XTB áttekintés: mi lesz most az olajárral?

A koronavírus-járvány keresletromboló hatása óriási – egyes becslések szerint áprilisban napi 35 milliós lehetett a keresletcsökkenés mértéke. Még a legoptimistább előrejelzések szerint is napi 12 millió hordóval kisebb lesz a globális olajkereslet az idei második negyedévben, mint a tavalyi év végén volt, így a kínálati oldalnak is alkalmazkodnia kell az új helyzethez.

Az olajnak márciusban nem sikerült megtörnie lefelé tartó trendjét, és áprilisban is folytatódott az árak szabadesése, miután számos ország korlátozó intézkedéseket vezetett be a koronavírus-járvány miatt.

Fundamentális kép a történtekről

A repülés és az autóhasználat gyakorlatilag megszűnt, ami az olajkereslet napi 35 millió hordós csökkenéséhez vezetett áprilisban – ez a korábban jellemző teljes napi olajkereslet mintegy harmada. Mindeközben a kínálati oldal alig változott, a Bloomberg szerint a második negyedévben átlagosan napi 99 millió hordó lesz az olajkínálat, ami mindössze 1-2 milliós csökkenést jelent 2020 első negyedévéhez képest. Ez persze nem igazán lehet meglepetés, miután csak az OPEC tagállamok napi 2 millió hordóval növelték termelésüket a mélyponthoz képest, ami több, mint elég volt az amerikai termelés 1 milliós csökkenésének ellensúlyozásához.

A keresleti és kínálati oldal egyenlőtlensége túlkínálathoz vezetett, a tárolók pedig mind a szárazföldön, mind a tengeren elkezdtek megtelni.  Ez további problémákhoz vezetett, a tárolási nehézségek és a kötelező leszállítások miatt a WTI árfolyama egy időre nulla alá esett. Ezek után mi várható a következő hónapokra és negyedévekre?

Az amerikai olajkészletek jelenleg ötéves csúcs közelében állnak, már csak 150 millió hordó tárolására maradt kapacitás az USA-ban. Ha a készletek a jelenlegi ütemben nőnek tovább, a tárolóhelyek 15 héten belül elfogynak. Az olajszállító tankereket az olaj ideiglenes tengeri tárolására is használják. A rendelkezésre álló adatok alapján a tankereken elhelyezett olaj mennyisége 20%-kal (240 millió hordóval) nőtt március közepe óta, ami már a globális olajkereslet 3-4 napi mennyisége.

A tankereken elhelyezett teljes olajmennyiség 1,3 milliárd hordó körül áll jelenleg. Forrás: Bloomberg 
Kérjük, vegye figyelembe, hogy a bemutatott adatok a korábbi teljesítményadatokra utalnak, és ez nem megbízható mutatója a jövőbeni teljesítménynek.

Lehet újra negatív a nyersolaj ára? 

Nem olyan rég egy korábban példátlan esemény következett be – az olajár a negatív tartományba esett. Először is, meg kell jegyezni, hogy ez csak az amerikai, WTI típusú nyersolajra volt igaz, másodszor pedig azt, hogy a helyzetet több tényező együttese idézte elő.

Az első az, hogy a WTI határidős kontraktusok fizikai szállításhoz vannak kötve, ezen túl pedig a leszállítási pont is fontos szerepet játszik – ez Cushing, ami az Egyesült Államok közepén található, azaz csak korlátozott lehetőséget biztosít az olaj partra szállításához és a szárazföldi tárolási kapacitása is korlátozott.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Másodsorban, megnőtt a passzív befektetési eszközökbe áramló pénz mennyisége. Az alacsony olajárak miatt óriási pénzáramlás volt az olaj ETF-ek irányába, amelyek túlnyomó részben a következő havi lejártokba fektettek, a tárolókapacitások szűkössége miatt pedig problémássá vált a lejárathoz közeli vételi pozíciók tartása. Éppen az elmúlt hetekben látott piaci felfordulás miatt ezek az ETF-ek stratégiát váltottak és immár jobban szétosztják a befektetéseiket a különböző – hosszabb – lejáratok között.

Az amerikai kitermelés is csökkenőben van, több mint egy millió hordóval csökkent az utóbbi hetekben, ami korlátozza a készletek felépülését. Az aktív olajfúró tornyok számának jelentős csökkenése alapján a kitermelés további 1-2 millió hordóval eshet.

Aktív olajfúró tornyok száma és a kitermelési mennyiség alakulása az Egyesült Államokban. Forrás: Bloomberg, XTB Research
Kérjük, vegye figyelembe, hogy a bemutatott adatok a korábbi teljesítményadatokra utalnak, és ez nem megbízható mutatója a jövőbeni teljesítménynek.

Számíthatunk gyors feltámadásra?  

A koronavírus-járvány keresletromboló hatása óriási – egyes becslések szerint áprilisban napi 35 milliós lehetett a keresletcsökkenés mértéke. Még a legoptimistább előrejelzések szerint is napi 12 millió hordóval kisebb lesz a globális olajkereslet az idei második negyedévben, mint a tavalyi év végén volt, vagyis 88 millió hordó körül lehet ez a szám. Az XTB becslése szerint az idei év végére legjobb esetben napi 90-95 millió hordós keresleti szint alakulhat ki.

Most a normálishoz való lassú visszatérés időszakában vagyunk. A havi közlekedési adatok szerint a forgalom 22%-kal nőtt az USA-ban és Kanadában. Hasonló adatok érkeznek Németországból, Olaszországból, Dél-Koreából vagy Indiából is. Japán, Tajvan és Szingapúr  kivételek, de összességében a forgalom javulása látszik a napi, heti és havi adatokban világszerte.

A Goldman Sachs és a Morgan Stanley arra számít, hogy az árak hamarosan stabilizálódnak és 2021-ben már az 50-52 dolláros zónába várják az olajat. Feltételezve, hogy év végére a kereslet 90-95 millió hordó közé emelkedik, az 50 dolláros olajár mellett már stabilizálódna a piac.

Merre mehetnek most az árak?

A fent bemutatott tények egy hosszú túlkínálatos időszakot vetítenek előre, de a piacot rövidtávon mozgathatják a termeléscsökkentésekkel, az OPEC+ megállapodással kapcsolatos hírek. Így a WTI esetében az árak tovább emelkedhetnek a 28-30 dolláros sávba, míg a Brent esetében a 38-40 dolláros zóna felé tarthat az ár.

Ugyanakkor a piacnak a hosszútávú, fundamentális tényezőkre is reagálnia kell, a nagy túlkínálat az árakat egy oldalazó sávban tarthatja, melynek a WTI esetében a 18-20 dolláros szint lehet az alsó határa (a Brent esetében pedig 25 dollár). Ahogy a korábbi válságok történelméből megtanulhattuk, az oldalazó trend hónapokig is kitarthat. Érdemes figyelni a Brent határidős jegyzését az ICE-tőzsdén, a Brentre felvett határidős pozíciókban ugyanis nem volt nagy növekedés az ETF-ek miatt, így ez az olajfajta informatívabb lehet a rövidtávú trendek viszonylatában.

Forrás: XTB

  • Kockázati felhívás
Jelen tartalmat az X-Trade Brokers Dom Maklerski S.A. (KNF No. DDM-M-4021-57-1/2005) hozta létre. A közölt tartalom a 2014/65/EU irányelv 24. cikkének (3) bekezdése értelmében vett marketingkommunikáció, és nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési kutatásnak. A tartalom általános alapon képviseli szakembereink véleményét, és nem veszi figyelembe az egyes olvasók személyes körülményeit, befektetési tapasztalatait vagy a jelenlegi pénzügyi helyzetét. Továbbá a tartalmat, nem a befektetési kutatás függetlenségének előmozdításához szükséges jogi követelményeknek megfelelően készítették el.
A múltbeli teljesítmény vagy a jövőbeli előrejelzések nem garantálják a jövőbeli teljesítményt vagy eredményeket. Az információkat felhasználó olvasóknak fontolóra kell venniük a veszteség magas kockázatát. Az XTB Limited nem vállal felelősséget a kereskedők bármilyen fajta veszteségéért, amelyek az említett információk felhasználásából adódhatnak.
A CFD-k összetett instrumentumok, e tőkeáttétes eszközök használata magas kockázattal jár, ahol a teljes tőkéje veszélynek van kitéve. A lakossági befektetők 79%-a pénzt veszít a CFD termékek kereskedése során. Mérlegelje, hogy tisztában van-e a CFD-k működési elvével és hogy meg engedheti-e tőkéje elvesztésének magas kockázatát. XTB Limited engedélyezte és szabályozza a Ciprusi Értékpapír- és Tőzsdebizottság, CIF Licensz szám 169/12. Az XTB Limited bejegyzett székhelye: Pikioni 10, Épület: Highsight Rentals Ltd, 3075, Limassol, Ciprus.

 

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »