Hiányzik a minőségi oktatás Kelet-Afrikában

Az általános iskolában legalább két évet eltöltött diákok körében elvégzett mérések szerint három diák közül kettő elbukik az angol és szuahéli nyelvek, illetve a számolókészséget mérő teszteken, jelzi egy most napvilágot látott jelentés.

A vizsgálatot végző, oktatásüggyel foglalkozó Uwezo civil egyesület jelentős különbségeket tárt fel az átlagosan elért tesztpontszámokban Kelet-Afrikában. Míg a kenyai diákok teljesítenek legjobban olvasásban és számolásban, addig a kezdeti iskolai években az ugandaiak messze a legrosszabbak, ám idővel lassan megelőzik a tanzániaiakat, jelzi a tanulmány.

Mérvadó eltérések mutatkoznak egyrészt az országokon belüli kerületek vonatkozásában, másrészt látható, hogy míg a fiúk és lányok eredményei csak minimálisan térnek el egymástól, addig a szegény, hátrányos helyzetű gyerekek életkortól függetlenül messze alulteljesítenek.

Feltehetően olaj lesz a tűzre az állami és magániskolák közötti vitában tett megállapítás, miszerint mindhárom országban egyértelműen jobban teljesítenek a magánkézben levő intézmények tanulók.

2011-ben 350 ezer 10 és 16 év közötti gyerek olvasási és számolási készségét mérték fel a három említett országban. Az olvasás-értési feladatokban az ABC egy-egy betűjét kellett felismerni, elolvasni egy szót vagy egy bekezdést, illetve megérteni egy rövid történetet.

A számolás során a gyerekeknek számfelismerést, valamint a négy alapművelet használatát célzó feladatokat kellett megoldaniuk. Hatból egy gyerek (16%) ment át mindkét teszten.

„Az eredmények azt mutatják, hogy a többség nem szerzi meg a nemzeti tanterv által az általános iskolákban elvárt alapvető kompetenciákat” jelzi az egyesület. Szerintük a fő probléma nem a forráshiány, hanem, hogy az illetékesek kizárólag a rendszerbe történt “befektetésekre” koncentrálnak, nem pedig azok következményeire, eredményeire.

A 2000-ben elfogadott Millenniumi Fejlesztési Célok 2. pontjában az ENSZ az alapfokú oktatás általános bevezetését tűzte ki feladatul. Ennek keretében célul határozták meg, hogy

  • minden lány és fiú részt vehessen a teljes általános iskolai képzésben,
  • az általános iskolai tanulmányokat sikeresen befejező fiatalok száma emelkedjen,
  • és nőjön a 15-24 évesek körében az írástudás mértéke.

Általános tapasztalat, hogy késik annak felismerése, hogy az alapvető ismeretek megszerzése közelebb juttathatja a fejlődő országokat a gazdasági növekedéshez, a járványok megfékezéséhez, az éhínségek elkerüléséhez. Azonban, ahogy a jelentés is rámutat, létkérdés, hogy mindez minőséggel együtt járva történjen. Ahogy az Uwezo is kiemeli: a beiratkozások növekvő száma ellenére a gyerekek nem szereznek elmélyült, az életkorukhoz és tudásszintjükhöz illő tudást. „Míg a tanulás hozzáférhetősége szélesedett, az oktatás minősége nem javult, sőt”, jegyzik meg.

Pavlovits Máté

Felkapott hírek

Friss hírek

Rendeződni látszik a kasmíri konfliktus

Az indiai kormányzat pénteken bejelentette a Kasmír indiai részére vonatkozó korlátozások fokozatos csökkentését és a távközlési szolgáltatások helyreállítását. A térségben nem sokkal azt megelőzően vezettek be kijárási tilalmat, hogy az indiai kormány úgy döntött: megvonja Dzsammu és Kasmír állam különleges alkotmányos státuszát.

Read More »

A hongkongi vezetés még próbálkozik, de így is elkerülhetetlen a recesszió

A vállalatokat és a lakosságot segítő intézkedéseket jelentett be Paul Chan hongkongi pénzügyminiszter, melyekkel a városban uralkodó politikai és társadalmi zűrzavar, valamint az amerikai-kínai kereskedelmi háború negatív hatásait kívánják enyhíteni. A kormányzat reményei szerint a 19,1 milliárd hongkongi dollár összértékű intézkedések 0,3 százalékkal növelhetik a város gazdasági teljesítményét, ám szakértők szerint a recesszió így is elkerülhetetlen.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás