Nem fogadják el a szlovák kormány 5 százalékos béremelési ajánlatát a tanárok. Novemberben ismét sztrájkolni fognak, ezúttal élesebben.
Minderről Pavel Ondek, a Pedagógiai és Tudományos Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke számolt be sajtótájékoztatóján. A tanárok és az oktatásügyi alkalmazottak november 26-án, reggel hatkor lépnek sztrájkba. Nem véletlenül választották ezt az időpontot. Ezen a napon döntenek ugyanis a képviselők a jövő évi költségvetésről.
Ondek elmondása szerint elvárták a kormánytól, hogy a programnyilatkozatában foglaltak értelmében végre rendszerszerű megoldásokat visznek végbe az oktatásügyben. A szakszervezet kitart követelései mellett, többek között 40 százalékos fizetésemelést követelnek, és azt akarják, hogy az oktatásügy több forrást kapjon a költségvetésből.
A sztrájk a szakszervezeti vezető elmondása szerint hasonlóképp zajlik majd, mint szeptember 13-án, mikor bezárták az iskolákat. A szakszervezet azonban november 26-ig tárgyalni akar az illetékesekkel, és elképzelhető, hogy a munkabeszüntetésre mégsem lesz szükség. Ondek reméli, hogy a sztrájk kihirdetése megnyitja az utat az államfővel, a kormányfővel, és a képviselőkkel való tárgyalás felé.
Robert Fico kormányfő azt üzente a tanároknak: jogos követeléseiknek a kormány szeretne megfelelni, de korlátozza őket az, hogy konszolidálni és takarékoskodni kell. November 26-ig mindenképpen tárgyalni szeretnének a pedagógusokkal az 5 százalékos béremelésről, ám mindkét féltől függ, milyen szinten történik majd ez a párbeszéd.
Dušan Čaplovič oktatási miniszter már a múlt héten hangsúlyozta, hogy az 5 százalék a maximum, amit kínálni tudnak. A tanárok így 32, a nem pedagógus alkalmazottak 18 euróval kapnának többet havonta. Az emelés nem érintené a főiskolai tanárokat.
Ján Baránek politikai elemző elmondta: a tanárok tudják, hogy egy több napos munkabeszüntetés felháborítaná az iskolaköteles gyermekek szüleit, és a nyilvánosságot maguk ellen fordítanák vele. „A tanár az az ember, aki idejének felét gyerekeinkkel tölti” – mondta Baránek, hozzáfűzve: a pedagógusok munkájának minősége a bérükkel arányosan csökken. A tanárok követeléseit relevánsnak tartja. „A sztrájk már erőt képvisel” – tette hozzá.
Ennek segítségével a tanárok problémája legalább láthatóvá válik, és nyilvános vitát indít. Munkájuknak azonban az a hátránya, hogy aránylag specifikus hivatást töltenek be, mivel egy érzékeny csoporttal, a gyerekekkel foglalkoznak. Baránek szerint ezért nem döntöttek véglegesen a több napig tartó munkabeszüntetés mellett.