Nulla dollár alatti olajár – magyarázat a piaci helyzetre

Az április 20-i hétfőre úgy fogunk emlékezni, mint a legrosszabb nap az olajpiac történelmében. Röviden és egyszerűen jellemezve a helyzetet: a hordónkénti olajár nulla dollár alá esett.

Mit jelent ez pontosan? Röviden, az eladó fizet azért, hogy elvigyék tőle az olajat. Természetesen a helyzet azért nem ilyen egyszerű, sőt valójában nagyon is összetett. Most először történt ilyen az olajpiacon, ilyen nagyságrendben és már önmagában az is szokatlan, hogy egy eszközár nulla alá essen.

Hogyan lehetséges a negatív olajár?

Először is el kell mondanunk, hogy az egész helyzet csak a WTI típusú olajat és azon belül a 2020 májusi kontraktust (May20) érinti, ami április 21-én, kedden járt le (azaz ekkor lehetett vele utoljára kereskedni). Mindez azt jelenti, hogy a negatív tartományba történő esés csak a piac kis részét érinti, mert jelenleg már a 2020 júniusi kontraktus (Jun20) a leglikvidebb lejárat. A későbbi, június utáni lejáratok szintén likvidebbek, mint a májusi kontraktus. Az ilyen helyzetet a határidős piacokon „contango”-nak nevezik. Elméletben ez az a jelenség, ami azt mutatja, hogy sok nyersolaj van a piacon és a termelők inkább eltárolják az olajat és később, magasabb árakon tervezik azt ténylegesen értékesíteni. Ilyen mennyiségű nyersolajra most egyszerűen nincs szükség a piacon.

Másodszor, meg kell jegyeznünk, hogy a WTI kontraktusokat, amik viszonyítási alapként szolgálnak a piaci árazáshoz, fizikailag is le kell szállítani – ami azt jelenti, hogy hacsak a pozíciót nem zárják, akkor a vevőnek át kell vennie, az eladónak át kell adnia a nyersolajat, fizikailag is. Minden egyes kontraktus 1000 hordónyi olajjal egyenértékű. Ezek ellenére a valóságban a fizikai szállítások meglehetősen ritkák, mindössze a határidős kontraktusok 1 – 10%-ánál kerül sor tényleges leszállításra.

Hogyan lehet akkor profitot realizálni a határidős kereskedés során?

A piaci szereplők ezt azonos mennyiségre történő ellentétes pozíciók  felvételével érik el. Például, ha egy befektető megvett 4 kontraktus WTI olajat, akkor ezt a pozíciót úgy tudja zárni, hogy ugyanarra a lejáratra elad 4 kontraktus WTI olajat.

Egy likvid piacon könnyen található ezzel párba állítható vételi szándék, és így nincs szükség a fizikai leszállításra, ha a pozíciót lezárták. Tegnap viszont a májusi kontraktus vonatkozásában nem volt likvid a piac. Mindenki eladott és nem maradt vevő a lejárati nap előtti estére. A nyitott pozíciók száma nagyon alacsony volt (kevesebb mint 16 ezer kontraktus), a piaci forgalom pedig még alacsonyabb (mindössze 2489 kontraktus!). Lehet, hogy a termelők nem akarták továbbgörgetni a pozícióikat és ténylegesen le akarták szállítani a nyersolajat.

Amennyiben szeretné magát kipróbálni a tőzsde világában, ezt most kockázat nélkül megteheti egy ingyenes demószámla nyitásával!

Egy másik lehetséges magyarázat, hogy a fizikai szállításokkal a termelők némi tárolási kapacitást próbáltak felszabadítani a frissen termelt olaj számára. Az olajpiacon még egy olyan helyzet is kialakulhat, ahol a termelők azért fizetnek, hogy valaki vigye el tőlük a már kitermelt olajat, mert egy olajkút lezárása nagyon költséges, így a termelők arra törekszenek, hogy ne kelljen szüneteltetni a termelést.

Honnan jönnek a szállítási gondok?

A gazdasági lassulás, az óriási olajkínálat és végül a koronavírus-járvány együttesen az olajpiac történetének legnagyobb túlkínálatát okozta,  ami nagy nyomást helyezett az árakra és jelentős contango kialakulásához vezetett. Ilyen helyzetben a termelők és a befektetők egyaránt azt preferálják, hogy eltárolják az olajat és később magasabb árakon adják azt el, ennek következtében viszont a tározók elkezdenek megtelni.

Becslések szerint az Egyesült Államokban 180-280 millió hordó olaj tárolására alkalmas szabad kapacitás van. Feltételezve, hogy a készletek átlagosan heti 10 millió hordóval nőnek, a termelés és a kereslet pedig változatlan, a tárolókapacitások fél év alatt vagy még hamarabb megtelnek. A piaci szóbeszéd alapján az elérhető globális tárolókapacitások mennyisége 0,9 és 1,8 milliárd hordó között van. Ha a kereslet teljesen eltűnne, a kitermelés pedig megmaradna a napi 100 millió dolláros szinten, akkor az összes tárolóhely 9-18 nap alatt megtelne.

