Orosz forradalom a F1-ben

Rövid időn belül két hatalmas lépést is tett Oroszország a Forma-1 népszerűsítése felé. A legújabb hírek szerint a következő szezontól ismét lesz orosz csapat a versenysorozatban. Ezentúl már a tavalyi év végén kiderült, hogy Szocsiban Forma-1-es versenyt rendeznek 2014-től.

Oroszország és a Forma-1 viszonya hosszú időre tekint vissza, hiszen már jóval a Szovjetunió felbomlása előtt is megpróbálták a versenysorozatot a vasfüggönyön túlra is átvinni, már 1982-ben, ám sikertelenül. Ez nyitotta meg az utat a magyarországi verseny előtt, amely azóta is sikeresen és biztosan tartja helyét évről-évre, 1986 óta.

Az elmúlt években a Forma-1 népszerűsége az egekbe szökött, napjainkra a világ egyik legnézettebb és legprofitábilisabb sporteseményévé vált. Ezt kiaknázva, Bernie Ecclestone, a Forma-1 vezére elkezdte a versenyek számának növelését, valamint több,új helyszínt is bevezetett, illetve be fog vezetni a közeljövőben. Itt érdemes rámutatni arra a tendenciára, hogy az új versenyek feltörekvő gazdaságú, gazdag országokban kerülnek megrendezésre. Ezek közül a legújabbak Dél-Korea, Abu Dhabi (Egyesült Arab Emirátusok), Szingapúr, Törökország, Kína, Bahrein és a jövő évtől India is. Ezen országok 2004 óta mind részei a Forma-1 világának, demonstrálva a sportág töretlen népszerűségét a világ minden egyes táján.

Az új Szocsi nagydíj

Bernie Ecclestone már korábban is szeretett volna orosz nagydíjat, azonban ez nem valósult meg, mivel a feleknek nem sikerült megállapodniuk. 2002-ben már nagyon közel voltak a megállapodáshoz, viszont Jurij Luzskov akkori moszkvai polgármester nem egyezett bele a pénzügyi feltételekbe, mert előnytelennek tartotta azokat Moszkva számára.

2010-re Vlagyimir Putyin miniszterelnök hathatós közbenjárásával végül pont került a 29 éves ügy végére, hiszen aláírtak a felek egy hat évre szóló szerződést, amely lehetőséget biztosít Oroszország számára, hogy hat éven át Forma-1-es nagydíjakat rendezzen a fekete-tengeri Szocsi városában. A megállapodásban foglaltak szerint az első versenyt 2014 második felében rendeznék meg, kivéve, ha a téli olimpia miatt nem készülnek el idejében, akkor 2015-re csúszhat a bemutatkozás.

Oroszország részéről pénzügyi tekintetben jövedelmezőnek tűnik a vállalkozás orosz vezetők nyilatkozatai szerint. Dmitrij Kozak miniszterelnök-helyettes korábbi nyilatkozata szerint 160-200 millió dollárt fektetnek be a pálya felépítésére. Ezen kívül évi 40 millió dollárt kell fizetnie az országnak a Forma-1 közös kasszájába a márkanév használatáért, ami szokványos összegnek nevezhető az újonnan csatlakozó országok számára, hiszen Abu Dhabi és Bahrein is ugyanennyit fizet. A tervek szerint a beruházás 5 éven belül megtérülhet, tette hozzá Kozak a RIA Novosztyi szerint.

A projekt Oroszország legnagyobb vállalatainak támogatását élvezi, mint az állami Rossztechnológia, a mobiltelefongyártó Megafon, a Lukoil olajvállalat és a RusAl alumíniumipari óriás. A pálya fő építésze Hermann Tilke, aki a legtöbb modern pályát jegyezte.

Az új orosz csapat

Érdemes külön említést tenni arról, hogy újra lesz orosz istálló a Forma-1-ben. 2005-ben már történt egy próbálkozás Alex Shnaider orosz származású üzletember részéről, aki Midland néven megvásárolta a korábbi Jordan csapatot, azonban a kísérlet kudarcba fulladt és Shnaider továbbadta tulajdonát a Spyker cégcsoportnak 2006-ban.

2011-re sikerült újra felállítani egy orosz Forma-1-es istállót. A Virgin Racing többségi részvényeit a Marussia Motors orosz autógyártó cég szerezte meg, megszerezve az irányításhoz szükséges részesedést, erről számolt be a RIA Novosztyi hírügynökség. A szerződést 2010 november 6-án Londonban írták alá. Nyikolaj Fomenko a Marussia elnöke bejelentette, most már teljesen bizonyos hogy, a Marussia rendelkezni fog egy csapattal a Forma-1-ben. Pénzügyi részletekről nem kívánt beszámolni, de annyit hozzátett: „nagy pénzről volt szó, higgyenek nekem”.

Néhány hónappal ezelőtt maga Vlagyimir Putyin is tesztelte a Forma-1-es autókat:

A Financial Times szerint a csapat 2011-es költségvetése 64,4 millió dollár lesz, ami a legalacsonyabb a többiekéhez viszonyítva. 2011 februárjában  bemutatták az új autót, az MVR-02-est, amelynek fejlesztése kizárólag számítógépes teszteken alapult. A tervek szerint a Marussia nem csak a tulajdonosi pozíciót kívánja betölteni, hanem szakmai segítséget is kíván nyújtani a későbbiekben. Továbbá bejelentették azt is, hogy az istálló megszerezte az orosz verseny engedélyt, liszenszet, amit a Nemzetközi Autósport Szövetség adott ki. Ennek következtében, ha a csapat valamelyik pilótája győzedelmeskedne egy nagydíjon, az orosz himnuszt hallhatják majd a nézők. Az istálló két pilótája a belga Jerome D’Ambrosio, valamint a német Timo Glock lesz.

Az orosz sportdiplomácia sorozatos sikerei

Az orosz sportélet sikeres hónapokat tudhat maga mögött. A 2014-es Szocsi téli olimpiára való készülődés közepette Oroszország megnyerte a 2018-as Labdarúgó Világbajnokság rendezési jogát. Ennek folytatása a Forma-1-be való belépés is. Ez a folyamat mutatja Oroszország nyitottságát a nyugati világ felé, valamint annak a belátását, hogy a nagy nemzetközi sportesemények megrendezése hatalmas profitot és hosszú távú előnyöket jelent a fogadó ország számára.

Rózsa József

Felkapott hírek

Friss hírek

Uniós költségvetés: kialakultak a frontvonalak

Diplomáciai források szerint Charles Michel, az Európai Tanács elnöke péntek reggel mutathatja be az uniós tagállamok vezetőinek az új javaslatot, amely az éjszakába nyúló kétoldalú megbeszéléseken pontosított tagországi álláspontok alapján készülhet. Egyelőre nem látni, hogyan tömik be fel a britek kilépése miatt keletkezett költségvetési lyukat.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás