Kitekintő.hu

NO, KI A vesztes a mobilpiacon?

Legfeljebb lassítható, de megállítani aligha lehet már a Nokia térvesztését a mobilpiacon, mivel a társaság megkésve és rosszul reagálta le az okostelefon piacon debütáló Apple illetve a Google 2007-es megjelenését.

Pedig a vállalat vezetése már 2007-től sejthette, hogy a mobilpiacon új szelek fújnak, és a technológia igényes hardware fejlesztések helyett az egyszerűsített felhasználói szolgáltatások és az integrált operációs rendszerekben a jövő.

Ezt érezték meg a kívülről jövő szereplők, amelyek gyakorlatilag internetes szolgáltatásaikat egy egyszerűbb fejlesztésű készülékekbe átültetve lerohanták az okos telefonok piacát, ahova a Nokia csak későn kezdett beszállni.

Gyakorlatilag ennek a folyamatnak az eredménye, hogy hiába a rekord összegű K&F kiadások, és tökéletesre fejlesztett távközlési rendszerek, és hiába a feltörekvő piacokon továbbra is erős értékesítési potenciál, megbízható saját operációs rendszer nélkül a Nokia arra szorult, hogy a szintén versenyhátrányba került Microsofttal kössön stratégiai partnerséget az eredményesség javításához. De egyelőre döcögve haladnak a közös fejlesztések, az első Windows rendszerrel működő Nokia telefon leghamarabb az év végén kerülhet a piacra.

Valószínűleg későn jött ez a felismerés, aminek a legutóbbi belátását tegnap tette a Nokia vezetősége, amikor a második negyedéves árbevételi előrejelzést drasztikusan lefelé módosították a mobilkészülék divízióban, ráadásul az működési marzsok és a profit árrések esetében is borúsabb képet festettek. A piac nem értékelte a profit warningot, és kiütötték a Nokiát, amelynek jegyzése Helsinkiben 18%-ot esett vissza 13 évvel ezelőtti értékére. Ehhez persze kellett a februári zuhé is, és az, hogy tavaly mintegy feleződött a cég piaci értéke.

Exit mobile version