Túl olcsón építtetett utat a kormány?

A kormány szerint a Váhostav csőd közeli helyzetéért Ján Figeľ a felelős, mivel 2010–2012 között közlekedési miniszterként olyan árversenybe hajtotta a sztrádaépítő cégeket, amely gazdaságilag megroppantotta őket. Ezért kell távoznia most a KDH elnökének a parlament alelnöki posztjáról.

Mi igaz Ficóék állításából?

Tény, hogy a Radičová-kormány fordulópontot jelentetett abból a szempontból, hogy az autópályák közbeszerzéseire az állami szakvizsgálat által meghatározott áraknál lényegesen olcsóbb ajánlatokkal érkeztek a jelentkezők. Így nyert el a Váhostav abban az időben két megrendelést az északi D1-es sztrádán: a Dubná Skala–Turany és a Jánovce–Jablonov szakaszt. Ficóék szerint az előbbi vállalás fektette két vállra a Váhostavot, mivel az állami szakvéleményben megsaccolt 334 millió helyett csupán 137 millióért vállalta el a 16 km hosszú, Turócszentmártont elkerülő szakasz építését.Erősen fog az állami ceruza

Szakértők szerint viszont az olcsóbb áraknak több magyarázata is lehet. Az egyik, hogy 2010 előtt túlárazottak voltak a sztrádaépítések, így az állami szakvélemények is magas árakkal számoltak (ezek elkészítésekor a korábbi költségeket vették alapul). Vagyis nem az ajánlatok voltak irreálisan olcsók, hanem a szakvéleményben megadott ár sokkal több a reálisnál.

Ezt a véleményt három tény is alátámasztja: egyrészt a német és az osztrák autópályák építési költségei is alacsonyabbak voltak a szlovákiai szakvéleményben megállapítottaknál. Másrészt az említett Dubná Skala–Turany szakaszra hat cég jelentkezett, mindegyik lényegesen kevesebbet ajánlott, mint amennyi a szakvéleményben szerepelt. A legdrágább Skanska 262 millióért építette volna meg (szemben az „államilag saccolt” 334 millióval), a versenyben második Impregilio–Dúha konzorcium pedig 153 millióért. Harmadrészt: Figeľ minisztersége idejében több „akciós” árú sztrádaépítési szerződést is aláírtak, a többi cég nem ment tönkre az építkezés miatt, csak a Váhostav állítja, hogy ez az árverseny fektette két vállra.

Mások is keveset ajánlottak

Figeľék idejében nyerte el a cég a Jánovce–Jablonov szakasz építési jogát is, konzorciumban a Bögl a Krýsl vállalattal. A Lőcséhez közeli 9 km-es szakaszért 13-an versenyeztek, az autópálya-kezelő vállalat (NDS) előzetesen 95 millióra saccolta a költségeket, ám a Váhostav 59,9 milliós ajánlattal nyert. Az indulók közül egyet kivéve az összes cég kevesebb mint 95 millióért építette volna mega szakaszt, a sorrendben 2., 3., és 4. cég csak 1–4 millióval ajánlott többet, mint a győztes. Vagyis annak idején távolról sem csak a Váhostavnak voltak „akciós ajánlatai”.

Široký cége egyébként később is sikeres volt a tendereken. 2012 után, a második Fico-kormány idején négy sztrádaépítést nyert el konzorciumban más vállalatokkal, összesen 1,2 milliárd euró értékben. Vagyis az a szakasz, amelynek építése állítólag mínuszba lökte a céget, csak egy kis szelet a megnyert állami tenderekhez képest – és ebben még nincs benne a pozsonyi vár felújítása.

Ha a cégek irreálisan alacsony árajánlatokkal is érkeztek, kérdéses, ez miért Figeľ felelőssége – ha emiatt kellett volna kizárnia valakit a pályázatból, szinte az összes jelentkezőt feketelistára kellett volna tennie. Ráadásul az utóbbi három évben Ficóék voltak kormányon, ők ellenőrizhették a szakaszok építését.

Ficóék is „árversenybe” hajtják a cégeket

Egy évvel ezelőtt, amikor már szóba kerültek a Váhostav problémái, a cég akkori vezérigazgatója, Ján Kato sem Figeľékre panaszkodott. Kato akkor elismerte, hogy árajánlatuk 2011-es kalkulációk szerint épphogy csak nem volt veszteséges, ám időközben nem tudták tartani a terveket, és veszteségessé vált a szakasz. „Csak később bizonyosodott be, hogy akármilyen optimalizációs intézkedéseket is tettünk, akárhogyan is alkudtuk le az árakat, mindig kevés pénzünk volt az építésre” – mondta a Pravdának adott 2014-es interjúban a Váhostav akkori vezetője.

Ficóék szerint Figeľék az NDS által vártnál alacsonyabb árak miatt veszélyeztették a cégek gazdálkodását, beszállítóikat, és a sztrádák elkészülését. Ugyanakkor a Transparency International Slovensko (TIS) kimutatása alapján a 2012 utáni útépítő közbeszerzések is mind a szakvéleményben megállapítottnál alacsonyabb árakat hoztak. Az R2 Zólyom és Pstruša közötti szakasza pl. a tervezett ár 54%-ért fog elkészülni, ezt a szerződést Počiatekék írták alá a kivitelezővel 2013 decemberében.

Kitekintő / Új Szó

Felkapott hírek

Friss hírek

Jó esély van ma egy tőzsdei Fekete Péntekre

Tegnap közel 1.200 pontot esett az amerikai Dow Jones, annak ellenére, hogy az index napközben még próbálkozott az emelkedéssel. Az éjjel újabb negatív hírek érkeztek a koronavírussal kapcsolatban, így ma is -600 pontos nyitás várható, ráadásul jön a hétvége, ami tovább erősítheti a kockázatkerülést a piacokon.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás