Szigorítanák az internetes véleménynyilvánítást Kínában

Tovább növelné az internet ellenőrzését Kínában az állami hírügynökség, miután jelenleg a népszerű mikroblogoldalakon gyakorlatilag felügyelet nélkül terjedhetnek az alaptalan pletykák, a pánik és a kormány iránti bizalmat aláásó híresztelések – indokolta e heti javaslatát a Hszinhua. Többek között hasonló okok miatt mintegy 6000 webhely megszüntetését rendelte el a kínai kormány is, melyeket különböző törvénybe ütköző tevékenységek miatt állítottak le a hatóságok.

A kedden közzétett követelés szerint az internetes vállalatoknak, a szabályozó hatóságoknak és a rendőrségnek is többet kellene tennie a weboldalakon terjedő „mérgező hírek” ellen – idézi az állami Hszinhua (Xinhua) hírügynökség felkérését a Reuters. A Kínai Kommunista Párt (KKP) szócsövének tekinthető ügynökség kérése mögött a robbanásszerűen terjedő mikroblog szolgáltatások lefékezésének szándéka húzódik, ugyanis ezek veszélyeztetik a vezetés kontroll-szerepét a hatalmas ország felett, „hacsak a kormány nem tesz szigorú lépéseket az interneten történő véleménynyilvánítás ellen, melyet az egyre inkább szervezett politikai ellenfelek formálnak” – figyelmeztet egy pénteken kiadott kommentárban a párthoz közeli írók egy csoportja is.

Közös aggodalmak és figyelmeztetések

A Hszinhua megjegyzése egyelőre nem feltétlenül azonos az aktuális politikai irányelvekkel, de az, és a többi közelmúltbeli hivatalos nyilatkozat és jelzésértékű lépés alapján egyértelműnek tűnik, hogy a kínai döntéshozók szerint is szigorúbb cenzúrára – legyen az formális vagy informális – van szükség. A mikroblogok növekvő száma és befolyása ugyanis úgy tűnik, nyugtalanítja a tisztviselőket, akik arra panaszkodnak, hogy az ilyen oldalakon ellenőrizetlenül terjedhetnek el az alaptalan pletykák, illetve pánikot és a kormány iránti bizalmatlanságot keltenek. „A kitalált szóbeszédek maguk is társadalmi betegségek és a hírek interneten keresztüli terjedése óriási társadalmi fenyegetést jelent” – írja a Hszinhua.

Kínának több internet-felhasználója  van, mint bármely más nemzetnek; számuk június végén elérte a 485 millió főt. A CINIC (China Internet Network Information Center) felmérése szerint a felhasználók számának növekedése 209%-os az elmúlt év végéhez képest. „Ennek az árvíznek , és egy egészséges internet táplálásához fel kell számolnunk azt a talajt, amiben a szóbeszédek növekednek” – írja a Hszinhua cikke. „Ez erősebb internetes adminisztrációt követelne a felelős ügynökségektől, miközben emelné a pletykák elleni támadások intenzitását” – folytatja a feladatok részletezését az állami hírügynökség. Ezenfelül javaslatuk szerint a rendőrségnek további büntetést kellene mérnie a hazugságok elterjesztésében vétkesnek talált emberekre, mely „egyfajta figyelmeztetés nemcsak a szolgáltatók, hanem az általános felhasználók számára is”, utóbbiak ugyanis rendkívül szabadon kritizálták a hivatalnokok hozzá nem értését a gyorsvonat-katasztrófát követően, és korrupcióval, valamint a nyomok elfedésével vádolták őket.

Gyors és vegyes reakciók

A KKP pekingi titkára, Liu Csi (Liu Qi) – hasonlóképp a kínai állami hírügynökséghez – arra hívta fel a figyelmet augusztusi, a több közösségi oldalt is üzemeltető Sina Corp. irodáinál tett látogatásakor, hogy az internetes oldalakat „aktívan fel kell deríteni, megerősítve az adminisztrációt, és határozottan gátolni kell a hamis és káros információk terjedését”, mivel „a mikroblog szolgáltatás egészséges fejlődésének kulcsa az, hogy biztosítsa az információk pontosságát”. Emellett ezen oldalakról a „racionális légkört” is hiányolja, míg a pekingi vezetés részéről „intelligensebb kormányzást” kért – számolt be a Global Times.

Felhívása azonnali „sikerét” tükrözi a Sina Corp. lépése, mely jól példázza a nyomást, amit a kommunista vezetés az internetes cégekre tud gyakorolni. Ezen vállalatok nagy része ugyanis magántulajdonban van, így két út kínálkozik előttük: vagy átveszik a kezdeményezést és segítik a pekingi cenzúra érvényesítését; vagy kockáztatják, hogy elveszítik a jogot jövedelmező vállalkozásuk működtetéséhez egy gyorsan növekvő piacon – számol be az AP hírügynökség. A legnagyobb mikroblog oldalt, a Sino Vejpot (Sino Weibo) üzemeltető vállalat értesítést küldött a több mint 200 milliós felhasználói közösségének a hét folyamán, hogy két posztot visszautasítottak, melyek íróinak felhasználói fiókjait ideiglenesen – egy hónapra – fel is függesztették „hamis szóbeszéd terjesztése” miatt. Egyikük azt írta, hogy a kínai Vöröskereszt nyerészkedett az adományozott vérből, míg a másik blogon arról olvashattak, hogy egy fiatal nő gyilkosa megmenekült a büntetés elől családja politikai kapcsolatai miatt – informál a Guardian. Mindkét hírt cáfolták: a rendőrség szerint a gyanúsított nem hagyta el Vuhan (Wuhan) város központját és még mindig őrizetben van, míg a Vöröskereszt azt mondta, ők csak a vér szállításáért felenek, annak felhasználásáért nem.

A Sina nemrég külön csatornát hozott létre „a téves információk terjesztésének elutasítására”, illetve megkérte felhasználóit, hogy küldjenek bejelentést a lehetséges hazugságokról az erre a célra létrehozott e-mail címre. Az internetóriás mikroblog oldalának felhasználói döbbenten reagáltak a Sina lépésére, miután annak irányítása arról sem adott felvilágosítást, hogy döntésük mögött a kormány rendelete állna. Sokan azonban azt mondják, hogy ez egyértelmű reakció volt Liu látogatására. Egy blogoló szerint sok ember örömmel fogadna egy valódi kísérletet a hazugságok felszámolására, de attól tartanak, hogy a jelenlegi intézkedés csak „ürügy az ún. pletykák megszüntetésére, mellyel megtiltják az embereknek, hogy elmondják az igazat”.

„Természetesen számtalan híresztelés van a mikroblogokon, de ezek részben azért virágzanak Kínában, mert alacsony a bizalom a hivatalos és a kereskedelmi médiával szemben” – derül ki Jeremy Goldkorn, a Danwei.com alapítójának nyilatkozatából. A kínai internetet régóta figyelő Goldkorn elmondta, hogy „nehéz nem észre venni, hogy a jelenlegi kampány is csak egy kísérlet, hogy lehűtsék a nyilvános, internetes vitákat és szerkezetet akar adni az olyan hírek lejáratására, melyek nem rendelkeznek állami jóváhagyással, vagy nem az államilag elismert sajtótermékekből valók”.

Korábbi botrányok és illegális üzletek miatt is szigorítanának

A kínai cenzorok – akiket gyakran kritizálnak Kínán belül és kívül is, mivel manipulálják a közvéleményt az internetes információáramlás megzavarásával – 6600 oldalt szüntettek meg a közelmúltban azon erőfeszítésük keretében, hogy így állítsák le az „illegális PR üzleteket”, melyeket a kereskedelmi haszonért alkalmaznak. Az állami tulajdonú China Daily szerint a távközlési hatóságok a weboldalakat egy, a rossz PR-gyakorlat ellen még áprilisban indított kampány részeként állította le. A kezdeményezésért – a nemrég, az internet szabályozására létrehozott – Állami Internetinformációs Iroda és több másik kormányzati ügynökség felel – tájékoztat a The Wall Street Journal.

A honlapok között találunk olyanokat is, melyek összesen 1,13 millió jüanért (34 millió forintért) alkalmaztak „illegális csoportokat, melyek állítólag arra szakosodtak, hogy az online híreket és a negatív hatású hozzászólásokat töröljék, vagy másokat felbérelve terjesszenek bizonyos típusú információkat vagy véleményeket a világhálón”. A China Daily nem részletezte az egyedi PR alkukat, de a mostani rajtaütés nyilvánvalóan felélesztette a Mengniu tejtermékgyár tavalyi botrányát. A cég  azt állította versenytársai termékeiről, hogy azok korai szexuális fejlődést okoznak a gyerekeknél. A tejvállalatnál később azt mondták, hogy a tettért – melyről nem volt tudomásuk – a cég egyik munkatársa volt a felelős, és bocsánatot kértek a vásárlókra gyakorolt hatás miatt. 2008-ban a Pajtu (Baidu) keresőt vádolták meg azzal, hogy tejipari vállalatok hirdetési megrendeléseiért cserébe eltávolította a fertőzött tejbotrányról szóló negatív információkat. A vádakat nem bizonyították, de a Pajtu kénytelen volt kiadni egy nyilatkozatot, amelyben elismerte, hogy több tejtermelő megkereste, azt azonban visszautasították, hogy megszűrték volna a híreket. Idén egy magáncégnek, az Alibaba Groupnak az összes állami megrendelését felmondták, miután kiderült, hogy dolgozói illegálisan látogattak külföldi weboldalakat, melyhez a kínai internet szűrését elkerülő szoftvert használtak.

A felhasználók kommentjeikben kritizálják a kormány legutóbbi fellépését, mivel az ugyanazt a taktikát alkalmazza, mint a célzott vállalkozások. A webhasználóktól eltérően David Wolf, a pekingi Wolf Group Asia marketingcég igazgatója  árnyaltabban nyilatkozott az ügyről, elmondása szerint „a kormány erőfeszítései úgy tűnik, hogy egy valódi PR-probléma megoldására irányulnak”, ugyanakkor hozzátette, hogy a „jelenlegi kampány nem hatásos”. „Ezt a vállalatoknak maguknak kell elkezdenie” – mondta, utalva arra, hogy amíg a vállalatoknak nincs kifogásuk egy ilyen gyakorlat ellen, és a felhasználók is tolerálják ennek folytatását, nem lehet jelentős változásra számítani. Bill Bishop, a kínai internetet figyelő pekingi befektető is hasonló véleményen van: „a kínai internetes cégektől megkövetelik, hogy legyenek rendszereik, melyek megszűrik és eltávolítják az információkat”, amik nem felelnek meg a vonatkozó törvénynek, rendeletnek és politikának. (A Sina cég vezérigazgatója Charles Csao (Charles Chao) márciusban egy, a Forbes magazinnak adott interjúban elmondta, hogy a Vejponál legalább száz munkatárs ellenőrzi a tartalmakat a nap 24 órájában.) „Ezt a tevékenységet nem lehet kiterjeszteni az üzleti ajánlatokra” – idézi a Wall Street Journal Bishopot. Ettől függetlenül csak április és június között több mint 790 ezer online hozzászólást és cikket töröltek, melyek “illegális anyagokat” tartalmaztak – informál a Hszinhua.

Mikroblogok a véleményszabadságért

A mikroblogok ritka és egyedi lehetőséget nyújtanak a lakosság véleménynyilvánítása számára egy olyan országban, ahol a párt irányít minden médiát. Kínának hatalmas és bonyolult cenzúrarendszere van, de a mikorblogok egyre nagyobb szerepet játszanak a botrányok feltárásában, a hírek terjesztésében és a nyilvános viták generálásában. Bár az érzékeny posztokat törlik és a kereső kifejezéseket blokkolják, az információk gyakran gyorsabban terjednek, minthogy a monitorról el tudnák tüntetni őket. Az elmúlt hetekben a kínai felhasználók felháborodással fogadták a Vencsou (Wenzhou) közelében történt vasúti szerencsétlenség kezelését és a talieni (Dalian) tömegmegmozdulás hírét is, melyeket a kormány el akart hallgatni.

Hu Jong (Hu Yong) kínai közösségi média-szakértő szerint „a mikroblogok által a helyi hírekből országos hírek lesznek (…) mielőtt a kormány hatékonyan ellenőrizni tudná az információ áramlását”– idézi a Guardian. Az elemző szerint a másik lényeges pont, hogy „a Vejpo nagyon befogadó. Magába foglal minden társadalmi osztályt. Nem csak az értelmiségieket, hanem a középosztályt, az alsóbb rétegeket, sőt még a hivatalnokokat is”. Csak a Sina vállalatának több mint 200 millió regisztrált felhasználója van, de a rivális Tencent is 160 millióval rendelkezett a cég áprilisi jelentése szerint, mely várhatóan 300 millió fölé emelkedik az év végére.

Bár Peking továbbra is bátorítja az internet használatát az oktatásban és az üzleti életben, egyidejűleg aggódik is az abban rejlő lehetőség miatt, mivel így a kommunista vezetés kritikája is elterjedhet. Noha az ázsiai országban blokkolva vannak a nyugati közösségi oldalak (Facebook, Twitter, Tumblr, stb.), mindnek van kínai megfelelője (ld. kertes írás), azokat pedig az illetékes kínai hatóságok eddig is vizsgálták és minden politikailag érzékeny anyagot eltávolítottak róluk. Úgy tűnik ez az eljárás a jövőben még szigorúbb cenzúra formájában folytatódhat.

Tusor Anita

Felkapott hírek

Friss hírek

A belga egészségügy is egyre inkább küszködik

A belgiumi kórházak intenzív osztályai hamarosan - mintegy két héten belül - elérhetik befogadóképeségük felső határát, amennyiben a koronavírus-fertőzés miatt kórházi ápolásra szoruló betegek száma a jelenlegi ütemben növekszik - közölte a belga egészségügyi minisztérium szóvivője hétfőn.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás