Site icon Kitekintő.hu

Mindenki a törököknek pedálozik

A Nabucco és a Déli Áramlat is megpróbálja elnyerni Törökország támogatását, energiaügyi szakértők szerint azonban Ankarának egyelőre nem érdeke, hogy válasszon a két gázvezeték közül. Az Európai Bizottság viszont elkötelezett a Nabucco mellett, a versenytársak azonban offenzívában vannak. Az EurActiv Németország és az EurActiv Magyarország összeállítása.

A fukusimai japán atomerőműben történt balesetek óta egyre többen kételkednek a nukleáris energiában, ami egyben ahhoz is vezethet, hogy az Európai Uniónak még inkább növekedni fog a gázimportja – legalábbis így véli Roland Götz, német energiaügyi szakértő. Ebből azonban szerinte az is következik, hogy az energiahatékonyság növelése, illetve a szállítás új módozatainak bevezetése ellenére Európa húsz év múlva még inkább függeni fog a gáztól, mint ma.

Götz szerint a mind a Nabucco, mind a Déli Áramlat gázvezeték megépítésében kulcsszerepet játszó Törökországnak azonban éppen ezért nem érdeke, hogy egyiket, vagy másikat favorizálja, hiszen így a jövőben nagyobb szerepet követelhet magának, és nem csak mint tranzitország, amelyen átmennek a vezetékek, de akár ő maga diktálhatja is a gázvezeték-terveket úgy, hogy minél többet profitálhasson belőlük. Hivatalosan Törökország mindkét rivális gázvezetéket támogatja, de Ankarának az állna érdekében, hogy kihasználja földrajzi helyzetét és a gázkereskedelem központjává váljon.

Eközben a Nabucco versenytársai, a TAP, az AGRI és az ITGRI és igen jelentős eredményeket értek el, Oroszország pedig látványos offenzívába kezdett a Déli Áramlat érdekében. (Lásd dossziénkat: Déli gázfolyósok: vezetékek versenye Európa gázellátásért).

Götz szerint Törökországnak egyelőre nem érdeke, hogy meghozza a döntést, melyik gázvezetéket támogatja, és az ország szerinte ezért választotta a halogatást és a kivárást a taktikájának. Götz szerint azonban Törökország a Déli Áramlatban kevésbé érdekelt, mint a Nabuccóban, mert az első esetén valóban csak a tranzitország szerepét játszhatná, így pedig csak a területén átmenő forgalmat adóztathatná meg. A másik forgatókönyv szerint azonban Törökország maga vásárolna gázt Azerbajdzsánból, amit már meglévő vezetékeken kapna meg, és amit aztán eladhatna a Nabucco gázvezeték egy rövidebb változatának, amely a nyugati határaitól indulna.

Roland Götz azonban felhívta a figyelmet a Nabucco-projekttel kapcsolatos egyes nehézségekre is: véleménye szerint Günther Oettinger energiaügyi európai biztos különösen elkötelezett a Nabucco vezeték mellett, abban az esetben pedig, ha mégsem jönne össze, az nagy csalódást okozna. Götz szerint mindazonáltal a Nabucco-projekt esetében az is problémás, hogy kizárólag egy gázvezeték konzorcium finanszírozná, míg általában az a megszokott, hogy a gáz-szolgáltatók és a vásárlók együtt szállnak be egy projektbe. „Ez az új koncepció nem működik” – mondja a szakértő. „Az Európai Bizottság egy bürokratikus intézmény, és nem az ő feladata, hogy döntsön egy gázvezeték-tervről. Nagyon problematikusnak érzem ezt a megközelítést.”

Exit mobile version