WikiLeaks után szabadon: Putyin palotáját leplezi le a RuLeaks

Új orosz website indult útjára, a WikiLeaks után szabadon: a RuLeaks. Az oldal eredeti, eddig még nem közölt dokumentumokat tár fel. Eredetileg a WikiLeaks által nyilvánosságra hozott anyagokat fordították le orosz nyelvre, de hamar megjelent az új profil: saját forrású információkkal és képekkel jöttek elő különböző orosz kérdésekről.

A website-ot működtető csapat ambíciózus, huszas éveikben járó fiatalokból, internet aktivistákból áll, akik névtelenek kívánnak maradni: “Még a feleségeink, gyermekeink sem tudják, hogy mi vagyunk azok” – írák e-mailjükben a The Moscow Times-nak.

 A csak “orosz WikiLeaks”-ként emlegetett weblap, a ruleaks.net elsőre is nagy figyelmet kapott, amikor január 18-án publikálták Vlagyimir Putyin állítólagos fekete-tengeri palotájának képeit, amely több mint egy milliárd dollárjába került az orosz miniszterelnöknek – legalábbis ha valóban az ő palotájáról van szó. A képek nagy botrányt kavartak Oroszországban és a felkeltették a nyugati média figyelmét is, a villáról készült felvételek bejárták a világhálót. Felvetődött az a kérdés is, hogy honnan származik az a rengeteg pénz, amiből Putyin vélt kastélya épült. A palota kérdését először Szergej Kolesznyikov orosz vállalkozó vettette fel, amikor Dmitrij Medvegyevnek írott, nyilvános levelében számolt be a miniszterelnök költekezéseiről.

Putyin szóvivője azonban tagadta az összeg illegális mivoltára vonatkozó vádakat: az orosz miniszterelnöknek “semmi köze sincs a szóban forgó épülethez” – idézte a szavait a Ria Novosztyi, orosz hírügynökség.

A RuLeaks honlapjára “Putyin palotája” néven tették fel azokat a felvételeket, amik a luxusvilláról készültek. A képekhez rendelt kommentárban azonban már tisztábban fogalmaznak a szerkesztők, mondván, hogy nem tudják, hogy kié a kastély, ők csupán fotókat kaptak az épületről. A képeken látszik a Fekete-tenger partján, erdős területbe ékelt, még használaton kívüli palota, amelybe többek közt bolíves árkádok, díszkert, szökőkút és három helikopter-leszálló is belefért. A fotók nyilvánosságra kerülése után a ruleaks.net honlapot DDoS, azaz túlterheléses támadás érte, az oldal forgalma hirtelen a tízszeresére nőtt – túl sokan töltötték le a képeket, így a honlap hosszabb ideig elérhetetlenné vált- írja a Ria Novosztyi. 

Putyin még tavaly decemberben védelmébe vette a WikiLeaks alapítóját, Julian Assange-t, sőt mi több, Nobel-díjra is jelölte volna. Még decemberben, Franciaországi látogatása alkalmával nyilatkozta: „Ha már demokrácia, akkor annak teljesnek kell lennie. Ha teljes lenne, akkor vajon miért tették börtönbe az Assange urat? Ez maguknak a demokrácia?” Most, hogy elindult a WikiLeaks orosz változata, talán változik az orosz miniszterelnök véleménye a bebörtönzött Assange-ról is.

A RuLeaks csapata ígéretet tett, hogy a kastélyról készült fotók csak a kezdet, de elemzők szerint meg kell várni, hogy az orosz WikiLeaks lépést tud-e tartani az általa kitűzött célokkal.

Ambrus Andrea

Felkapott hírek

Friss hírek

2020-ra halasztódik Észak-Macedónia és Albánia EU-csatlakozásának kérdése

Noha az európai uniós csúcstalálkozón a legtöbb tagállam az unió bővítése mellett érvelt, nem volt egyetértés Észak-Macedónia és Albánia csatlakozási tárgyalásainak megnyitását illetően, ezért a kérdés 2020-ban ismét a tagországok vezetőinek asztalára kerül - közölte Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke a kétnapos EU-csúcsot követően tartott sajtótájékoztatóján pénteken.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás