_

Túl olcsón építtetett utat a kormány?

A kormány szerint a Váhostav csőd közeli helyzetéért Ján Figeľ a felelős, mivel 2010–2012 között közlekedési miniszterként olyan árversenybe hajtotta a sztrádaépítő cégeket, amely gazdaságilag megroppantotta őket. Ezért kell távoznia most a KDH elnökének a parlament alelnöki posztjáról.

Mi igaz Ficóék állításából?

Tény, hogy a Radičová-kormány fordulópontot jelentetett abból a szempontból, hogy az autópályák közbeszerzéseire az állami szakvizsgálat által meghatározott áraknál lényegesen olcsóbb ajánlatokkal érkeztek a jelentkezők. Így nyert el a Váhostav abban az időben két megrendelést az északi D1-es sztrádán: a Dubná Skala–Turany és a Jánovce–Jablonov szakaszt. Ficóék szerint az előbbi vállalás fektette két vállra a Váhostavot, mivel az állami szakvéleményben megsaccolt 334 millió helyett csupán 137 millióért vállalta el a 16 km hosszú, Turócszentmártont elkerülő szakasz építését.Erősen fog az állami ceruza

Szakértők szerint viszont az olcsóbb áraknak több magyarázata is lehet. Az egyik, hogy 2010 előtt túlárazottak voltak a sztrádaépítések, így az állami szakvélemények is magas árakkal számoltak (ezek elkészítésekor a korábbi költségeket vették alapul). Vagyis nem az ajánlatok voltak irreálisan olcsók, hanem a szakvéleményben megadott ár sokkal több a reálisnál.

Ezt a véleményt három tény is alátámasztja: egyrészt a német és az osztrák autópályák építési költségei is alacsonyabbak voltak a szlovákiai szakvéleményben megállapítottaknál. Másrészt az említett Dubná Skala–Turany szakaszra hat cég jelentkezett, mindegyik lényegesen kevesebbet ajánlott, mint amennyi a szakvéleményben szerepelt. A legdrágább Skanska 262 millióért építette volna meg (szemben az „államilag saccolt” 334 millióval), a versenyben második Impregilio–Dúha konzorcium pedig 153 millióért. Harmadrészt: Figeľ minisztersége idejében több „akciós” árú sztrádaépítési szerződést is aláírtak, a többi cég nem ment tönkre az építkezés miatt, csak a Váhostav állítja, hogy ez az árverseny fektette két vállra.

Mások is keveset ajánlottak

Figeľék idejében nyerte el a cég a Jánovce–Jablonov szakasz építési jogát is, konzorciumban a Bögl a Krýsl vállalattal. A Lőcséhez közeli 9 km-es szakaszért 13-an versenyeztek, az autópálya-kezelő vállalat (NDS) előzetesen 95 millióra saccolta a költségeket, ám a Váhostav 59,9 milliós ajánlattal nyert. Az indulók közül egyet kivéve az összes cég kevesebb mint 95 millióért építette volna mega szakaszt, a sorrendben 2., 3., és 4. cég csak 1–4 millióval ajánlott többet, mint a győztes. Vagyis annak idején távolról sem csak a Váhostavnak voltak „akciós ajánlatai”.

Široký cége egyébként később is sikeres volt a tendereken. 2012 után, a második Fico-kormány idején négy sztrádaépítést nyert el konzorciumban más vállalatokkal, összesen 1,2 milliárd euró értékben. Vagyis az a szakasz, amelynek építése állítólag mínuszba lökte a céget, csak egy kis szelet a megnyert állami tenderekhez képest – és ebben még nincs benne a pozsonyi vár felújítása.

Ha a cégek irreálisan alacsony árajánlatokkal is érkeztek, kérdéses, ez miért Figeľ felelőssége – ha emiatt kellett volna kizárnia valakit a pályázatból, szinte az összes jelentkezőt feketelistára kellett volna tennie. Ráadásul az utóbbi három évben Ficóék voltak kormányon, ők ellenőrizhették a szakaszok építését.

Ficóék is „árversenybe” hajtják a cégeket

Egy évvel ezelőtt, amikor már szóba kerültek a Váhostav problémái, a cég akkori vezérigazgatója, Ján Kato sem Figeľékre panaszkodott. Kato akkor elismerte, hogy árajánlatuk 2011-es kalkulációk szerint épphogy csak nem volt veszteséges, ám időközben nem tudták tartani a terveket, és veszteségessé vált a szakasz. „Csak később bizonyosodott be, hogy akármilyen optimalizációs intézkedéseket is tettünk, akárhogyan is alkudtuk le az árakat, mindig kevés pénzünk volt az építésre” – mondta a Pravdának adott 2014-es interjúban a Váhostav akkori vezetője.

Ficóék szerint Figeľék az NDS által vártnál alacsonyabb árak miatt veszélyeztették a cégek gazdálkodását, beszállítóikat, és a sztrádák elkészülését. Ugyanakkor a Transparency International Slovensko (TIS) kimutatása alapján a 2012 utáni útépítő közbeszerzések is mind a szakvéleményben megállapítottnál alacsonyabb árakat hoztak. Az R2 Zólyom és Pstruša közötti szakasza pl. a tervezett ár 54%-ért fog elkészülni, ezt a szerződést Počiatekék írták alá a kivitelezővel 2013 decemberében.

Kitekintő / Új Szó

Felkapott hírek

Friss hírek

Megállapodott Kína és az USA, szünetel a vámháború

Megállapodásra jutott az Egyesült Államok és Kína: a kereskedelmi vitájukat részben rendező egyezség keretében Peking vállalta, hogy az eddiginél több amerikai terméket és szolgáltatást vásárol, Washington pedig csökkenti a kínai árukra kivetett vámokat, illetve nem vezeti be december 15-én az újabb, évi 160 milliárd dollár értékű kínai termékeket sújtó 15 százalékos pótvámot.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás