Kínai cenzúrabotrány: kényszerű megegyezés született

Hszi Csin-ping új pártfőitikár és az új kínai kormány első komolyabb belpolitikai krízisévé vált a Nanfang Csoumo hetilap körül kirobbant cenzúrabotrány, amely végül kényszerű kompromisszummal zárult a hatóságok és lap között.

Hszi Csin-ping (Xi Jingping), a Kínai Kommunista Párt novemberben beiktatott főtitkára és az új kínai vezetés első komolyabb belpolitikai krízisévé vált a Nanfang Csoumo (Nanfang Zhoumo) hetilap körül kirobbant cenzúrabotrány, miután újságírók és szakemberek százai csatlakoztak a médiaszabadság korlátozását elítélő internetes petícióhoz. Közel két évtizede ez volt az első alkalom, hogy egy jelentős hírlap szerkesztősége nyíltan szembefordult a kormány cenzúrájával: a kantoni lap szerkesztősége a főcenzor lemondását követelte.

Az újságírók és a hatóságok közötti nyilvános összecsapás egy ritka eseményét képző botrány kiváltó okát az elismert hetilap újévi üdvözletének a cenzúrahatóság publikálást megelőző megváltoztatása adta. A sajtóorgánum mikroblogján közzétett üzenet, amely tagadta a cenzúra közbeavatkozását, tovább fokozta az indulatokat: a szerkesztőség tagjai saját mikroblogjaikon számoltak be a kantoni (Guangzhou) propagandahatóságok a köszöntőt módosító önkényes rendelkezéséről, majd két nyílt levelet intéztek a propaganda minisztériumhoz, amelyben a főcenzor Tuo Csent (Tuo Zhen) lemondásra szólították fel.  

A lap szerkesztőségének fellépését követően immáron értelmiségiek, újságírók és internet felhasználók százai csatlakoztak a sajtószabadság korlátozását, valamint a cenzúrát elítélő online aláírásgyűjtéshez. A kezdeti internetes provokáció a hetilap székhelye előtti demonstrációhoz vezetett, amelyet láthatóan egyéb hírportálok is támogatásukban részesítettek.

Jóllehet a Global Times állami lap keddi vezércikkében „médiaiparon kívüli aktivisták” fellépésének nevezte az incidenst, amelyet további híroldalak is megjelentettek, a cenzúra botrány mégis továbbgyűrűzni látszik: a Beijing News csak részben közölte a publicisztikát annak legfontosabb intéseit mellőzve, a saanszi (Shaanxi) székhelyi China Business News pedig egyenesen az új kormány konfliktuskezelésének mércéjének nevezte az incidenst.  

A hírlap munkatársai és hozzájuk közel álló személyek információi szerint kedd este a vita lezárása és egyúttal megegyezésre került sor, amelynek részletei nem ismertek. A Reuters értesülései alapján a csütörtöki lapszám a megszokottak szerint kerül megjelentetésre, a munkatársak többségének felelősségvállalására nem kerül sor.

Dóczi Tamás

Felkapott hírek

Friss hírek

Mostantól a krími ellenállás napja a mai Ukrajnában

Pontosan hat éve, 2014. február 26-án a krími Szimferopolban tartották a legnagyobb tüntetést a félsziget Ukrajnától való elszakadása ellen. Zelenszkij ukrán elnök ezért bejelentette, hogy elnöki rendeletben február 26-át az orosz megszállás elleni krími ellenállás napjává nyilvánítja, amelyről mostantól minden évben megemlékeznek.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás