Nagy pénzek határozzák meg a politikát Washingtonban

Az elnök és támogatói lobbiszervezetet hoztak létre, hogy még hatékonyabb eszközökkel győzzék meg a washingtoni törvényhozás tagjait a második Obama kabinet olyan létfontosságú politikai célkitűzéseinek megszavazásáról, mint például a fegyvertartás korlátozása vagy a bevándorlási reform kérdése. Az Organizing for Action (OFA) nevű szervezet fő profilja elvileg az érdekképviselet, a legnagyobb adományozók közül azonbanban többen is magas pozíciókra pályáznak a kormányban.

Barack Obama elnök politikai csapatának tagjai nagy fába vágták a fejszéjüket: 50 millió dollárt akarnak összegyűjteni azért, hogy egy országos érdekképviseleti hálózatot hozzanak létre. Ha az Organizing for Action nevű szervezet az előzetes várakozásoknak megfelelően működik majd, Washington legnagyobb lobbicsoportja lehet. Aggodalomra adhat azonban okot, hogy a szervezet az érdekképviseleti álca mögött kampányjellegű rendezvényeket finanszíroz, ráadásul a jogszabályi kiskapuk miatt szinte semmilyen szervnek nem tartozik elszámolási kötelezettséggel.

A cél szentesíti az eszközt?

Privát találkozókon és telefonbeszélgetésekben Obama elnök korábban már világossá tette: az új szervezet csupán néhány, de annál vagyonosabb adományozóra támaszkodik majd, hasonlóan a szuper PAC-ekhez, noha ezeknek a csoportoknak politikai kampányokra való befolyását az elnök korábban több alkalommal is nehezményezte.

Az OFA költségvetésének legalább fele néhány adományozótól származik, akik egyenként legalább 500 ezer dollárral támogatják az új szervezetet. Az elnökválasztási kampányt támogató szervezetekkel ellentétben az OFA egy adómentességet élvező „népjóléti csoport”. Ez azt jelenti, hogy nem kötik az adományozásra vonatkozó olyan szövetségi szabályozások és törvények, mint például a fehér házi tisztviselők adakozásának tilalma, vagy a kampánypénzekkel való szigorú elszámolási kötelezettség. Az új szervezet tehát voltaképpen önmagát szabályozza.

Mindezek ellensúlyozása érdekében a csoport bizonyos időközönként önként nyilvánosságra hozná a szponzorok kilétét, valamint ígéretet tenne arra, hogy az államigazgatásban dolgozókat nem keresik meg azzal, hogy adományozásra kérjék őket. A befolyt adományokat pedig csak és kizárólag a fizetésekre, reklámokra, a működéshez szükséges irodák bérleti díjaira, valamint az igen költséges választói adatbázis technológiai infrastruktúrájának kiépítésére fordítják majd, aminek segítségével egyszerre történhet meg Obama kétmillió önkéntesének, 17 millió e-mail feliratkozójának és 22 millió Twitter-követőjének informálása.

A cél az, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat a második Obama-ciklus legfőbb politikai céljainak elérésére fordítsák: a fegyveres erőszak megfékezésére, az éghajlatváltozással kapcsolatos intézkedések megtételére és a bevándorlás szabályainak megreformálására. A múlt héten meg is kezdődtek a kampányjellegű rendezvények: Obama többezer támogatója állt csatarendbe 81 kongreszusi körzetben az egész ország területén, hogy a döntéshozók irodái előtt gyűljenek össze, virrasztásokat tartsanak, valamint e-mailekkel és telefonhívásokkal bombázzák a kongresszust, hogy így győzzék meg az illetékeseket a fegyvervásárlást megelőző háttérvizsgálatok szigorításáról. „Elérhetünk néhány komolyabb sikert a fegyvertartás és a bevándorlás ügyében” – mondta Jon Carson, a csoport ügyvezető igazgatója, amikor néhány nappal ezelőtt konferenciabeszélgetést folytatott a csoport leendő adományozóival. „Meg kell változtatnunk a hagyományosan elfogadott álláspontot ezekben a kérdésekben” – tette hozzá.

A jövő hónapban az OFA egy „csúcstalálkozót” tart majd az alapítói számára. Az esemény a Fehér Háztól nem messze kerül majd megrendezésre, a házigazdák pedig Jim Messina, Obama egykori kampánymenedzsere, valamint Jon Carson, a Fehér Ház kommunikációs hivatalának korábbi vezetője lesznek. A szponzorok automatikusan egy kuratórium tagjaivá válnak, akiket az a megtiszteltetés érhet, hogy személyes kapcsolatba kerülhetnek az elnökkel a negyedévenként megtartott konferenciákon és egyéb fehér házi üléseken is részt vehetnek. A dolog érdekessége, hogy több kiemelt adományozó is magas pozíciókra pályázik a kormányban vagy például nagyköveti tisztségekben.

Nem feltétlenül legális

„Ez egyszerűen bűzlik” – mondta el Bob Edgar, a Common Cause nevű szervezet elnöke, amely a kampánypénzek szigorúbb ellenőrzéséért harcol. „Az elnök nagyon rossz példát mutat ennek a szervezetnek a felállításával” – tette hozá. Obama új szervezetét a napokban több olyan csoport is éles kritikával illete, amelyek hasonlóan szigorú kampányfinanszírozási elvekért küzdenek, mint amikért egykor Obama is kiállt. Az elmúlt két évben az elnök véleménye teljesen megváltozott számos kampányfinanszírozási kérdéssel kapcsolatban, hiszen létrehozott egy szuper PAC-et egykori segédtisztjeiből, újraválasztási kampányát pedig tavaly nagyvállalatok is támogatták. Robert K. Kelner, egy republikánus választási ügyvéd szerint az OFA létrejötte „egy egészen egyszerű kiskaput használ ki a kormányzati etikai szabályok egyébként hihetetlenül bonyolult hálójában, amelyeknek az a céljuk, hogy elszigeteljék a kormánytisztviselőket a külső befolyástól.”

Számos hagyományos adománygyűjtő szervezet, például a Sierra Club és a Nemzeti Lőfegyver Szövetség is úgy alakult meg, mint „népjóléti csoport”, de ezekkel a társaságokkal ellentétben az OFA más célokat is szolgál. A szervezet szinte az államapparátus kiterjesztése, tele Obama kampányának korábbi kulcsfiguráival és fehér házi „öregdiákokkal”, akik hűen ragaszkodnak a második Obama-ciklus terveinek megvalósításához.

Nem az OFA azonban az egyetlen ilyen kétarcú szervezet. New Jersey-ben a Bizottság Gyermekeink Jövőjéért néven működő, Chris Christie kormányzó és barátai által alapított csoport dollárezreket költött Christie javaslatainak reklámozására. New Yorkban Andrew M. Cuomo kormányzó nonprofit szervezet hozott létre Bizottság New York Megmentéséért néven, amit vele együttműködő üzletemberek vezetnek és amelynek több millió dollárt adományoztak vállalatok, civil csoportok és magánszemélyek. A szervezet természetesen Cuomo törekvéseit is támogatta, de később támadta is, amikor a New York Times nyilvánosságra hozta, hogy szerencsejáték-érdekeltséggel rendelkező adományozók közel kétmillió dollárt fektettek a csoportba, cserébe pedig Coumo ígéretet tett a szerencsejáték, a kaszinók és a fogadóirodák lehetőségeinek bővítésére az államban.

Érdekképviselet vagy korai kampány?

Az OFA korlátlanul fogad el hozzájárulásokat magánszemélyektől és vállalatoktól, PAC-ektől, lobbistáktól vagy külföldi állampolgároktól azonban egyáltalán nem. A szervezet illetékesei szerint alulról szerveződő kampányban gondolkodnak, így főként internetes hirdetésekre fókuszálnak majd. Noha csak önkéntesek vettek benne részt, a múlt heti akciósorozat reklámjainak és az események megszervezésének költségei közel félmillió dollárba kerültek.

Katie Hogan, a szervezet egyik szóvivője szerint az OFA tartózkodni fog a választási politizálástól, eltérően az olyan, politikailag aktív nonprofit csoportoktól, mint például több, republikánusokhoz köthető társulás. Az ehhez hasonló szervezetek a legutóbbi kampányszezonban több száz millió dollárt költöttek el hirdetésekre, miközben saját bevallásuk szerint elsősorban érdekképviseleti szervként működnek.

Nehéz feladat lesz az OFA számára a kampány és az érdekképviselet szétválasztása, ha továbbra is nagy hangsúlyt fektet arra, hogy nyomást gyakoroljon a jogalkotókra olyan kényes kérdésekben, mint például a fegyvertartás vagy a bevándorlás. Carson szerint a szervezet a jövőben olyan csoportok támogatására is nagy eséllyel számíthat, mint például az America Votes, ami George W. Bush 2004-es leváltását célzó törekvések középpontjában állt, most pedig a progresszív érdekképviseleti szervezetek koordinátoraként szolgál.

Pintér Melinda

Felkapott hírek

Friss hírek

Nagy pénz, nagy foci – a világ leggazdagabb klubtulajdonosai

Az amerikai sportokkal ellentétben az európai sportkultúrában nincsen jelen a fizetési sapka fogalma, amely kiegyenlítené a csapatok költéseit, és kiegyensúlyozottabbá tenné a bajnokságokat. Így a jelenlegi piaci körülmények között egy futballcsapat sikerességének releváns tényezője, hogy mennyire gazdag a csapat tulajdonosa.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás