Előretör a magánvasút Szlovákiában

Már idén decembertől egy magántársaság – a cseh tulajdonú RegioJet – indít saját járatokat a leghosszabb és egyben stratégiai szempontból is legfontosabbnak számító szlovákiai vasútvonalon, Pozsony és Kassa között.

Már idén decembertől egy magántársaság – a cseh tulajdonú RegioJet – indít saját járatokat a leghosszabb és egyben stratégiai szempontból is legfontosabbnak számító szlovák vasútvonalon, a Pozsonyt Kassával összekötő vasúti szakaszon – számolt be a cég megerősítésére hivatkozva a Hospodárské noviny (HN) gazdasági-közéleti lap hétfőn.

Pozsonyt Kassával két vasúti szakasz köti össze: délen Pozsonyból Zólyom és Rozsnyó érintésével lehet Kassára jutni, északi irányban pedig Zsolnán és Poprádon át.

A két vasúti folyosó közül az utóbbi években az északi bonyolítja a jelentősebb személyforgalmat. Ezen az útvonalon – az ott jelenleg még monopolhelyzetben lévő – a vasúttársaság (ZSSK) IC szerelvényei évente csaknem 700 ezer utast szállítanak. Erre a piacra kíván beszállni decembertől a cseh RegioJet is, amely saját járatai megindítását célzó kérvényét már beadta az államvasutak (ŽSR), s attól júliusban kap végleges választ – írta a HN, amely szerint a magántársaság napi négy járatot akar indítani.

A kelet-nyugati és fordított irányú szlovák vasúti személyszállítás komoly potenciállal bír, annál is inkább, mert a Pozsonyt Kassával összekötő leendő autópálya építése az elmúlt két évtizedben csak szimbolikusan halad. A pozsonyi lap utalásai szerint, bár a leghosszabb és egyben stratégiai szempontból is legfontosabbnak számító szlovák vasútvonalon komoly konkurenciaharcra van kilátás, az várhatóan nem az árharcban hanem a szolgáltatások bővítése terén mutatkozik majd meg.

Ezt valószínűsíti az is, hogy a vonalon jelenleg üzemelő járatok kihasználtsága 75 százalék körül mozog, s amennyiben a járatok száma a jelenlegi napi négyről nyolcra bővül, a jelenleg 22 eurós jegyár jelentős csökkentése veszteségessé tehetné a járatok üzemeltetését. Egy ilyen forgatókönyvre egyébként nemrégiben volt már példa Csehországban. Ott szintén a RegioJet indított saját járatokat a Prága–Ostrava szakaszon, amire a cseh állami vasút jegyár csökkentéssel reagált. Jelenleg azon a szakaszon mindkét vasúti társaság veszteséggel üzemelteti járatait.

A cseh RegioJet nem számít újoncnak a szlovák piacon, két évvel ezelőtt átvették az állami vasúttól a Pozsony–Dunaszerdahely–Komárom vasúti szakasz személyforgalmának bonyolítását, s azóta saját járatokat üzemeltetnek ezen a vonalon. A cseh cég a szlovák piacra való újabb terjeszkedésének tervei nem sokkal azt követően váltak ismertté, hogy a cseh közlekedési tárca elutasította a RegioJet ajánlatát, amellyel a cég a Prága-Pozsony vasútjárat lebonyolítására pályázott. Ez utóbbiról szintén a HN számolt be a cseh MF Dnes napilap közlésére hivatkozva.

Kitekintő / Új Szó

Felkapott hírek

Friss hírek

Elhalványulóban a hongkongi tüntetések üzenete

A hongkongi tiltakozások kezdetben kizárólag a kiadatási törvény módosítását célzó törvénytervezet ellen irányultak, azonban a mozgalom mára kibővült, a tüntetések pedig egyre erőszakosabbá váltak. Ez kockázatot jelent a befektetők és a vállalkozások számára, amelyek már most is károsulnak. A következő lépést pedig még nehezebb megjósolni.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás