Site icon Kitekintő.hu

Műholdkövetővel szerelhetik fel a kamionokat

Évente félmilliárd eurót takaríthatnak meg az európai közlekedési vállalkozások, ha hatályba lépnek a kedden javasolt új szabályok a digitális menetírókról (tachográf). Az Európai Bizottság szerint a műholdas követés, és az adminisztratív terhek csökkentése mind hozzájárul a költségcsökkentéshez, és a visszaélő sofőrök kiszűréséhez.

Javaslatot tett kedden az Európai Bizottság az európai személy- és teherfuvarozó cégek által használt menetíró készülékek (tachográf) működési szabályzatának szigorítására. A testület célja, hogy növelje a sofőrök és a közút biztonságát, csökkentse a cégek költségeit, és visszaszorítsa a tachográf manipulálási lehetőségeit.

A testület szerint mindent összevetve 515 millió eurót takaríthatnának meg évente azok a vállalkozások, amelyek tachográfot használnak.

2006 óta kötelező digitális menetíróval felszerelni az EU-n belül közlekedő gépjárműveket, de mint bizottsági szakértők megjegyezték, a 900 ezer, tachográffal felszerelt járműből mindössze 500 ezren digitális a készülék.

A digitális tachográf már elektronikus formában méri és rögzíti a menetidőt, a megállások számát, és a pihenőidőt. Brüsszel szerint bár az öt évvel ezelőtti változtatás javította a statisztikákat, tovább kell menni.

A Bizottság azt javasolja, hogy a jövőben legyen kötelező a műholdas helymeghatározó rendszer beépítése is a tachográfokba. A modernizált készülékek már automatikusan rögzítenék a kamion pozícióját, az eddigi manuális helyett. Önmagában ez már 350 millió eurós megtakarítást jelent a cégeknek – ígéri a testület. Szakértők szerint az új menetírókat nem lehet már majd manipulálni (nem bekapcsolni, később bekapcsolni…stb.).

A műholdas kommunikáció a hatóságokkal és a céggel hatékonyabbá teszi a közúti ellenőrzéseket is. Bizottsági tisztviselők Brüsszelben hangsúlyozták, a rendőrök, valamint munkaügyi felügyelők így célzottabban vizsgálhatják a kamionokat, előre tudva, hogy melyek sérthetik meg a szabályokat. Ettől 34,5 millió eurós költségcsökkenést vár a testület.

Egyszerűsítést jelenthet az a változtatás is, amely során nem kellene külön csipkártyát használniuk a sofőröknek a tachográf bekapcsolásához, tudnák használni a kártyaformátumú jogosítványukat is ehhez a művelethez. Ez 100 millió euróval csökkentheti a fuvarozók költségeit, és visszaszoríthatja a kártyával elkövetett csalásokat is.

További 53 millió euróval csökkenhetnek azoknak a vállalkozóknak a kiadásai, amelyeket felmentene a Bizottság a tachográf használata alól. Ebbe a körbe tartozhatnak a kisiparosok, ennek eldöntésében azonban szabad kezet kapnának a tagállamok.

Brüsszel számításai szerint a Tanács és az Európai Parlament jövőre állapodhat meg a jogszabályok módosításáról, két évet hagyva a technológiai fejlesztésekre (tudniillik a tachográfok modernizálására). A Bizottság szerint 2017 decemberére kerülhetnek a piacra a modernizált menetírók.

Exit mobile version