Új adónemet vezetne be a Bizottság, ezúttal az utalványok után kellene az uniós vállalkozásoknak, állampolgároknak adót fizetnie, a javaslat célja, hogy valamennyi utalványtípus egyformán adózzon minden tagállamban. A tervezet szerint az új szabályozás 2015. január 1-jén lépne hatályba.
„Jelenleg az utalványokhoz kapcsolódó ügyletek tekintetében nem léteznek uniós hozzáadottértékadó-szabályok. Közös szabályok hiányában a tagállamok saját eljárásokat alakítottak ki. Ezek viszont nincsenek összehangolva, és gyakran nehézségeket okoznak mind a vállalkozások, mind a hozzáadottérték-adót beszedő hatóságok számára. Amennyiben az utalványt más tagállamban bocsátották ki, mint ahol beváltják, nem mindig világos, melyik ponton kell az utalványokhoz kapcsolódó ügyleteket megadóztatni. Gyakran merül fel ez a probléma például a nemzetközi szállodaláncok által kibocsátott, szálláshely-szolgáltatásra beváltható, több tagállamban is felhasználható utalványok esetében”-olvasható a javaslat indoklásaként.
Az utalványok azért kerültek előtérbe adózási szempontból, mert meglepően nagy, évente több mint 52 milliárd eurós piacot képviselnek az Európai Unióban.
A módosító javaslat előterjesztése kapcsán Algirdas Šemeta, az adóügyért és a vámunióért, valamint az ellenőrzésért és a csalás elleni küzdelemért felelős biztos így fogalmazott: „Az utalványok, melyekből hetente több millió cserél gazdát, gyorsan növekvő piacot jelentenek Európában. Semmi sem indokolja, hogy e dinamikus piacon az adószabályok tisztázatlansága és bonyodalmas volta gátolja a növekedést. A ma javasolt hozzáadottértékadó-szabályokkal az utalványoknak valóban egységes piaca jöhet létre, ami kedvező fejlemény a vállalkozások, a polgárok és az adóhatóságok szempontjából egyaránt.”
Tény, hogy az uniós statisztikák szerint „az előre fizetett távközlési szolgáltatások adják az utalványok piacának 70% át; őket követik az ajándékutalványok és az árengedményre jogosító utalványok.”
A Bizottság álláspontja szerint a tagállami eltérések miatt a piac korántsem képes hatékonyan működni, melynek oka az utalványokra vonatkozó hozzáadottértékadó-szabályozásnak a tagállamok közötti eltérései. Ezzel összefüggésben ismételten felmerült annak lehetősége, hogy egyes tagállami vállalkozások duplán adóznak és adószabályozás közötti eltérések miatt a határokon átnyúló kereskedés igen bonyolult és nehézkes lehet adózási szempontból.
A módosítás nem titkolt célja tehát az egységes piac kialakítása ezen a téren is, azonban a javaslat az utalványok típusaiban azért eltérést tesz. „Az új rendelkezések a hozzáadottérték-adóztatás céljából meghatározzák az utalvány fogalmát, és megállapítják, hogy az utalványok tekintetében mikor (értékesítéskor vagy beváltáskor) keletkezik adókötelezettség. További szabályok foglalkoznak a forgalmazási láncban értékesített utalványokkal és az általános fizetési eszközökkel.”
A jogalkotók szándéka szerint a módosítás elő fogja segíteni azon kiskapuk bezárását, amelyek lehetővé tették az adók megfizetésének kikerülését. Ezenfelül az irányelv közös szabályokat állapítana meg az utalványok közvetítői láncban történő forgalmazása tekintetében is, ennek gyakorlati jelentősége akkor lenne jelentős amikor az utalvány forgalmazása több tagállamra is kiterjedne és adott esetben többször cserélne gazdát. Az irányelv a másik oldalról pontosítaná az adólevonás, beváltás és visszatérítés lehetőségét.