Site icon Kitekintő.hu

Radikális szóhasználatok

A megyei választások óta tíz cikkből nyolc biztosan Marián Kotlebáról jelenik meg. Így most eltekintenék előretörésének elemzéséről – annyi jó tanácsot azért adnék a kedves olvasóknak, ma is elsősorban azok tollából érdemes olvasni Kotlebáról, akik a megyei választás előtt is írtak róla, akik már korábban kongatták a harangokat, értették és voltak Krasznahorkán, és romát nem csak szociofotón láttak

Egy másik témával szeretnék foglalkozni, ami szorosan kapcsolódik a Kotleba-sztorihoz, de mégis nagyon más. Ez pedig a kommunizmus és a nácizmus kifejezések használatának problémája és hatása a közbeszédre, és (úgy látszik) a szavazatok alakulására is. Kezdeném rögtön az alaptétellel és apropóval: Besztercebánya megyében a szavazók egy jelentős része olyannyira bedőlt a Ficót kommunistázók retorikájának, hogy a Smert ugyanolyan radikális erőnek látta, mint a szélsőjobboldalt, és ezért fel tudta magát menteni a valós radikálisokra való szavazás morális terhe alól.

Miről beszélek pontosan? Közép-Európában a szocialista évek után a kommunista szó egy olyan billog maradt, amit gyakran kapnak meg balos pártok, azok valós ideológiájától függetlenül. Legtöbbször az utódpártokról van szó – a magyar MSZP, a „szocik” például egyes szubkultúrákban folyamatosan kommunistaként kerülnek megemlítésre. Pedig a mai MSZP sok minden, csak nem kommunista: azon ideológia egalitárius gazdaság- és társadalompolitikájából csak nagyon keveset cipel magával, azt is elsősorban régi káderek, rossz reflexek és szavazói elvárások formájában. Ezzel ráadásul nincsen maga – mai formájában a Fidesz például mindebből – a posztkommunista gazdaság- és társadalompolitikából, a paternalista szavazókból, a káderekből – hasonló puttonyt töltött már meg, mint fő ellenfele. Pozsgay Imre csak az emblémája a Fidesz összeborulásának a posztkommunista elitekkel és szavazókkal, a kapcsolat mélysége ennél sokkal nagyobb.

A Smer közössége a kommunizmussal még kisebb, mint az MSZP esetében. Való igaz, hogy a szlovákiai utódpárt végül a Smerbe fúzionált, de Robert Fico pártja összességében egy új építésű struktúra, ami kézzel válogatott, professzionálisan előadott politikai-ideológiai sablonokból építkezik. A Smer sokkal inkább iskolapéldája annak az oligarchikus pártberendezésnek, ami a rendszerváltás utáni Közép-Európát jellemzi. Való igaz, hogy a Smer szembeszállt a jobboldal által támogatott neoliberális gazdaságpolitikával, de azért azt fontos belátni, hogy a neolibek és a kommunisták között nem egy fokozatnyi eltérés van, hanem mondjuk a teljes spektrum. A Smer maga is itt van valahol középen. Arról már nem is beszélve, hogy Ficóék a kommunizmus egalitárius társadalompolitikájával semmiféle viszonyt nem ápolnak, a tartós és átható szociális integráció gondolatától olyan messze vannak, mint Počiatek miniszter a jernyei romateleptől. Az, hogy belemennek a szociális populizmusba, és kedveznek azoknak, akiktől a szavazatokat várják, nem csak hogy nem kommunista specialitás, de még csak nem is baloldali.

További fontos tény, hogy a politikai tér mindkét elemzett országban aszimmetrikus. Miközben a valós kommunista erők mára döglődnek – Szlovákiában az utolsó fellángolás a KSS 2002-es parlamentbe jutása volt – a szélsőjobboldal él és virul, és az európai korszellemhez illeszkedve fejlődik és teret nyer. A standard jobboldal pártjai mindkét országban meglátták az ebben rejlő lehetőséget: a leginkább jobboldali (szélsőjobb) és leginkább baloldali (standard bal) erőket egyaránt szélsőségesként igyekeznek bemutatni, ezáltal magukat jelölvén meg az egyetlen választható, mérsékelt erőként. A Fidesznek ez különösen jól megy, és ők az előző érvelést gyakorlatilag explicit módon indoktrinálják saját helyi szervezeteikbe. Szlovákiában a dolog nem ilyen kiforrott, de a kereszténydemokrata inspirációjú jobb pártok retorikájában a kommunista kifejezés mindennapossá vált. Richard Sulík és a SaS még őket is megelőzik e téren. A meghatározó Sme napilap sem különösen sokat gondolkozik azon, kit és mikor „komcsizzon” le.

Most már csak az a kérdés, hogy mi a helyzet a szélsőjobboldallal, és hogy érdemes-e fasisztázni, nácizni őket. Véleményem szerint gyakran nem produktív, azonban nem alaptalan ez a szóhasználat. Azért gondolom, hogy használata sokszor nem kívánatos eredményekhez vezet, mert sokan alapértelmezésben kizárnak minden olyan érvet, ami ezeket a kifejezések tartalmazza, mondván, a mai szélsőségesek nem azonosak a negyvenes évekkel. Ami persze igaz, csakhogy egyben az is igaz, hogy a szélsőjobb logikája és ideológiájának alappillére sokkal közelebb van a nácizmushoz, mint a posztszocialista baloldali pártoké a kommunizmushoz. Ez egy olyan állítás, amit csaknem huszonöt évvel a rendszerváltás után jobb esetben már le sem kellene írni, de Besztercebánya mutatja, hogy le kell. A szélsőjobb logikája a csoportközi harc logikája; a „mi” és „ők” kategóriáira való leosztás logikája; és a hazug „mások” kiiktatása szükségének logikája. Amikor azt mondom Kotlebára, hogy náci, akkor sem nem azt gondolom, hogy a Mein Kampf van a fogmosópohara mellett, se nem azt, hogy de facto el akarja gázosítani a romákat (majd utána a magyarokat). Hanem azt állítom, hogy a csoportok közötti feszültségek kihasználása, élezése, a mi és a mások kategóriák folyamatos pedzegetésének és újratöltésének logikájával operál. És azért mondom, mert a radikális szó még tetszhet is a változásra vágyó protestszavazóknak. Arról meg már végképp nem az elemző tehet, hogy Kotlebáék (és például a Jobbik is) szimbólumaikban, ruháikban, legendáikban folyamatosan és szándékosan utalgatnak a nemzetszocialista időkre. Ennek több gyakorlati haszna van – többek között a radikálisokon belül is szélsőségesnek számító neonácik lojalitásának megtartása, a figyelemfelkeltés, vitagerjesztés, illetve egy már bejáratott kommunikációs csapásvonal kihasználása is.

Besztercebányán tehát ez mosódott össze akkor, amikor a jobboldal szavazóinak tömege vándorolt át Kotleba mögé már az első, majd a második körben is. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy balról nem szavaztak rá – sőt az első elemzések azt mutatják, hogy kifejezetten erős volt a balos településeken. Azt azonban számításba kell venni, hogy a szlovákiai baloldal mindig is – már a kommunizmus alatt is – nacionalista volt. A „standard” szélsőjobb, az SNS változatlanul a Smer partnere regionálisan, és szavazóbázisuk átfedő. A jobboldalon egyedül a KDH tudja még ezeket a nacionalista húrokat pengetni, de Besztercebánya megyében történetesen (és nyilván nem véletlenül) ők is a Smer oldalán álltak. És a bónusz: a többi jobbközép párt jelöltje személyében majdnem olyan radikális figura volt, mint Kotleba maga.

Ilyen körülmények mellett az irracionális, a józan mérlegelést lázas reményre cserélő szavazói viselkedés nem meglepő. Egyáltalán nem azt akarom mondani, hogy hogyha a Smert nem kommunistázná a jobbos sajtó, akkor Maňka nyert volna. Valószínűleg akkor sem, de a különbség kevesebb lett volna. De nem is ezért írtam meg most ezt: hanem azért, hogy ha a jobboldal nem találja meg a narratív elválasztás helyes útját a valódi radikálisok és a csak politikai haszonszerzési céllal kommunista radikálisként beállított Smer között, akkor nem fog tudni kellőképpen elhatárolódni Kotlebától. Márpedig arra most nagyon szükség lenne, ha már eddig minden figyelmeztetés kárba veszett.

Exit mobile version