A vonatok alig döcögnek a siralmas pályákon

A román vasúti pálya siralmas állapota miatt a személyvonatok óránkénti átlagsebessége alig 43 kilométer, a tehervonatoké pedig mindössze 21 kilométer – számoltak be a román vasúti infrastruktúrát fenntartó CFR SA vezetői a héten tartott sajtótájékoztatójukon.

Az illetékesek elmondták: a vasúti forgalom az elmúlt időszakban 5 százalékkal csökkent, ezzel szemben a Román Vasúttársaság bevétele az év első felében 3,5 százalékkal növekedett, elérve az 1,16 milliárd lejt – írja a Krónika. Sorin Mîndruţescu, a vállalat vezetőtanácsának elnöke szerint noha csodának nem nevezhető az előrelépés, az eredmények mégis arra utalnak, hogy apránként javítható a romániai vasúti szolgáltatás.

George Micu, a CFR vezérigazgatója ugyanakkor rámutatott: az ország vasúti sínjeinek felújításához legalább 10 milliárd euróra lenne szükség, a kormány azonban erre az évre mindössze 78 millió lejt, 17 millió eurót utalt ki pályafelújításra, ez alig 22 kilométernyi sín korszerűsítésére elég. Az ország vasúti hálózatának hossza egyébként meghaladja a 10 ezer kilométert. “Egyértelmű, hogy állami költségvetésből nem lehet előteremteni a szükséges összeget. Ha azonban a vállalatnak sikerülne behajtani a kereskedelmi partnerei tartozásait, és kifizetné saját adósságát, mintegy 75 millió euró forgótőkéje maradna, amely lehetővé tenne egy nagyobb beruházást” – magyarázta George Micu.

A vasúti pálya felújítására nagy szükség lenne, ugyanis közel egy napba telik, mire egy szerelvény az ország nyugati részéből a tengerpartra ér. A Szatmárnémeti és Mangalia üdülőtelep között közlekedő személyvonat például 19 óra alatt teszi meg a 950 kilométeres távot. Az első osztályra szóló jegyár 190 lejbe kerül, míg a hálókocsiért 336 lejt kell fizetni. Az üdülők egy része ezért a Tarom légitársaság Szatmárnémeti és Bukarest közötti járatával jutnak el a tengerpartra.

A CFR vasúti rendszerét jelenleg 25 vállalat használja: 21 teher- és 4 személyszállító cég. A vállalatok a sínek használatáért infrastruktúradíjat fizetnek, emellett pedig az igényelt szolgáltatásokért is külön fizetniük kell. A forgalom 5 százalékos visszaesése a teher- és személyszállítás kihasználtságának átlagos mérséklődése. “A forgalom csökkenése elsősorban a gazdasági válság eredménye.

Ezzel párhuzamosan a vezetőség más téren próbálja növelni a bevételt, például az ócskavas tőzsdén való értékesítésével vagy a társaság tulajdonában lévő épületek bérbeadásával” – számolt be a vezérigazgató. Micu azt is elmondta, hogy az év első felében sikerült felére, 1,06 milliárd lejre csökkenteni a CFR adósságát, a társaság kintlevősége azonban 5,2 százalékkal, 1,4 milliárd lejre emelkedett. A vállalat áprilisban kinevezett vezetőtanácsa a továbbiakban olyan intézkedéseket tervez, amelyek központi és helyi szinten is növelik a tevékenység hatékonyságát. A társaság jelenleg toborzó céget keres, amely a vezető pozíciók betöltésére keres majd alkalmas jelölteket.

Kitekintő / Krónika.ro

Felkapott hírek

Friss hírek

Nagy pénz, nagy foci – a világ leggazdagabb klubtulajdonosai

Az amerikai sportokkal ellentétben az európai sportkultúrában nincsen jelen a fizetési sapka fogalma, amely kiegyenlítené a csapatok költéseit, és kiegyensúlyozottabbá tenné a bajnokságokat. Így a jelenlegi piaci körülmények között egy futballcsapat sikerességének releváns tényezője, hogy mennyire gazdag a csapat tulajdonosa.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás