Lassuló magyar inflációra számítanak Londonban

Londoni elemzők szerint kissé lassulhatott a fogyasztói árak emelkedésének éves üteme Magyarországon a múlt hónapban, elsősorban az üzemanyagok árcsökkenése és a belépő bázishatások miatt.

A keddi adatismertetés előtt az MTI előzetes felmérésébe bevont nagy citybeli házak felzárkózó piacokra szakosodott közgazdászai 6,1-6,3 százalék közötti októberi, éves inflációt prognosztizáltak.

Szeptemberben 6,6 százalékkal emelkedtek a fogyasztói árak éves összevetésben Magyarországon. Ez több citybeli elemző szerint az infláció tetőzését jelenthette.

A legderűlátóbb, 6,1 százalékos októberi inflációs előrejelzést az egyik legnagyobb londoni pénzügyi elemzőközpont, a 4cast közgazdászai adták. A ház elemzői szerint jóllehet a kosár összetevői közül a feldolgozatlan élelmiszerek továbbra is felfelé ható nyomást gyakorolnak a magyarországi inflációra, ezt részben ellensúlyozta az üzemanyagok októberi árcsökkenése, amelynek mértékét a cég szakértői havi összevetésben 2,3 százalékra becsülik.

Előrejelzésük szerint valószínűleg a hatósági árak sem változtak lényegesen a múlt hónapban, és a belépő bázishatások miatt ez kulcsfontosságú tényezője lehetett a tizenkét havi infláció várt csökkenésének.

A Morgan Stanley globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének felzárkózó piacokkal foglalkozó elemzői is 6,1 százalékos éves inflációt jósolnak októberre. A ház szerint a gyenge gazdasági teljesítménnyel együtt ez további jegybanki kamatcsökkentésekre adhat lehetőséget. Az elemzők szerint bár a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsának legutóbbi kamatdöntő ülése után kiadott közlemény utal az enyhítési ciklus ütemének esetleges lassítására, “az irány azonban egyértelmű”, és ennek alapján változatlanul azzal számolnak, hogy az MNB alapkamata jövő nyárig 5,00 százalékra csökken a jelenlegi 6,25 százalékról.

A City egyik legnagyobb befektetési bankcsoportja, a Barclays szakelemzői 6,3 százalékra lassuló éves inflációt várnak októberre, elsősorban a belépő kedvező bázishatások miatt. A ház szakértői szerint az élelmiszerárak valószínűleg a múlt hónapban is emelkedtek, ám a magyarországi infláció ezzel együtt is lefelé tartó pályára kerülhetett a negyedik negyedévben.

A Barclays londoni közgazdászai is úgy vélekedtek, hogy ez támogatást ad a monetáris tanács külső tagjainak a kamatcsökkentési ciklus folytatásához. A cég elemzői szintén azt jósolják, hogy a jelenlegi enyhítési ciklusban 5,00 százalékig csökkenhet az MNB alapkamata. A Barclays  szakértői hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a mostani kamatcsökkentési ciklus leállhat, ha a forint hazai vagy globális piaci tényezők miatt jelentősebb eladási nyomás alá kerülne.

A Goldman Sachs bankcsoport londoni befektetési részlegének felzárkózó piacokra szakosodott elemzői is 6,3 százalékos inflációt várnak októberre, szintén elsősorban az üzemanyagárak csökkenésével indokolva az előrejelzést. A ház szerint az idényáras élelmiszerek valószínűleg a megszokottnál nagyobb mértékben drágultak, ugyanakkor az inflációs ütem várt lassulásában része volt a stabil forintárfolyamnak és a belépő bázishatásoknak.

A Goldman Sachs londoni elemzői szerint e bázishatások korlátozhatták a korábbi adóintézkedések átszűrődéséből eredő inflációs felhajtóerőt is.

A JP Morgan globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének európai felzárkózó térségi elemzői szintén 6,3 százalékos éves összevetésű októberi inflációt jósoltak, ugyancsak a “meredeken csökkenő” üzemanyagár-inflációra hivatkozva. A ház elemzői szerint emellett a hatósági árak emelkedési üteme is valószínűleg lassult a bázishatások miatt.

A JP Morgan londoni szakértői azt jósolták ugyanakkor, hogy a mezőgazdasági terményárak általános emelkedése a fogyasztói szintű élelmiszerárakat a szezonálisan megszokottnál jóval nagyobb mértékben emelhette a múlt hónapban.

Kitekintő / MTI

Felkapott hírek

Friss hírek

Történelmi átalakuláson megy keresztül a Volkswagen

Az 1937-ben alapított Volkswagen története legnagyobb szabású átalakulásán megy keresztül. A belső égésű motorral szerelt utolsó VW-modell a 2030-as évek elején kerülhet piacra, és nagyjából 2040-ig értékesítik majd. Így tízéves átlagos élettartamot feltételezve 2050 körül tűnhetnek el végleg a hagyományos Volkswagenek az utakról.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás