Washington vesztésre áll Moszkva és az Iszlám Állam ellen

Az Egyesült Államok vesztésre áll az Oroszországgal, az Iszlám Állam terrorszervezettel és más ellenfelekkel vívott tájékoztatási háborúban, ezért erősíteni kell a kormányzat propagandaellenes erőfeszítéseit és át kell szervezni a kormányzati tartalomszolgáltatást – állította egy közösen írt jelentésben S. Enders Wimbush, az amerikai kormányzati műsorszórási testület (BBG) volt kormányzója és a Szabadság Rádió volt igazgatója, valamint Elizabeth Portale, a Szabad Európa Rádió/Szabadság Rádió (SZER/SZR) volt alelnöke.

A Műsorszórási Kormányzók Tanácsa (Broadcasting Board of Governors, BBG) elnevezésű szövetségi ügynökséget 1994-ben hozták létre a külföldi közönség számára való kormányzati televíziós, rádiós és online tartalomszolgáltatás céljából. Az évi 730 millió dollárból gazdálkodó BBG kompetenciája kiterjed az SZER/SZR működtetésére, amelynek kulcsszerepe volt a “vasfüggöny” mögötti szovjet befolyás ellensúlyozásában. A tanácsnak ugyanakkor az is feladata, hogy “tűzfallal” válassza el a külügyminisztériumot és a kormányzati finanszírozású médiát egymástól.

A 30 külpolitikai és nyilvánosdiplomácia-szakértő álláspontját összegző tanulmány azt nem javasolja, hogy az állami finanszírozású médiumokat az amerikai propaganda eszközeivé alakítsák, viszont rámutatott, hogy az azokat a biztonsági szervektől elválasztó politikai “tűzfal” idejétmúlt, és a műsorszórók működése nincs mindig összhangban az amerikai külpolitika céljaival.

“Az Egyesült Államok kommunikációs stratégiája az alapoktól kezdve újra kell építeni” – állt a jelentésben.

Noha a Krím Moszkva általi elcsatolását követően valamelyest bővült az orosz nyelvű programszolgáltatás – 25 programot indítottak el vagy bővítettek -, Wimbush szerint az ukrajnai válság a legkomolyabb kihívás, amellyel az Egyesült Államoknak a Szovjetunió összeomlása után szembe kellett néznie. A BBG a következő, október 1-jén kezdődő pénzügyi évre 15 millió dolláros büdzsénövelést kért ahhoz, hogy szembeszálljon az orosz befolyással. A tanács állítása szerint az amerikai sugárzott és internetes műsorok közönsége 2012 óta megduplázódott Ukrajnában és elérte a 7,5 millió főt.

Jeff Trimble, a BBG Nemzetközi Műsorszórási Irodájának igazgatóhelyettese szerint Oroszország, miközben blokkolta az amerikai kormányzati műsorszolgáltatás hozzáférhetőségét, a jelentések szerint évi 400-500 millió dollárt fordít külföldi tájékoztatási programokra. Az Egyesült Államok az orosz nyelvű műsorszolgálatokra évente mintegy 20 millió dollárt költ.

Amíg az amerikai kormányzati média egyes egységei, például az Amerika Hangja szövetségi entitások, addig a SZER/SZR és a Szabad Ázsia Rádió független nonprofit szervezetek, amelyek állami támogatást kapnak. A kilenctagú bizottság egy fő kivételével részmunkaidőben végzi feladatát és egy, a külügyi tárca főellenőre által 2013-ban elvégzett vizsgálat szerint “nem képes ellátni a ráruházott kötelezettségeket”.

Az amerikai képviselőház tavaly kétpárti támogatással megszavazta azt az Ed Royce republikánus külügyi bizottsági elnök által benyújtott törvényjavaslatot, amely létrehozna egy főállású vezérigazgató által irányított, vadonatúj szervet, az Egyesült Államok Nemzetközi Kommunikációs Ügynökségét (U.S. International Communications Agency, ICA). A régiókra szakosodott tartalom-előállítókat Szabadság Hírhálózat (Freedom News Network, FNN) néven vonná össze.

A szenátus még nem tűzte napirendjére a kérdést.

Kitekintő / MTI

Felkapott hírek

Friss hírek

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás