támadta, kinevezése problémamentesnek tűnik. A politikus egyike lesz azon keveseknek, akik már az előző, Manuel Barroso által irányított Európai Bizottságban is helyet foglaltak. Šefčovič eddig az intézményközi és adminisztrációs ügyek felelőse volt az Európai Bizottságban.