Dráguló autókat, de jelentős üzemanyag-megtakarítást eredményezhet a személygépkocsik és a könnyű tehergépjárművek kibocsátáscsökkentésével kapcsolatos új európai bizottsági javaslat. A testület a szerdán beterjesztett rendeletekkel a már korábban kitűzött emissziócsökkentési célokat erősíti meg, és részletezi is azok kívánt elérési módját.
Rövid távon kedvezőtlenül, közép- és hosszútávon viszont pozitívan érintheti az állampolgárokat a személygépkocsik és a könnyű tehergépjárművek károsanyag-kibocsátási követelményeit rögzítő két rendelet, melyeket a szerdai ülésén fogadott el az Európai Bizottság. A testület szerint a környezetbarátabb technológia használatának ösztönzése vélhetőleg drágább autókat, ezzel szemben alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást is eredményez 2020 után.
A szerdán elfogadott két rendelet a lakossági közlekedés éghajlatvédelmi hozzájárulásának részleteit szabályozza. A testület a már korábban az EU-intézményekkel kitárgyalt 2020-as CO2-csökkentési célszámokat töltené most meg tartalommal, közbenső célokkal, és ezek elérési módjával.
A 2020-tól gyártott új személyautók már csak 95 gramm szén-dioxidot bocsáthatnak ki kilométerenként szemben a tavalyi átlag 135 grammhoz képest. Az EU előírásai szerint félidőben (2015-re) már 130 grammra kell mérsékelni a személygépkocsik kibocsátását.
Külön rendeletben határozza meg az Európai Bizottság a könnyű tehergépjárművek kívánt emissziómérséklését. A 2010-ben mért átlagos 181,4 grammról 2020-ra 147 grammra kell csökkenteni a kilométerenkénti károsanyag-kibocsátást, 175 grammos közbenső értékkel 2017-re.
Az éghajlatvédelemért felelős EU-biztos jelezte, a személyautók és a kiteherautók felelősek az uniós károsanyag-kibocsátás 15 százalékáért. A 2010-es és 2011-es átlagkibocsátáshoz képest harmadával mérséklődhet a két járműkategória emissziója nyolc éven belül, ami jelentős előrelépést jelenthet – mondta Connie Hedegaard. A dán származású uniós biztos szerint a javaslat kiegyensúlyozott, és bár vélhetőleg sok érdeket sért majd, alapvetően megvalósíthatók a célszámok.
Az Európai Bizottság nem rejtette véka alá, hogy a javaslat, amely alapvetően jelentősen mérsékelheti az Európai Unió széndioxid-kibocsátását vélhetőleg az érintett autók drágulásához fog vezetni. Mint Connie Hedegaard kifejtette, a Bizottságnak nincs ráhatása arra, hogy az autógyártók hogyan építik be a technológiai váltás költségeit az autók árába. A testület által készített hatástanulmány szerint egy kisteherautónál 450, egy személyautónál pedig átlagosan 1100 euróval növeli meg a gyártás költségeit az, hogy alacsonyabb kibocsátást lehetővé tevő technológiát kell a gyártóknak használniuk.
„Ha azzal is számolunk, hogy a gyártók a pluszköltségek egészét áthárítják a vásárlókra, akkor is többszörösen visszajön ennek az ára a fogyasztóknak az üzemanyag-fogyasztás jelentős csökkenésén keresztül” – mondta szerdán az uniós biztos. Hozzátette, egy autóvásárló kevesebb, mint öt év alatt a pénzénél lesz. Brüsszel szerint, ha 2020-ban alacsonyabb kibocsátású személyautót vásárol egy állampolgár, az első évben mintegy 340 eurót takaríthat meg az üzemanyagon, a könnyű tehergépkocsik vásárlói ennél is többet, évente 400 eurót spórolhatnak.
Mindent összevetve, az állampolgárok vélhetőleg 30 milliárd euróval költenek majd kevesebbet benzinre és gázolajra 2020-tól.
A javasolt szabályozás a régi, és a 2020-ig eladott autókra nem vonatkozik, csak az azt követően gyártott és értékesített modellekre.