Site icon Kitekintő.hu

Nagyobb védelmet adna a légiutasoknak az EP

Egyértelműbb jogorvoslati lehetőségeket, a jegyárak tisztességes feltüntetését, egységes poggyászkezelési szabályokat és szélesebb körű kártérítési lehetőségeket kér az Európai Parlament a légiutasok számára abban a jelentésben, amelyet csütörtökön fogadtak el a képviselők.

A nulla forintos jegyárak gyakorlatának is véget vetne az Európai Parlament abban a jelentésben, amelyet csütörtökön nagy többséggel fogadtak el a képviselők a légiutasok jogkörének bővítését kérve. Bár több európai uniós jogszabály is védi a légiutasok jogait, de az EP szerint mindez nem elég, a szabályok egy részét ugyanis a cégek nem tartják be.

A „nulla forintos jegyár” problémája már nem jelentkezik tömegesen – vélte egy szakértő, ettől függetlenül még előfordul, hogy egy légitársaság, vagy egy utazási iroda feltűnően olcsó repülőjegy-árakkal csábítja az utazásra az állampolgárokat, később pedig kiderül, a hirdetésben szereplő ár nem tartalmaz még bizonyos illetékeket és egyéb költségeket. Jóllehet, egy korábbi rendelet tiltja az ilyen típusú árképzést, de az EP-rendelet ismét felhívja a figyelmet arra, hogy a hirdetők által feltüntetett jegyáraknak tartalmazniuk kell minden kötelezően fizetendő költséget. (A kézipoggyász szállítási költségeit már nem feltétlenül, hiszen nem minden utas utazik kézipoggyásszal!)

Jogszabályok rendelkeznek arról is, hogy a légiutasokat milyen mértékű kártérítés illeti meg a repülőgép késése, vagy törlése esetén. Az EP szerint viszont ennek a jogszabálynak az alkalmazása sem zökkenőmentes, a képviselők úgy látják, itt a definíciók nem egyértelműek, ebből kifolyólag az sem világos, hogy ki is jogosult a kártérítésre. Az Európai Parlament azt szeretné, ha a Bizottság a jogszabályok következő felülvizsgálatakor tisztázná, hogy mit is ért „rendkívüli körülmények” és „járattörlés” alatt. Bár a fogalma egyértelműnek tűnnek, de az elmúlthónapokban kiderült, a légitársaságok és a repülőterek eltérően is tudják értelmezni ezeket.

Az EP szerint idejében tájékoztatni kell az utasokat járattörlés, vagy késés esetén, és idejében információkat kell nekik adni alternatív közlekedési lehetőségekről. Az elfogadott jelentés szerint tudatosítani kell a légitársaságokban is, hogy a jegyár-visszatérítés, az átirányítás és az átfoglalás alapvető jog.

Ugyancsak az utasok életét könnyítené meg az az európai parlamenti gondolat is, amely szerint biztosítani kell „összekötő személyzet jelenlétét a repülőtereken, amely útmegszakítás esetén azonnali döntést tud hozni a segítségnyújtást, a jegyár-visszatérítést, az átirányítást, az átfoglalást és más problémákat érintő kérdésekben”. Ezzel összefüggésben olyan – az EU összes hivatalos nyelvén elérhető – űrlapot rendszeresítene az Európai Parlament, amelyhez bármely uniós repülőtéren hozzájuthatnának az utasok, és így könnyebb lenne számukra a jogorvoslat.

A képviselők szerint olyan független és hatékony hatóságokat kell kialakítani a tagállamokban, amelyek az utaspanaszokat kezelnék, és amelyek – adott esetben – szankciókat is kiróhatnának a légitársaságokra. Az EP szerint hálózatszerűen kell működniük ezeknek a tagállami testületeknek, a panaszokat pedig rendszeresen közre kell adniuk.

Méltánytalannak tartja az Európai Parlament, hogy az internetes jegyfoglalásokkor vétett apró hibák azonnali korrigálásáért is aránytalanul sok pénzt kérnek el a légicégek, ezért az EP azt javasolja, hogy a foglalást követő két órán belül ingyen lehessen módosításokat végrehajtani a foglaláson.

Megoldást kérne a jelentés azokra a nem ritka esetekre is, amikor egy légitársaság fizetésképtelenné válik. A közelmúltban számos eset, így a Malév esete is azt bizonyította, hogy nincsenek egyértelmű jogszabályok arra, hogy az utasokat ez esetben milyen kártérítés illeti meg. Az EP azt kéri, ingyen juttassanak haza minden olyan utast a csődbement légitársaságok, akiket külföldön ért a csőd híre.

Külön intézkedéseket kérnek a képviselők a gyermekek és a mozgássérültek védelmére is. A két éven aluliak számára kötelezővé tenné az EP a gyermekülés használatát, amelyet ingyenesen kellene a légitársaságoknak az utasok rendelkezésére bocsátani, és biztosítani kell a mozgássérültek számára is, hogy akadálymentesen fel tudjanak jutni a repülőgép fedélzetére, és hozzáférhessenek az összes szolgáltatáshoz.

Exit mobile version