Titokban forgatott a BBC Észak-Koreában

Éles vita robbant ki vasárnap a BBC és az egyik legtekintélyesebb brit egyetem között, miután kiderült, hogy az egyetem Észak-Koreába látogató egyik tanulmányi csoportjához a brit közszolgálati tévétársaság egy álcázott forgatóstábja is csatlakozott, és titokban dokumentumfilmet készített az észak-koreai állapotokról.

John Sweeney, a BBC televízió Panorama című külpolitikai magazinműsorának újságírója magát PhD-tanulmányokat végző kutatónak kiadva vett részt a London School of Economics (LSE) által szervezett túrán, és ugyancsak “kutatóként” utazó operatőrével rejtett kamerás felvételeket készítettek Észak-Koreában.

A filmet a Panorama a hétfő esti adásban tűzte műsorra, ám az egyetem vasárnap nyilatkozatban követelte, hogy a BBC ne sugározza a programot. Az LSE érvelése szerint a tanulmányúton részt vett hallgatókkal az utazás előtt nem közölték egyértelmű részletességgel, hogy egy titokban utazó BBC-stáb az utat dokumentumfilm készítésére kívánja felhasználni, és így nem volt kellő mennyiségű információjuk annak eldöntéséhez, hogy beleegyeznek-e a forgatócsoport jelenlétébe. 

Az egyetem szerint a csoport így “súlyos veszélyeknek” lett volna kitéve abban az esetben, ha az álcázott BBC-stáb még észak-koreai tartózkodásuk idején lelepleződött volna.

Az LSE állásfoglalása szerint a BBC fellépése komoly károkat okozhat az egyetem jó hírnevének, és jelentős mértékben csökkenthette az esélyeket arra is, hogy az LSE – sőt nagy valószínűséggel más országok egyetemeinek – hallgatói és oktatói a jövőben észak-koreai tanulmányutakon vehessenek részt. 

A London School of Economics teljes mértékben kiáll a közérdeket szolgáló oknyomozó újságírás mellett, és nagyra értékeli azoknak az újságíróknak a munkáját, akik a világ veszélyes térségeiben dolgoznak, ám azt nem tudja elfogadni, hogy ehhez az egyetemet használják fel fedőszervezetként – hangsúlyozza a felsőoktatási intézet vasárnapi nyilatkozata.

Az LSE tájékoztatása szerint Tony Hall, a BBC vezérigazgatója elutasította, hogy a dokumentumfilmet levegyék a Panorama műsoráról, és bocsánatot sem volt hajlandó kérni azért, hogy “az egyetem jó hírnevét csalásra használták fel”.

A BBC szóvivője vasárnap kijelentette: a hallgatókkal az utazás előtt egyértelműen közölték, hogy a csoporttal tart egy BBC-stáb, és azt is, hogy emiatt az utazásnak “fokozott kockázatai” lehetnek. A szóvivő szerint a hallgatók figyelmét még arra a lehetőségre is felhívták az indulás előtt, hogy a BBC-forgatócsoport jelenléte miatt akár őrizetbe is vehetik őket, és a jövőben esetleg nem térhetnek vissza Észak-Koreába.

A BBC illetékese szerint a diákcsoport tagjai minden információt időben megkaptak ahhoz, hogy ha akarják, megváltoztassák utazási terveiket.

MTI

Felkapott hírek

Friss hírek

Az ujgur átnevelőtáborokat leleplező titkos kínai dokumentumokról közölt cikket a NYT

A New York Times több mint 400 oldalnyi, kiszivárgott kínai kormányzati dokumentumról közölt cikket, amely a Hszincsiangban élő muszlim kisebbségek - becslések szerint mintegy egymillió ujgur, kazah és egyéb nemzetiség - tömeges internálásának részleteit fedi fel. A kínai kormány hétfőn fércmunkának nevezte a lap hétvégi tudósítását, amely Peking szerint szelektíven értelmezi a tényeket.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás