Kitekintő.hu

„Hosszúkezű Jurij” végre hadrendbe állt

„Reszkess, burzsoázia! Végetek van!” Dmitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes ezzel a twitter-üzenettel fejezte ki örömét az orosz haderő legújabb nagy horderejű fejlesztése felett a Russia Today tudósítása szerint. Január 10-én ugyanis hadrendbe állították a haditengerészet modernizálásának kulcsfontosságú elemét, a Borej-osztály első elkészült darabját, a Jurij Dolgorukij nukleáris meghajtású tengeralattjárót.

„Főparancsnok úr, a tengeralattjárót átadtuk az orosz haditengerészetnek” – jelentette a fedélzetről Szergej Sojgu honvédelmi miniszter videoüzenetben Vlagyimir Putyinnak a Voice of Russia szerint. A negyedik generációs, legmodernebb technológiát képviselő Jurij Dolgorukij átadása a Szevmas hadihajógyárban, a Murmanszk-közeli Szeverodvinszkben zajlott. Az elnök eközben (bizonyára gondos tervezés eredményeképpen) a barents-tengeri Szeveromorszkban tüntette ki az északi flotta zászlóshajójának legénységét, ezzel is demonstrálva az orosz haditengerészet jelentőségét. „Ez jó hír” – válaszolta Putyin miniszterének -, „azonban nem elegendő. Remélem, hogy Oroszország tovább folytatja a haditengerészet megerősítését.”

A 995 Borej-osztály első hadrendbe állított tengeralattjárója hosszú és viszontagságos történetre tekint vissza. A RIA Novosztyi infografikája szerint a tervek már 1996-ban elkészültek, és a jármű építése is hamarosan megkezdődött. A forráshiány és a folyamatban lévő fejlesztések miatt az első változat azonban csak 2008-ban hajózhatott ki, ezután pedig még további hosszú éveket vett igénybe, amíg teljesen elkészült.

A Jurij Dolgorukij átadását sokáig a Bulava tengeralattjáróról indítható interkontinentális ballisztikus rakéták hadrendbe állításához kötötték. A Bulava tesztjei 2009-ig tizenhárom esetből hétszer kudarccal végződtek, és az azóta lezajlott hat sikeres alkalom (amiből a RIA Novosztyi szerint négy már a Jurij Dolgorukij közreműködésével történt) sem győzött meg minden szakértőt arról, hogy a rakéták megfelelően működnek, és alkalmasak a hadrendbe állításra. Ennek ellenére Dmitrij Medvegyev korábbi elnök 2011. december 27-én bejelentette, hogy a Bulava tesztelése sikeresen befejeződött. Két nappal később azonban tűz ütött ki a jekatyerinburgi szárazdokkban, ahol a Jurij Dolgorukij állomásozott, és számos kárt okozott a tengeralattjáróban, amivel tovább késleltette a végleges átadást.

A Borej-osztály tervezett nyolc tengeralattjárójából az Alekszander Nyevszkijt már 2010-ben vízre bocsátották, a Vlagyimir Monomakhosz pedig néhány hete, december 30-án hajózott ki először. A tengeralattjáró-osztály negyedik járműve, a Knyáz Vlagyimir (korábban Szent Miklós) gyártása jelenleg is folyamatban van. A Borej-osztály tengeralattjárói 170 méter hosszúságúak, átmérőjük 13,5 méter, súlyuk 24 000 tonna, merülési mélységük pedig akár a 450 métert is elérheti. A 107 fős személyzettel felszerelt járművek 16 Bulava rakéta hordozására képesek , melyek hatótávolsága 8000 kilométer. (A tervezett Borej-A osztály 20 rakétát is szállíthat majd.) A várakozások szerint 2020-ra a nyolcadik Borej-osztályú tengeralattjáró is hadrendbe áll majd. A tengeralattjárók darabonként 700 millió dollárba (körülbelül 160 milliárd forintba) kerülnek az orosz államnak.

A Jurij Dolgorukij átadása egy nagy jelentőségű általános katonai modernizációs program részét képezi, melynek célja az orosz haderő legmodernebb technológiával való felszerelése. A haditengerészet fejlesztése különleges prioritást élvez. Vlagyimir Putyin bejelentése szerint az elkövetkező években több mint száz új hajó és tengeralattjáró épül meg és áll majd hadrendbe. A fejlesztésekre több mint 132 milliárd dollárnak (30 000 milliárd forintnak) megfelelő összeget különítettek el.

Exit mobile version