A neten támad az orosz medve


A rovat támogatója az XTB

Szlovák, cseh és magyar nyelvű honlapokon is erős az orosz propaganda. Az olvasó sokszor első látásra nem is sejti, hogy valójában orosz propagandát olvas, amelyet gyakran a hazai vagy magyarországi szélsőjobb szervezetek mögé bújtatnak.

Az orosz állam – főleg az ukrán válság kitörése, a Krím félsziget elfoglalása óta – fizetett propagandistákat alkalmaz, akik egyrészt hírekkel látják el az erre fogékony európai honlapokat, másrészt pedig külföldi hírportálok híreit kommentálják álnéven, vagyis trollkodnak.

Escobar és a Wall Street

A zvedavec.org közéleti portál legfrissebb híre arról szól, hogy Oroszország várhatóan nem lesz hajlandó visszafizetni a nyugati intézményektől felvett 700 milliárd dolláros hitelt, amivel romba dönti az Európai Uniót. Természetesen a szerző, Pepe Escobar szerint Oroszország nem tehet mást, ezzel a lépéssel csak válaszol a Nyugat agressziójára, amely a Wall Streeten, a CIA-n és egyéb szervezeteken keresztül Oroszország tönkretételén dolgozik. Escobar szerint azonban ez nem fog sikerülni neki, mivel az oroszok Kínával összefogva – ahol ugyancsak a Nyugat machinációi miatt omlott össze a napokban többször is a tőzsde – legyőzik a Nyugatot. Nem felejti el megemlíteni, hogy Oroszországnak az utóbbi években sikerült megújítani hadserege fegyverzetét, vagyis a „halálos pénzügyi fegyver”, az adósság visszafizetésének megtagadása mellett olyan védelmi és támadófegyverei vannak – „S-500 és Topol-M” – amelyek a NATO valamennyi gépét le tudják szedni. Ugyanez az Escobar korábban már „megcáfolta”, hogy a maláj gépet Ukrajna felett orosz szeparatisták lőtték le, orosz fegyverrel, orosz irányítás mellett. Ugyanezen az oldalon egy másik érdekes nevű „kommentátor” – Sabáh al-Baghdádí – kijelenti, hogy a második világháborút is az amerikai pénzügyi cápák robbantották ki.

Putyin érdeke

A szlovákiai „oroszbarát” weboldalakat Juraj Smatana középiskolai történelemtanár listázta, 42 olyan portált sikerült összegyűjtenie, amelyek szerinte orosz propagandát terjesztenek. „Ezek a weblapok gyakran anonimek, de közben nagyon profi módon feldolgozott hírekkel dolgoznak” – mondta a Denník N-nek korábban Smatana. Az oldalakra jellemző, hogy a Nyugatot felbomlásban lévő társadalomnak mutatják be, miközben Oroszországot egyfajta lelki magaslatokba emelik, pedig az ország társadalma a legtöbb mutatót figyelembe véve – átlagéletkor, bűnözés, alkoholfogyasztás, válások és művi terhesség-megszakítások száma – rosszabb adatokat produkál, mint a fejlett nyugati országok. A honlapokon hiteles, hírügynökségi forrásokból származó hírek keverednek álhírekkel vagy részben hamis alapokon álló hírekkel, amivel Smatana szerint az üzemeltetőknek az lehet az a céljuk, hogy az olvasókat teljesen elbizonytalanítsák, és a hiteles honlapokon megjelenő írásoknak se higgyenek. „Ha sikerül a közvéleményt a Nyugat ellen fordítani, az segítheti a nyugatellenes politikusok megjelenését” – véli Smatana. Szerinte ez éppen Putyin Nyugat-ellenes politikáját segítheti.

Finn ellenállás

Hasonló állásponton van Jessika Aro finn újságíró is, aki a napokban a Smenek mondta el kutatásai eredményét az orosz trollokról. „Bérelt bloggerekről van szó, akik csak azokról a témákról írnak, amelyek az orosz vezetés érdekében állnak” – mondta Aro. Ő elsősorban a finn honlapokat vizsgálta, de ugyanazt állapította meg, mint Smatana: a cél a finn közvélemény álláspontjának finomítása például az ukrán krízis kapcsán, az orosz álláspont hangoztatása.

Oroszbarát honlapok Finnország mellett elsősorban a volt szocialista országokat – Csehország, Szlovákia, Bulgária és Magyarország – célozzák. A Hvg.hu tavaly mérte fel az oroszbarát magyar honlapokat. Ugyancsak összefüggés található az „oroszbarát” és a szélsőséges nacionalista honlapok között. A lap konkrét eseteket említ annak igazolására, hogy ezeket a honlapokat az orosz állam is ellenőrzése alatt tartja. Amikor az orosz külügy Ukrajnának nyújtott katonai segítséggel vádolta meg Magyarországot 2014-ben, a hidfo.net portál értesüléseire hivatkozva tette. A hidfo.net arról írt, hogy Magyarország fegyvereket, például T72-es tankokat szállít Ukrajnának. Azóta a honlap hidfo.ru címen található meg, és egy szinte csak orosz vonatkozású híreket közlő, a putyini hivatalos álláspontot terjesztő magyar nyelvű híroldal. Az Index.hu kiderítette, hogy a hidfo.net honlapnak köze lehet a Magyar Nemzeti Arcvonal nevű paramilitáris szélsőjobboldali szervezethez.

Indonézia és Jugoszlávia

A hidfo.net gyorsan megmagyarázza a napokban történt jakartai merényletet is, amelyet az Iszlám Állam vállalt magára. Szerinte párhuzam vonható Jugoszlávia szétesése és Indonézia között, ahol az 1990-es évek elején Kelet-Timor függetlenedett. Azzal, hogy a konfliktust itt Ausztrália, mint az USA meghosszabbított keze gerjeszti. Majd eljut a végkövetkeztetéshez: „Mindezt figyelembe véve látható, hogy a mostani jakartai támadás egyetlen geopolitikai nyertese szintén az USA, amely a központi indonéz kormányzatra való nyomásgyakorlás céljára próbálja felhasználni a merénylet által előidézett bizonytalansági faktort.” A cikknek nincs szerzője.

Új Szó

Felkapott hírek

Friss hírek

Karanténtörvénnyel mentené a helyzetet a román kormány

A járványhelyzetben vagy biológiai veszély esetén elrendelhető közegészségügyi intézkedésekről fogadott el hétfői rendkívüli ülésén törvénytervezetet a bukaresti kormány, miután egy alkotmánybírósági határozat nyomán múlt héten megszűnt a koronavírus-járvány megfékezését célzó karanténintézkedések jogalapja.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás