A Déli Gázfolyosó létrehozása szinte korlátlan lehetőségeket nyit meg az európai piac Kaszpi-tenger környéki gázforrásokkal való összekötésében – hangzott el egy, a témának szentelt brüsszeli rendezvényen.
Ha megépül az Azerbajdzsánt Grúzián keresztül Törökország nyugati határával összekötő Transz-anatóliai Gázvezeték (TANAP), vagyis megvalósul a Kaszpi-tengeri gázlelőhelyek és az európai piac közötti fizikai összeköttetés, az szinte korlátlan lehetőségeket nyit meg egész Európa számára – hangsúlyozta egy brüsszeli konferencián a Shah Deniz gázmezőket kiaknázó nemzetközi konzorcium egyik vezetője.
John Baldwin, a British Petróleum Déli Gázfolyosóért is felelős alelnöke ezzel arra is célzott, hogy idővel a jobb sorsra érdemes Nabucco-Westhez hasonló gázvezeték megépítésének is lesz értelme, ha egyszer a Kaszpi-tenger környékéről induló gázvezeték, a TANAP eléri Európát. Emlékezetes, hogy a Shah Deniz 2. azeri tengeri gázmezőt kitermelő nemzetközi konzorcium tavaly a Görögország-Albánia-Olaszország nyomvonalon haladó Transz-adriai Gázvezetéket (TAP) választotta a Nabucco mini változatával szemben annak a 10 milliárd köbméternyi földgáznak a szállítására, amely 2019-től lesz elérhető a Kaszpi-tenger környékéről. Bár a Nabucco-West elbukásával a gázforrások és útvonalak diverzifikálására leginkább rászoruló Közép- és Kelet-Európa hoppon maradt, a Déli Gázfolyosó megvalósulása azzal jár majd, hogy Európa egy teljesen új, Oroszországtól független ellátási forrástól és útvonalon juthat földgázhoz.
A BP alelnöke szerint az általuk feltárt gázmezőről évente már jelenleg is 9 milliárd köbmétert szállítanak Grúzián keresztül Törökországba, de ez még csak a kezdet, és második hullámban néhány éven belül további 16 milliárd köbméter gázt lesznek képesek betáplálni a rendszerbe és értékesíteni. Ebből 6 milliárd köbméter Törökországnak jut majd, míg a fennmaradó 10 milliárd köbmétert a TAP-ba szánják. John Baldwin megerősítette, hogy a teljes mennyiségre már meg is van a vevő: az olaszok 8 milliárd köbméterre, Görögország és Bulgária (egy leágazás révén) pedig 1-1 milliárd köbméterre tart igényt.
Az üzletember ugyanakkor azt is kilátásba helyezte, hogy következő szakaszban további 30 milliárd köbméterrel bővíthetik majd a kapacitást, amihez szerinte csak a gázvezetékek kiterjesztése szükséges anélkül, hogy túl nagy költségekbe vernék magukat. A Shah Deniz 2. projekt költségeit Baldwin 40 milliárd amerikai dollárra becsülte.
A BP alelnöke arra is utalt, hogy a konzorcium által kiírt tender megnyeréséhez két feltételnek kellett teljesülnie: megfelelően elő legyen készítve a politikai terep és a projekt gazdaságosság biztosított legyen, fizetőképes és fizetésre kész piac álljon rendelkezésre. Célzott rá – egyesek szerint a kezdetben túlzottan nagy kapacitásúra tervezett Nabuccóra gondolva -, hogy a nagyobb gázvezetékek túl sok pénzbe kerülnek.
Azerbajdzsán brüsszeli nagykövetségének tanácsosa szerint csak idő kérdése, hogy a közép-ázsiai piac mikor kapcsolódik rá a Déli Gázfolyosóra. Úgy vélte, hogy amennyiben az azeri projekt sikeresnek bizonyul, az Türkmenisztánt és a térség többi gázexportőrét is meggyőzheti arról, hogy érdemes eddigi földgáz-szállításainak irányát átgondolni és Európa felé tekinteni.
Rashad Novruz hangsúlyozta, hogy a Déli Gázfolyosó létrehozása országa számára nem csak üzleti érdek, hanem gazdasági szuverenitása egyik zálogának is tekinti a diverzifikációt.
Becslések szerint a Déli Gázfolyosó megvalósulásával Európa évente akár 100 milliárd köbméter földgázhoz juthat hozzá, ami a jelenlegi európai gázfogyasztásnak körülbelül az egyötöde.