A jelenlegi, 10 millió hordós túlkínálat esetén ez értelemszerűen tízszer annyi időt vesz igénybe, így elméletileg még nem kell pánikolni. A helyzet ugyanakkor másképp fest az Egyesült Államokban, Cushing-ben.

Cushing a határidős szállítások fő gyűjtőpontja az Egyesült Államokban és itt található az egyik legnagyobb tárolóközpont is, így szinte minden olajvezeték ehhez a helyhez kötődik. Szintén innen indul számos vezeték a legnagyobb finomítókba és tárolóközpontokba. Ez a hely a legalkalmasabb a tárolási szolgáltatások biztosítására, mivel nagyon gyorsan tudják továbbadni az olajat.

Kiderült, hogy a rendelkezésre álló cushingi tárolási kapacitás kimerülőben van. A becslések szerint 90 millió hordónyi olajat lehet itt összesen tárolni, de technikai és logisztikai okok miatt ez a szám valójában inkább 76-80 millió hordó lehet. Az elmúlt két hétben a cushingi készletek körülbelül heti 6 millió hordóval nőttek – feltételezve, hogy a készletek felhalmozódása ugyanilyen ütemben folytatódik, és a maximális tárolókapacitás 80 millió hordó, a rendelkezésre álló hely a következő 4 hétben el fog fogyni!

A cushingi olajkészletek gyorsan nőnek. Még nincs az ötéves csúcson az állomány, de ilyen ütemű emelkedés mellett a tárolóhelyek hamar elfogyhatnak. Forrás: Bloomberg

Fentieken túl még néhány tényezőt figyelembe kell venni, ami megmagyarázhatja, hogy miért nincs vevő az olajra: az amerikai finomítók nem igényelnek annyi olajat, mert csökkent a kereslet, és a vezetékes transzferkapacitás is korlátozott.

Mit jelent ez a határidős árakra nézve? 

Elméletileg a piacnak nem kellene túl sokat törődnie a lejáró kontraktussal, a másik oldalról viszont magas a valószínűsége annak, hogy a kialakult helyzet a jövőben is megismétlődik. Ha a rövidtávú tárolási problémák fennmaradnak és az árak elkezdenek esni, van esély arra, hogy a probléma a jövőben nagyobb súllyal is megjelenik.

A júniusi (Jun20) WTI kontraktus ára a hétfői kereskedés során 11 dollárig esett, kedden pedig 7 dollár alatt is járt az árfolyam, és a legrosszabb még lehet, hogy hátravan, hiszen a nagy amerikai olaj ETF  – az USO – mintegy 20%-nyi állománnyal rendelkezik a Jun20 kontraktusból és várhatóan május 5 és május 8 között váltanak át későbbi lejáratokra. A folytatódó esésnek így az is lehet az egyik kiváltó oka, hogy megelőzzék az USO masszív – későbbi – eladásait. A helyzet kiszámíthatatlanságát jól jelzi, hogy ma reggel már ismét 20 dollár körül folyik a kereskedés a júniusi WTI kontraktussal.

Az elemzés teljes verziója részletes grafikonokkal, még több információval elérhető az XTB weboldalán.

Forrás: XTB

  • Kockázati felhívás
Jelen tartalmat az X-Trade Brokers Dom Maklerski S.A. (KNF No. DDM-M-4021-57-1/2005) hozta létre. A közölt tartalom a 2014/65/EU irányelv 24. cikkének (3) bekezdése értelmében vett marketingkommunikáció, és nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési kutatásnak. A tartalom általános alapon képviseli szakembereink véleményét, és nem veszi figyelembe az egyes olvasók személyes körülményeit, befektetési tapasztalatait vagy a jelenlegi pénzügyi helyzetét. Továbbá a tartalmat, nem a befektetési kutatás függetlenségének előmozdításához szükséges jogi követelményeknek megfelelően készítették el.
A múltbeli teljesítmény vagy a jövőbeli előrejelzések nem garantálják a jövőbeli teljesítményt vagy eredményeket. Az információkat felhasználó olvasóknak fontolóra kell venniük a veszteség magas kockázatát. Az XTB Limited nem vállal felelősséget a kereskedők bármilyen fajta veszteségéért, amelyek az említett információk felhasználásából adódhatnak.
A CFD-k összetett instrumentumok, e tőkeáttétes eszközök használata magas kockázattal jár, ahol a teljes tőkéje veszélynek van kitéve. A lakossági befektetők 79%-a pénzt veszít a CFD termékek kereskedése során. Mérlegelje, hogy tisztában van-e a CFD-k működési elvével és hogy meg engedheti-e tőkéje elvesztésének magas kockázatát. XTB Limited engedélyezte és szabályozza a Ciprusi Értékpapír- és Tőzsdebizottság, CIF Licensz szám 169/12. Az XTB Limited bejegyzett székhelye: Pikioni 10, Épület: Highsight Rentals Ltd, 3075, Limassol, Ciprus.

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »