Site icon Kitekintő.hu

Brüsszeli büntetés Szlovákiának

Szlovákia az átlagosnál többet hibázik az európai alapokból fizetett projektek megvalósítása során. Amint azt az ellenőrzést végző európai parlamenti képviselők jelezték, az ország nem kerüli el a büntetés emiatt.

Az európai alapok merítése során akadnak hibák az egész öreg kontinensen, az európai parlamenti képviselők szerint a hibaszázalék több, mint a költségvetés három százaléka . A regionális politika terén azonban az átlagos hibaszázalék 7 százalék körül mozog, de Szlovákiában még ettől is rosszabb a helyzet.

„A regionális projektek megvalósításának hibaszázaléka Szlovákiában átlagon felüli, ami nem jó. Ezeknek a hibáknak a kiküszöböléséről a szlovák kormánnyal is tárgyalunk” – jelentette ki a jelenlegi állapotokra utalva az Európai Parlament Költségvetés-ellenőrző Bizottságának tagja, Jens Geier képviselő.

Szlovákiának legnagyobb gondja a brüsszeli képviselők szerint a közbeszerzés feltételeinek felállításával van, amelyek nagyon szűk körűek, kizárják ezáltal a versenyből azokat a játékosokat, akik egyébként részt vehetnének benne.

„Azoknak a száma, akik ajánlatot tehetnek, szűk körű, ezért a piac résztvevői diszkriminálva vannak. Örömmel vennénk, ha Szlovákia a közbeszerzéseket megváltoztatná és kibővítené. Jót tenne ez a belső piacnak és csökkentené a projektek hibaszázalékát és a költségeket is” – magyarázta a javasolt intézkedéseket az európai parlamenti képviselő. Konkrét példaként Geier a közlekedésügy, pontosabban a vasutak terén megvalósított projekteket hozta fel, amelyeket az európai pénzekből fedeznek. Azt azonban nem pontosította, hogy milyen pénzösszegről volt esetükben szó.

Szlovákiát így valószínűleg nem kerülik el a büntetések az európai alapok merítése során felmerülő hibákért – erősítette meg egy másik brüsszeli képviselő, Ingeborg Grässle. „Lesz büntetés. Ez drága mulatság. A helytelenül felhasznált pénzeket visszakérhetik a nemzeti költségvetésből vagy Szlovákia egyszerűen nem kapja meg a pénzeszközök egy részét, ezért nagyon fontos, hogy mindenki betartsa az európai szabályokat” – vélekedett a képviselő asszony.

Ján Figeľ (KDH), a parlament alelnöke szerint főleg a vasúti projektekkel van gond. „Jelenleg több, még az első Fico-kormány idejéből származó 2010-es pályázatot is vizsgálnak korrupció és klientizmus miatt, némelyikük az Európai Csalás Elleni Hivatalnál (OLAF) van.” – figyelmeztetett Figeľ az európai képviselőkkel tartott sajtótájékoztatón. Mint megjegyezte, erős az aggodalom, hogy, amíg az OLAF nem fejezi be a kivizsgálásukat, az Európai Bizottság nem hagyja jóvá rájuk a pénzt.

Ľubomír Vážny (Smer-SD, a kormány befektetésekért felelős alelnöke szerint a kormánynak jelenleg nincs nagy tere arra, hogy a projektek megvalósításának hibaszázalékát megszüntesse. „Mivel a programozási időszak utolsó évében járunk, már nem lehet rendszerbeli változtatásokat végrehajtani. Csak azt tehetjük, hogy az egyes irányító szerveket figyelmeztetjük a lehetséges hibákra, hogy többet már ne kövessék el azokat, amit már meg is tettünk” – magyarázta Vážny, aki viszont Figeľre mutogat. A jelenlegi miniszter azt állítja, hogy a tárca vezetése katasztrofális állapotban vette át a Közlekedésügyi Operációs Programot.

„Február óta az Európai Bizottság leállította a fizetéseket ebben az operációs programban a hivatalnokok magas hibaszázaléka miatt Figeľ minisztersége alatt még 2011-ből” – magyarázta a közlekedési tárca szóvivője, Martin Kóňa, aki szerint a tárca igyekszik az Európai Bizottsággal való tárgyalások útján megoldani a problémát a lehető legrövidebb idő alatt.

Figeľ kijelentéseire a belügyminisztérium is reagált, aki szerint a KDH elnöke félretájékoztat a szóban forgó vasúti projektek korrupciós gyanújára utaló kijelentéseiben. „Az említett pályázatok esetében még 2013. február 7-én a nyomozó határozatban elutasította a büntetőeljárást” – jelentette ki Lucia Garajová a belügyminisztérium munkatársa.

Exit mobile version