Inflációcsökkentés argentin módra: „Ne reklámozzatok!”

Cristina Fernandez de Kirchner kormánya február 8-án hozta meg legújabb, a nyugati kapitalizmus szemében legkevésbé sem ortodoxnak nevezhető intézkedését: gátat szab a szupermarketek és elektromos háztartási gépeket forgalmazó üzletek reklámjainak. A kormányzati kommunikáció szerint a cél az elképesztő mértékű infláció csökkentése. És hogy a siker biztos legyen, befagyasztották az árakat az elkövetkező két hónapra.

Guillermo Moreno, a belkereskedelemért felelős államtitkár február 8-án jelentette be, hogy megállapodást kötött a szupermarketekkel (beleértve minden élelmiszerüzletet, a legkisebb, főként kínaiak által üzemeltetett boltokig), illetve az elektromos háztartási gépeket értékesítő áruházakkal, hogy ne tegyenek közzé hirdetéseket akcióikról, árleszállításaikról, a szezonvégi kiárusításokról a napilapokban, országos tévécsatornákon és rádióállomásokon. Ez nagyban beszűkíti az üzletek reklámlehetőségeit, ugyanis így csak az internet és a helyszíni promóció marad számukra. A vásárlókkal való kommunikációjuk eddig legtöbbet használt csatornái zárulnak be. A La Nación fővárosi napilap a régi Szovjetunió kereskedelmi modelljeihez látja közeledni az országot.

Az intézkedés érdekessége, hogy nem egy új törvényi szabályozásról van szó, csupán szóbeli megállapodásról beszélhetünk. Moreno ugyanis csak „ajánlást” tett az említett kereskedelmi szektornak. Azonban a vállalkozók tisztában vannak vele, hogy jobban teszik, ha betartják a belkereskedelmi államtitkárral kötött megegyezést. Egyes lapok már arról cikkeznek – nem hivatalos források alapján –, hogy Moreno kemény megtorlással, büntetésekkel fenyegette meg a cégeket, amennyiben nem tesznek eleget kérésének.

„Három legyet egy csapásra”

A „reklámstoppal” (cepo publicitario) párhuzamosan rendelték el az árak befagyasztását, ami április 1-jéig tiltja az élelmiszerárak emelését. Ez az intézkedés egyébként nem idegen az argentin gazdaságpolitikában. Történelme során már gyakran élt ezzel a dél-amerikai állam az infláció megfékezése végett.

Az intézkedés közvetlen kiváltó oka egyrészről, hogy az IMF február elején (a reklámstop és az árbefagyasztás bejelentése előtt pár nappal) tett közzé egy jelentést – amiről korábban már beszámoltunk –, amelyben újfent bírálja az argentin hivatalos statisztikák manipulációját. Az Indec (argentin statisztikai hivatal) adatai ugyanis 10,8 százalékos inflációról tájékoztatnak a 2012-es évben, míg a magánszféra elemzői szerint a 25 százalékot is elérte az infláció tavaly.

Jó hír, hogy a kormány most már legalább elismeri a magas inflációt mint problémát, és foglalkozik vele, bár az eszközök hatékonysága kétséges. További kérdés azonban az is, hogy valóban csak az infláció elleni harc motiválta-e az „ikerintézkedést”.

Az ellenzéki média letörése

Érdemes megfigyelni, hogy a tömegmédiában, a napilapokban való reklámot csak a fővárosi lapokra vonatkozóan kívánja korlátozni a Kirchner-kormány. A vidéki lapokról nem tárgyalt Moreno a vállalatokkal. A két legjelentősebb fővárosi hírlap, a La Nación és a Clarín ugyanis köztudottan az „anti-kirchneristák”, vagyis a kormány bírálói. 

Ezeknek a lapoknak jelentős bevételi forrást jelentenek a magánhirdetők. Egy-egy hétvégi szám nagy százalékban pontosan az élelmiszerláncok vagy az elektromos háztartási gépek reklámjaival van tele. Az állami cégek nem hirdetnek az említett újságokban. Miután a médiatörvénnyel (Ley de los Medios) a kormánynak egyelőre nem sikerült feldarabolnia a Grupo Clarín nevű médiavállalatot – ami többek között a La Nación és a Clarín tulajdonosa is –, most a reklámstoppal próbálja gyengíteni az ellenzéki médiát, és az azt támogató gazdasági köröket, akiket elsődleges ellenségeinek tart a kormány. 

A szakszervezeti követelések lehűtése

A másik haszna az árbefagyasztásnak és a reklámstopnak, hogy az elmúlt időszakban kiéleződő vitát a szakszervezetekkel lehűtse a kormány. A bértárgyalásokban ugyanis nem sikerül megegyeznie az érdekképviseletekkel. A magas infláció miatt időről időre egyre magasabb béreket követelő – a tanárok például 30 százalékos béremelést követelnek jelenleg – munkavállalók sztrájkkal fenyegetnek az elkövetkező napokban, ha nem kapják meg a kívánt fizetésemelést. Most az árak fixálása kedvező érvet jelenthet a kormánynak, hogy a követeléseket visszafogja.

Cikkünk második részében részletesen körbejárjuk az argentin infláció okait és a megfékezésére irányuló kormányzati intézkedéseket!

Hajdú Lilla

Felkapott hírek

Friss hírek

Tovább puhítják Trumpot a támaszpontok átnevezése ügyében

A konföderációs katonai vezetőkről elnevezett támaszpontok átnevezését szorgalmazta Mark Milley tábornok, az amerikai vezérkari főnökök egyesített bizottságának vezetője csütörtökön egy kongresszusi bizottsági meghallgatáson. Milley leszögezte, hogy "nagyon komolyan" kell foglalkozni bizonyos jelképekkel: például a konföderációs zászlókkal, a szobrokkal és a katonai támaszpontok neveivel.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás