Kitekintő.hu

9 éves kislány szólt be a McDonald’s vezérigazgatójának

Ismét célkeresztbe került a gyorsétterem lánc: ez esetben azonban egy 9 éves kislány vonta kérdőre a vezérigazgatót a megtévesztő marketingpolitika és a nyilvánvalóan egészségtelen ételek felszolgálása miatt.

Milyen gyakran hallunk 9 éveseket kiosztani a világ legnagyobb vezérigazgatóit? Sajnos, nem elég gyakran – olvassuk a Yahoo internetes portál oldalán.

Ám a harmadikos Hannah Robertson éppen ezt tette a McDonald’s közgyűlésén, amikor így fordult a cég vezérigazgatójához, Don Thompsonhoz:

„Klassz lenne, ha abbahagynád a trükközést, hogy rávedd a gyerekeket, hogy a te kajádat egyék állandóan.”

A kislány, aki egy előre megírt nyilatkozatot olvasott fel, élesen bírálta az étteremláncot a táplálkozási hiányosságai és a marketing stratégiája miatt.

„Mr. Thompson, te nem szeretnéd, ha a gyerekek egészségesek lennének, és hosszú, boldog életet élhetnének?” – kérdezte Hannah.

A harmadik osztályos tanuló és édesanyja, aki egy egészséggel és táplálkozással kapcsolatos blogot vezet, a konferencián vettek részt egy emberi jogokat védő csoporttal, akiknek az a célja, hogy megállítsák a gyorsétterem láncok úgymond ragadozó marketingpolitikáját, melyet a gyerekek felé folytatnak.

Don Thompson vezérigazgató hárította a vádakat: „Először is, mi nem árulunk egészségtelen ételeket, Hannah. Az én gyerekeim is esznek a McDonald’s éttermeiben.”

Azt is hozzátette, hogy a cég nem indokolatlanul célozza meg a gyerekeket és iskolákat, mint potenciális fogyasztókat, ugyanis nagyon sok gyümölcsöt és zöldséget is árulnak, és ennek számát a jövőben még inkább növelni szeretnék.

Az elmúlt években az étteremlánc már megreformálta a kifejezetten gyerekeknek készült Happy Meal menüket a sült krumpli adagok csökkentésével, és almaszeletek hozzáadásával. A felnőttek számára pedig állandó jelleggel különböző saláták kerültek fel az étlapra.

Habár ezeket elkönyvelhetjük a helyes irányba történő lépések megtételeként is, a kritikusok mégis Hannah-val értenek egyet abban, hogy a vállalat titokban a gyerekeket célozza meg marketingpolitikájával.

Anna Lappe, aki a Mítoszvadászok az Élelmiszeriparban nevű csoport projekt menedzsere, a közelmúltban írt a gyorséttermek marketing stratégiájáról, melynek célja, hogy a márka ismertségének bővítését már a legkisebbeknél érdemes elkezdeni. Írásában kifejti azt is, hogy a szülőknek igenis határokat kellene szabni a gyermekek étkeztetésével kapcsolatban.

„Az a módszer, ahogyan az élelmiszeripar megcélozza a gyermekeket, annyira elterjedt, és a stratégia annyira megtévesztő, hogy még a legszorgalmasabb szülő sem tudja megóvni a gyermekét attól, hogy fejlődésük leginkább fogékony szakaszában elárasszák a reklámok a médián keresztül.”

Ezt azzal indokolta, hogy a gyorsétterem láncok olyan helyeken reklámozzák magukat, mint tornatermek, buszok, tankönyvek, évkönyvek; valamint a számítógépes technológia elterjedése óta megjelentek a gyermekeknek készült játékok és weboldalak felületein is.

Ami azonban a leginkább zavaró lehet a gyerekek számára az az, hogy a vállalat Ronald McDonald Gyermeksegély Alapítványa gyakran fog össze iskolákkal, hogy együttes erőfeszítésekkel még több adományt gyűjthessenek. A kritikusok szerint pedig éppen ezek azok az események, amelyek a gyerekek fejében a gyorsétterem-láncokat a jótékonysággal és a család egészségével kötik össze. A márkahűség pedig pontosan így épül ki.

Hannah Roberts azonban ezt nem veszi be. Ő nem csak hogy szembe szállt a cég vezérigazgatójával, hanem rendszeresen tölt fel videókat az egyik leghíresebb megosztó portálra édesanyjával, Ma Megettem Egy Szivárványt néven, amivel az egészséges táplálkozást és a közös főzőcskézést hivatott promotálni.

Bár Don Thompson nézeteit valószínűleg nem sikerült megváltoztatnia, a logikusan felsorakoztatott érvek nemzetközi figyelmet hoztak számára, és az általa megfogalmazott kritikus kérdésekkel kapcsolatban is. Ez azért nem rossz egy harmadikos kislánytól.

Exit mobile version