A Norwegian Air Shuttle fapados légitársaság kártérítést fog követelni a Boeing amerikai repülőgépgyártól a 737 MAX 8 típusú gépekkel kapcsolatos problémák miatt, miután a norvég légitársaságnak is óvatosságból meg kellett tiltania 18 ilyen típusú gépe repülését – jelentette be kedden a társaság szóvivője.
A szóvivő közölte az e24 norvég gazdasági hírportállal, hogy számlát küldenek a Boeingnak a típussal kapcsolatos összes pénzügyi kárukról.
„A norvégok nem szenvedhetnek gazdasági kárt amiatt, hogy egy teljesen új géptípus nem tud repülni” – jelentette ki.
A Norwegian Air Shuttle a harmadik legnagyobb európai fapados légitársaság, mely sikeres európai útvonalai mellett elsőként kezdte meg a tengerentúli „fapados” járatok működtetését. Utóbbi tevékenysége azonban üzletileg nem igazán hozott sikert, ezért pénzügyi helyzete már anélkül is instabil volt, hogy az etióp légitársaság egyik Boeing 737 MAX 8 típusú gépének minapi katasztrófája és az ezt követő globális óvintézkedések miatt Boeing MAX típusú gépeit a földön kell tartania.
A Norwegian megszűnésével a tengerentúli fapados modell is búcsúzhat
Az Ethiopian Airlines egyik Boeing 737 MAX 8-as gépe vasárnap zuhant le, hat perccel az addisz-abebai felszállás után, a katasztrófát senki nem élte túl, a fedélzeten 157-en tartózkodtak. Az új típusnak ez volt a második katasztrófája öt hónapon belül; októberben az indonéz Lion Air egyik gépe zuhant a tengerbe, szintén röviddel a felszállás után.
A napokban a világ számos légitársasága, illetve légiforgalmi hatósága tiltotta meg a repülést ennek a típusnak és a 737 MAX 9-esnek is. Kedd estétől az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség is bevezette a tilalmat egész Európára vonatkozóan. A Boeing az európai tilalom bevezetése után közölte, hogy miután az amerikai hatóságok továbbra is biztonságosnak ítélik meg a típust, ezért nem kényszeríti földre a gépeket. Jelezték, hogy a repülésirányító szoftverhez heteken belül frissítést adnak ki.
- Kapcsolódó cikkeink:
Az AP hírügynökség megjegyezte, hogy az Egyesült Államokon kívül csak néhány olyan ország van már, amely nem vezette be a tilalmat. A Reuters hírügynökség számítása szerint a hét végi katasztrófáig a világon összesen 371 Boeing 737 MAX típust tartottak üzemben, és ennek mintegy kétharmadát tiltották el a repüléstől szerdáig.
Az etióp légitársaság közölte szerdán, hogy külföldre küldik elemzésre a lezuhant gép fekete dobozait, mert az afrikai országban nincs megfelelő eszközük erre. Egyelőre nem döntöttek arról, hogy mely országba küldik a műszereket, amelyeket még a katasztrófa napján megtaláltak. A légitársaság egyik tisztségviselője közölte, hogy az egyik doboz valamelyest megsérült. Korábban mindkét doboz sérüléséről szóltak a jelentések.
Az AP hírügynökség értesülése szerint legalább két amerikai járat pilótái jelezték tavaly, hogy a robotpilóta nem sokkal bekapcsolása után hirtelen előrebillentette a Boeing 737 MAX típust, amelyet vezettek. Mindegyik esetben azonban gyorsan kikapcsolták a robotpilótát, és korrigálták a repülést. Ezeket a jelentéseket az amerikai légügyi és űrhajózási hivatal (NASA) tartja nyilván, de a pilóták önkéntes alapon, név nélkül tehetik meg a bejelentést, az őket foglalkoztató légitársaság, vagy a járatszám pedig nem nyilvános. Több hírportál öt ilyen jelentésről számolt be.
Forrás: MTI/AFP/Kitekintő