Site icon Kitekintő.hu

26 kilométeres körgyűrű épülhet Pozsony körül

Pozsony kapja az első „magán” elkerülőutat Robert Fico kormányától. Récsétől (Rača) Jarovcéig húzódik majd.

Ezt az információt Ján Počiatek (Smer-SD) közlekedésügyi miniszter is megerősítette a Hospodárske noviny napilapnak. Egy 26 kilométeres, ún. nulladik elkerülőúról van szó, amely Jarovcétól Récséig épül meg. Ehhez csatlakozhat majd a Somorja irányába haladó gyorsforgalmi út is.

Počiatek kijelentette, hogy még ebben a választási ciklusban megkezdik az építkezést, ha valamilyen rendkívüli körülmény közbe nem szól. A közlekedésügyi tárca számításai szerint a PPP-projekt (állami és magánszféra együttműködése) keretén belül épülő elkerülőút 1,3 milliárd euróba kerülhet.

Közlekedésügyi szakértők szerint a négysávos út segíthet a pozsonyi közlekedés enyhítésében. Úgy vélik, hogy nemcsak a keletről érkező forgalmat segíti, de a Kikötői hídon naponta áthaladó, mintegy 100 ezer jármű okozta nehézségeken is enyhíthet.

Ľubomír Palčák, a közlekedésügyi szakintézet képviselője szerint esély van rá, hogy úgy javuljon a közlekedés, hogy Pozsonyban végre érdemes legyen élni.

Ilyen utak magántőke bevonásával történő megépítését mérlegelte korábban Ján Figeľ (KDH) egykori közlekedésügyi miniszter is. Juraj Čermák, aki az első Fico-kormány idején a Nemzeti Autópálya-társaság beruházási igazgatója volt, szintén úgy véli, hogy a Kikötői hídon tapasztalható forgalom sűrűségét csökkentheti az út. Hozzátette, hogy a projektre vélhetően nagyobb cégek jelentkezhetnek majd.

Michaela Kováčik Grendelová, a Váhostav szóvivője elmondta, hogy kiírnák a tendert, valószínűleg jelentkeznének is rá.

Az állam ugyanakkor az új magán autópályákra legfeljebb 130 millió eurót hajlandó fordítani. Ezt az adatot még februárban jelentette ki Robert Fico. A kormány ugyanis jelenleg egy magánprojektet már finanszíroz, mégpedig az R1-es gyorsforgalmi út Nyitra és Garamnémeti (Tekovské Nemce) közti szakaszát, illetve Besztercebánya északi elkerülőútját. Ezt a Granvie társaság körüli konzorcium építi, az állam pedig évi 130 millió eurót fizet érte.

Magántőkéből épülhet meg a D1-es autópálya mintegy 75 kilométeres szakasza is Eperjestől (Prešov) Turócszentpártonig (Martin), illetve a Zsolna körüli sztrádák, amelyek része volt a Višňové alagút is.

Figeľ ezek építését akkor állította le, amikor 2010-ben elfoglalta a közlekedésügyi miniszteri pozíciót. Túl drágának tartotta őket.

Exit mobile version