Amerika új kedvence: a víz

Nem is olyan túl régen még a különböző üdítők voltak a favoritok, azonban most egy régi-új kedvenc állt az élre az amerikai lakosság körében: közel kétszer annyi vizet fogyasztanak, mint 15 évvel ezelőtt.

New York harca a nagy kiszerelésű cukrozott italok árusítása ellen, világossá tette mindenki számára: az üdítőitalok ideje lassan lejár. És hogy mi vette át a vezető helyet? Talán nem meglepő módon egy régi ismerős: a H2O, ismertebb nevén víz – írja a Yahoo.

Az Egyesült Államokban több mint két évtizedig az üdítőitalok uralták az eladási listákat; az számok 1998-ban érték el a csúcsot: nagyjából 200 litert fogyasztottak el fejenként egy év alatt, míg vízből 50 literrel kevesebbet.

Az évek során azonban a víz lassan, de biztosan feljebb kúszott a ranglétrán, ugyanis az amerikai népességre jellemző túlsúlyosságot a kutatók részben az üdítőitalok számlájára írták. Az 1998-as adatokhoz képest idén jelentős változást mutatnak az értékek: 17%-kal kevesebb üdítőital, és 38%-kal több víz fogyott. A növekedést a palackozott vizek vezetik, közel dupla annyit vásároltak belőle.

Az eredmények tükrözik az amerikaiak folyton változó ízlését, hiszen nem is olyan régen még a csapvíz volt a favorit. Az 1980-as években a szénsavas italok voltak az abszolút befutók, a különböző nagy cégek olyan arcokkal reklámozták magukat, mint Michael Jackson vagy Bill Cosby. Ez a trend körülbelül egy évtizedig nem is változott, de miután minden orvos, dietetikus és állami hivatalnok az üdítőitalokat kezdte okolni az elhízásért, az egyeduralom megtörni látszott a 90-es évek végére, és az emberek egyre inkább fordultak a víz felé. Népszerűségén nagyot lendített a kisebb, könnyen hordozható palackok megjelenése is, hiszen korábban csak nagy kannákban lehetett kapni arra az esetre, ha valaki nem bízna a városi víz minőségében.

Az új csomagolás, melyet az üdítőitalok mintájára készítettek, rövid idő alatt a tej és a sör elé repítette az ásványvizeket a ranglétrán. Sőt, a fogyasztás minden évben emelkedett már két évtized óta, míg a csapvíz mutatói folyamatos ingadozást tükröztek. Utóbbi fogyasztási adatait azért is nehéz pontosan megbecsülni, mivel szinte lehetetlen külön választani, hogy ivásra, mosogatásra vagy valami másra használták fel.

Az elemzők szerint a víz várhatóan még évekig őrizni fogja az első helyet, de azt nem lehet megjósolni, hogy inkább a palackozott vagy a csapvizet választják majd az emberek. A jelenlegi adatok alapján azonban megállapítható, hogy előbbi önmagában, az ízesített változatok nélkül is utol fogja érni az üdítőitalokat.

Számos olyan tényező van azonban, amely a csapvíz javára billentheti a mérleget. Mivel az üres műanyag palackok rengeteg hulladékot jelentenek, félő, hogy a gyártókat különböző tilalmakkal és adókkal fogják terhelni. A különböző új és modern szűrőberendezések is arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy inkább egy ilyenre ruházzanak be ahelyett, hogy folyamatosan vásárolják a bolti vizet.

New York városát a fél literesnél nagyobb kiszerelésű poharas üdítők forgalmazásának tilalmával sújtották, de hétfőn – egy nappal a hatályba lépés előtt – a rendeletet érvénytelenítették. Michael Bloomberg polgármester, aki eredetileg javasolta a módosítást, kijelentette: fellebbezni fog az ítélet ellen.

A palackozott víz máris hasonló ellenállásba kezd ütközni. A Massachusetts állambeli Concord városában ez évtől betiltották az egy liternél kisebb kiszerelésű vizek értékesítését, a Vermonti Egyetemen pedig egyáltalán nem lehet kapni ásványvizet.

Eközben más városokban kampányokat indítottak a csapvíz népszerűsítése mellett. New York városa hangoztatja az ottani víz jó minőségét különböző rendezvényeken, hordozható szökőkutak felajánlásával.

“A jó öreg marketing könnyedén meggyőzte az embereket arról, hogy vegyenek palackozott vizet” – mondta Salome Freud a vízminőségét vizsgáló üzem vezetője.

Habár a nagy ital gyártó cégek jobban örülnének, ha az emberek inkább az ásványvizet választanák a csapvízzel szemben, újra és újra egyre több pénzt fektetnek abba, hogy a lakosságot ismét az üdítőitalok felé tereljék. Ennek oka, hogy a kóla és más italok, melyeket ezek a cégek gyártanak, például a sportitalok és gyümölcslevek sokkal jövedelmezőbbek, mint a víz. Az ásványvíz esetében pedig az emberek hajlamosak mindig az olcsóbbat megvásárolni. Ez arra ösztönzi a vállalatokat, hogy az árakat folyamatosan alacsonyan tartsák, ami azonban felemészti a nyereséget.

Ez az oka annak is, hogy ezek a cégek jelentős beruházásokat hajtanak végre a fejlődő országokban, például Indiában és Kínában, ahol az üdítők iránti kereslet egyre inkább növekszik.

Amerikában az üdítőitalokból származó bevétel ötször akkora, mint a vízé: 75 milliárd dollár értékben fogyaszt a lakosság, a mennyiség tekintetében azonban csak kétszer fogy több belőle, mint a palackozott vízből.

A legnagyobb ital gyártó cégek, mint a Coca-Cola és a Pepsi esetében a mennyiségi eladások nagyjából háromnegyede származik üdítőitalokból, míg csupán 8%-a vízből. Ezért ezek a vállalatok nem tartanak attól, hogy a palackozott víz valaha is meg fogja előzni a többi terméküket, habár nagy lehetőséget látnak ebben az ágazatban is. Magasabb árszínvonalat képviselő termékek, mint az “okos víz” és más ízesített, vitaminnal dúsított ásványvizek bevezetésével próbálják növelni a bevételüket.

Közben a Nestlé elnöke és korábbi vezérigazgatója Kim Jeffery szerint a palackozott víz ideje még csak most fog eljönni. Nem véletlen, hiszen a cég uralja az ásványvíz piac közel 50%-át. Véleménye szerint tovább növeli majd a víz népszerűségét az is, hogy egyre többen és többször emelik ki a gyümölcslé, a tej és más cukros italok magas kalóriatartalmát, figyelmeztetve a lakosságot, hogy csökkentsék ezek bevitelét.

“Az emberek több ezer évig vízzel oltották a szomjukat.” – mondta. “Itt az ideje visszatérni ehhez a régi szokáshoz.”

Sutus Nikolett

Felkapott hírek

Friss hírek

Jó esély van ma egy tőzsdei Fekete Péntekre

Tegnap közel 1.200 pontot esett az amerikai Dow Jones, annak ellenére, hogy az index napközben még próbálkozott az emelkedéssel. Az éjjel újabb negatív hírek érkeztek a koronavírussal kapcsolatban, így ma is -600 pontos nyitás várható, ráadásul jön a hétvége, ami tovább erősítheti a kockázatkerülést a piacokon.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás