Egyre több ország tartja a földön a Boeing MAX 8-as gépeket

Ausztrália és Dél-Korea is csatlakozott kedden azokhoz az országokhoz, amelyeknek hatóságai nem engedik repülni a Boeing 737 MAX 8 típusú utasszállító gépeket, mivel az etióp légitársaság egyik gépének vasárnapi, illetve a Lion Air indonéz légitársaság egy járatának tavaly októberi katasztrófája nyomán kérdések merültek fel a típus biztonságát illetően.

Előzőleg már több más ország is repüléstilalmat rendelt el a típusra, bár egyik szerencsétlenség okát sem sikerült eddig tisztázni. A típus repülési tilalmáról korábban Etiópia, Indonézia, Kína, Mexikó, Szingapúr, Dél-Afrika, Argentína és a Kajmán-szigetek döntött.

Az amerikai szövetségi repülésügyi hatóság (FAA) ezzel szemben hétfőn bejelentette, hogy módosításokat írt elő a Boeing repülőgépgyártó cégnek az Etiópiában balesetet szenvedett repülőgép típusára, de nem állítja le e gépek repülését.

India szigorú biztonsági előírásokkal, de szintén engedi repülni a gépeket, és kedden az egyesült arab emírségekbeli FlyDubai is bejelentette, hogy az amerikai légügyi hatóság ajánlásának áttekintése után újra repülhetnek majd Boeing 737 Max 8-as és 9-es típusú gépei.

Az etióp légitársaság Nairobiba induló Boeing 737 MAX 8-as gépe röviddel felszállás után zuhant le vasárnap Addisz-Abebától 45 kilométerre, Bishoftu település térségében, fedélzetén nyolcfős személyzettel és a több mint 30 országból származó 149 utassal. A szerencsétlenséget senki sem élte túl. Egy azonos típusú gép, amelyet a Lion Air indonéz légitársaság üzemeltetett, tavaly október 29-én a Jávai-tengerbe zuhant, 189 ember halálát okozva.

Roncsdarab a helyszínen, az etióp fővárostól, Addisz-Abebától délkeletre fekvő Bisoftu közelében 2019. március 11-én, miután előző nap 157 emberrel a fedélzetén lezuhant az Ethiopian Airlines légitársaság Addisz-Abebából Nairobiba közlekedő Boeing 737 MAX 8 típusú gépe. A szerencsétlenséget senki sem élte túl. MTI/AP/Mulugeta Ayene

Azt ugyan már tavaly lehetett tudni, hogy a katasztrófában szerepe volt egy szoftvernek, de különösebb port akkor még nem kavart az ügy.

Nem lett volna szabad repülnie a Lion Air októberben lezuhant gépének

Az ausztrál polgári repülési hatóság (CASA) kedden jelentette be az ideiglenes repülési tilalmat a Boeing 737 MAX 8-as típusú repülőgépekre. Egyetlen ausztrál légitársaság sem üzemeltet ilyen típusú gépet, így a döntés egyedül a két ilyen géppel rendelkező, ausztráliai járatokat is teljesítő Fiji Airways légitársaságot érinti. Az Ausztráliába szintén járatokat indító szingapúri SilkAir már korábban döntött ilyen gépeinek repülési tilalmáról.

A Yonhap hírügynökség jelentése szerint a dél-koreai Eastar Jet fapados légitársaság ugyancsak leállította ideiglenesen két Boeing 737 Max 8-asát. Az Aeromexico mexikói légitársaság hat Boeing 737 Max 8-as gépe a vizsgálatok lezárultáig ugyancsak nem repülhet.

Az argentin pilóták egyesülete azt tanácsolta tagjainak, hogy ne vezessék az Aerolineas Argentina flottájába tartozó öt ilyen típus egyikét sem, amíg biztonságos működésük nem garantált. Az Aerolineas Argentina időközben bejelentette, nem engedi a gépeket felszállni. Malajzia, Szingapúr és Omán szintén bejelentette, hogy nem fogad és nem indít ilyen gépeket.

Az etióp légitársaság, a kínai polgári légiforgalmi hatóság és a Cayman Airways karibi légitársaság hétfőn jelentette be, hogy a szerencsétlenül járt típusból egyelőre egyik sem repülhet. Indonézia is aznap döntött a típus repülési tilalmáról.

A repülőgépgyártó részvényei is megérezték a típussal kapcsolatos fokozódó bizonytalanságot, a pénteki 420 dollár körüli árral szemben jelenleg 375,5 dolláron forognak a Boeing papírok.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI/dpa

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »