Site icon Kitekintő.hu

Nem adnák ingyen az eurókötvényeket

Három különböző opciót javasol az euróövezeti országok közös kötvénykibocsátására, más néven az eurókötvényre szerdán bemutatandó zöld könyvében az Európai Bizottság. Brüsszel konklúziója, hogy a stabilitási kötvény hasznos, ám csak a költségvetési fegyelem további szigorítása és nagyobb konvergencia mellett érdemes belefogni.

Három különböző opcióra tesz javaslatot a stabilitási kötvényekről szóló zöld könyvében szerdán az Európai Bizottság, amely a 40 oldalas anyagban pontról pontra számba veszi általában az eurókötvények és külön-külön is a különböző opciók várható hatásait. A zöld könyvvel széleskörű konzultáció veszi kezdetét, amelynek keretében 2012. január 8-ig szólhatnak hozzá a vitához az érdekeltek.

A Bizottság a zöld könyvben megállapítja, hogy a stabilitási kötvények (eurókötvények) euróövezeti országok által történő közös kibocsátásának számottevő potenciális előnyei vannak. Ezek magukba foglalják a belső piac elmélyítését, a tőkepiacok hatékonyságának növelését, a pénzügyi szektor és az állami finanszírozás stabilitásának és sokkhatásoknak való ellenállóképességének növelését, az euróövezeti pénzpiacok és az euró vonzerejének növelését globális szinten. Az eurókötvények bevezetése emellett csökkentheti a túlzott piaci pesszimizmusnak az államok hitelfelvételi költségeire gyakorolt negative hatását is.

A zöld könyv ugyanakkor arra is figyelmeztet, hogy a stabilitási kötvények bevezetése számottevő kihívásokkal párosul, amelyeket megfelelően kell kezelni ahhoz, hogy a koncepcióban rejlő előnyök maradéktalanul érvényesüljenek. A kezdeményezést akkor koronázhatja siker, ha az erőteljes költségvetési fegyelemmel, nemzeti szinten elégséges gazdasági versenyképességgel és a nemzeti költségvetési politikákba történő még erőteljesebb uniós beavatkozással párosul. “Egy ilyen párhuzamos megközelítés azonnali és határozott előrenyomulást igényel a valutaövezeten belüli gazdasági, pénzügyi és a politikai integráció folyamatában” – hangsúlyozza a Bizottság.

A tervezet arra is rámutat, hogy minél nagyobb mértékben osztoznak a tagállamok a hitelkockázatban, annál kevésbé lesznek ingatagok a piacok, de egyúttal a piac fegyelmező ereje is az egyes tagállamokra. “Tehát a fiskális stabilitásnak erőteljesebben kellene támaszkodnia a politikai folyamatok által biztosított fegyelemre” – vonja le a következtetést a zöld könyv.

Brüsszel szerint a stabilitási kötvényeknek megvan az a potenciálja, hogy gyorsan eloszlassák a jelenlegi államadósság-válságot, mivel a jelenleg magas kamatokat fizető tagállamok hasznot húznának az alacsony kamatokat fizető tagországok nagyobb hitelességéből. Ha az eurókötvények bevezetése időt is venne igénybe, egy előzetes megállapodás a közös kötvénykibocsátásról azonnali kedvező hatást gyakorolna a piaci várakozásokra és ezzel csökkentené a hitelfelvétel költségeit azon országok számára, amelyekre jelenleg óriási nyomás hárul a piacok részéről. Brüsszel szerint a közös kötvények bevezetését részletező útitervvel párhuzamosan a kormányoknak kötelezettséget kell vállalniuk a gazdasági kormányzás további megerősítésére.

Az első, „fullos” opció

A zöld könyv három különböző forgatókönyvet és modellt vázol fel az eurókötvények alkalmazására, attól függően, hogy milyen mértékű a közös kötvénykibocsátás. Legkiterjedtebb, egyben legtöbb előnnyel kecsegtető formájában a stabilitási kötvények kibocsátása teljesen felváltaná a tagállami kötvénykibocsátást és teljesen egyforma költségen biztosítaná minden ország számára adósságának refinanszírozását. A “fullos” eurókötvénynek a Bizottság szerint az lenne a leghatékonyabb formája, ha egy euróövezeti adósságkezelő ügynökséget hoznának létre, amely stabilitási kötvényeket bocsátana ki a piacon és az azokért kapott hiteleket pénzügyi szükségleteik arányában osztaná szét az egyes tagországok között.

A stabilitási kötvényt az eurózóna valamennyi tagállama által biztosított közös és többoldalú garanciák alapján bocsátanák ki, ami a tagállamok hitelkockázatainak összeforrasztását feltételezi. A Bizottság abból indul ki, hogy a stabilitási kötvény hitelminősítői besorolására a nagyobb euróövezeti országok adósbesorolása nyomná rá a bélyegét, vagyis kiváló minősítést élvezne.

Miközben Brüsszel szerint az összes szóba jöhető verzió közül ez a megoldás tartogatja a legnagyobb előnyöket, az erkölcsi kockázatnak (moral hazard) is itt a legnagyobb a veszélye. A tagállamok minden további nélkül “potyázhatnak” más tagállamok fegyelméből anélkül, hogy az bármilyen hatással is lenne hitelfelvételi költségeikre. Ennek ellensúlyozása érdekében ez a megközelítés a költségvetési fegyelmet garantáló nagyon erős keretet és nemzeti szinten gazdasági versenyképességet feltételez. Egy ilyen keret jelentős előrelépést kívánna a gazdasági, a pénzügyi és a politikai integrációban a jelenlegi helyzethez képest – húzza alá a dokumentum.

Ennek az opciónak a megvalósítása bizonyosan szükségessé tenné a szerződés módosítását és meglehetősen hosszú időt venne igénybe, amíg a már meglévő, régi kötvényeket újakra konvertálnák.

A második változat, a kék kötvény

A második opció értelmében a közös és többoldalú garanciákkal kibocsátott stabilitási kötvények csak részben váltanák ki a nemzeti kötvénykibocsátást. Ez a módszer gyakorlatilag megegyezik a “kék és piros kötvény” koncepcióval, amit először a brüsszeli Bruegel Intézet két kutatója dolgozott ki. Ennek lényege, hogy a stabilitási kötvények (kék kötvények) csak egy előre rögzített határig váltják ki a nemzeti államkötvényeket, egyforma refinanszírozási rátát biztosítva mindenki számára. A maradék (piros kötvény) továbbra is nemzeti kibocsátású kötvény lenne és de facto alacsonyabb rendű lenne a stabilitási kötvényhez képest, miután arra közös és többoldalú garanciák vonatkoznának.

E megoldás kétségkívüli előnye, hogy miután eltérő hitelköltségekkel járna a piac fegyelmezni tudná az országokat, kisebb lenne tehát az erkölcsi kockázat. A Bizottság szerint kulcskérdés, hogy mi legyen a kétféle kötvény egymáshoz viszonyított aránya. Az eredeti kék és piros kötvény koncepcióban a maastrichti szabályok által előírt szintig, 60 százalékig lenne a közös kötelezettségvállalás, míg efölött már a piacokról kellene nyílván magasabb áron finanszírozniuk magukat a kormányoknak. Alternatívaként a plafont előre rögzítenék, de aszerint mozgatnák, hogy az illető tagállam betartja-e a költségvetési fegyelemre vonatkozó szabályokat vagy sem. Ha nem, akkor alacsonyabb szinten húznák meg a stabilitási kötvényt.

A harmadik, a „lájtos” verzió

A harmadik verzióban a stabilitási kötvények a második változathoz hasonlóan csak részlegesen váltanák ki a nemzeti államkötvényeket, de a stabilitási kötvények mögött nem állnának közös, hanem csak többoldalú garanciák. Az egyes tagállamok csak rátájuknak megfelelő arányban (pro-ráta) nyújtanának garanciákat.

A tagországok nem bocsáthatnának ki kötvényeket úgy, hogy más országok magasabb adósminősítéséből hasznot húzzanak. A nemzeti kötvénykibocsátás folytatódásával pedig ki lennének téve a piacok ellenőrzésének, ami nagyobb pénzügyi fegyelemre ösztönözné őket.

A harmadik módszer ezért jóval szerényebb mértékben tudna csak hozzájárulni az adósságválság hatásainak enyhítéséhez és a pénzügyi szektorra gyakorolt hatásai is korlátozottabbak lennének. Ezzel együtt a másik két opcióhoz képest sokkal gyorsabban végrehajtható és így elősegítheti az adósságválság kezelését a Bizottság szerint.

Határozott előnyei közé tartozik az is, hogy számottevőbb szerződésmódosítás nélkül is kivitelezhető, amivel természetesen összefügg a kisebb időigényessége is.

A Bizottság szerint a stabilitási kötvényt alátámasztó garancia természete a kulcskérdés. Hitelfeljavítás (credit enhancement) hiányában a stabilitási kötvény besorolása az euróövezeti tagállamok adósminősítésének súlyozott átlagát tükrözné. De a stabilitási kötvény nagyobb elfogadottsága érdekében a garanciák minőségén javítani lehet. A tagállamok például fedezetet nyújthatnak készpénz vagy aranytartalékok formájában, vagy bizonyos adóbevételeket elkülöníthetnek a stabilitási kötvények visszafizetésére.

Brüsszel szerint a három lehetőséget akár kombinálni is lehetne úgy, hogy egy hosszabb folyamat különböző szakaszairól van szó.

Az euróövezeten kívüli országokat is érintené a zöld könyv szerint a stabilitási kötvények bevezetése, amely a gazdasági kormányzás keretének megerősítésével párosulna. A pénzügyi stabilitás megszilárdulása az eurózónában így közvetlenül és jelentős mértékben stabilizálná a nem eurózóna-tagok tőkepiacait és intézményeit is – állítja a Bizottság.

Exit mobile version