Keddi ülésén a Magyar Nemzeti Tanács záradék formájában fogalmazott meg kérést az Újvidéki Egyetem és annak Jogi Karának irányába, hogy találjanak megoldást az idei felvételi vizsga első körében elkövetett jogfosztás, szabálytalanság tekintetében. A Tanácsot és a felvételiző diákokat is becsapták, fogalmazott dr. Korhecz Tamás, az MNT elnöke.
Az MNT felkéri az Újvidéki Egyetem rektorát, az Újvidéki Egyetem Jogi Karának dékánját és egyetemi tanácsát, hogy a második iratkozási körben biztosítsa a felvételi vizsga megismételt megszervezését magyar nyelven, történelemből, valamint magyar nyelvből és irodalomból a 2001-től fennálló gyakorlatnak megfelelően, azok számára is, akiknek ez az első körben nem volt biztosított. A Tanács ezenfelül felkéri az illetékes köztársasági minisztériumot, valamint az illetékes tartományi titkárságot, hogy törvényes hatáskörei mentén hasson oda, hogy az Újvidéki Egyetem Jogi Kara a második iratkozási körben biztosítsa a felvételi vizsga megismételt megszervezését magyar nyelven, történelemből, valamint magyar nyelvből és irodalomból a 2001-től fennálló gyakorlatnak megfelelően, azok számára is, akiknek ez az első körben nem volt biztosított.
Ifj. dr. Lengyel László, az MNT felsőoktatási kérdésekkel megbízott tanácsosa a napirend beterjesztésekor emlékeztetett rá, hogy az Újvidéki Egyetem karain egy 2001-es tartományi rendelet értelmében a nemzeti közösségek nyelvén is megszervezik a felvételiket. 2001. óta az idén fordult elő először, hogy az egyetem megszakította ezt a gyakorlatot.
Korhecz nyomatékosította: sokkal többről van szó, mint három diákról. Csúnyán, előre megfontolt szándékból és jól megtervezett forgatókönyv szerint becsapták a nemzeti tanácsot és a felvételiző diákokat, hangsúlyozta, hozzátéve: tette mindezt a jogállamiság egyik alapintézménye, amelynek a jövő jogászait kellene kinevelnie és amelynek az állam az alapítója.
– A 2001-es tartományi rendeletnek semmi köze a pozitív diszkriminációhoz. A rendelet egyenlő esélyeket biztosított minden diáknak, függetlenül attól, hogy milyen nyelven és mely nemzeti közösség irodalmát tanulták a középiskolában. Sok tanulsága van az idei ügynek: a legfontosabb az, hogy előre tekintsünk és a problémát hosszú távon igyekezzünk megoldani. Emellett fontos segíteni a leginkább érintett három diáknak is. Igyekszünk kieszközölni, hogy legalább esetükben megváltozzék ez a méltánytalan állapot. Jó jel, hogy a dékántól megtudtuk: fontolgatják, hogy az elkövetkezendőkben nem szerb nyelvből és irodalomból, hanem alkotmányból kellene a diákoknak felvételizniük. Ez pozitív döntés lenne, hiszen az alkotmány tantárgy tartalma ugyanaz, függetlenül a tannyelvtől – magyarázta dr. Korhecz.